Gyors és csodás egymásra találásnak lehetett fül- és szemtanúja, aki csütörtök délben kilátogatott a Független Benzinkutak Szövetsége (FBSZ) által a Mol budapesti székháza elé szervezett tiltakozásra. "Üresek vagyunk, üzemanyagot akarunk" - követelték a demonstráló fehér (hálózathoz nem tartozó) benzinkutasok, miközben fakanállal vertek üres benzines kannákat. Fő követelésük az volt, hogy mivel a Mol maradt az országban az egyetlen nagykereskedő, ami el tudja látni a töltőállomásokat, folyamatos és állandó kiszolgálást és gyorsabb szerződéskötést kérnek az olajtársaságtól.
A Mol részéről Bakos Piroska szóvivő az FBSZ két képviselőjét beinvitálta a székházba. Mintegy 30 perc után pedig a tiltakozók vezetői a győzelem nemzetközileg ismert kézjelét mutatva léptek ki onnan. Azt értékelték sikernek, hogy ígéretet kaptak arra, a Mol megvizsgálja a követelésüket, és előbb-utóbb mindenkivel szerződést kötnek, mert a cég "utolérte magát", így a továbbiakban már nem lesznek szállítási nehézségek. A jövőben pedig stratégiai együttműködésre törekednek. "Köszönjük, hogy eljöttetek, sikeres volt az akciónk, a sajtónak is köszönjük a segítséget, de a jövőben már a sajtó nélkül akarunk egymással tárgyalni" - fogalmazott az FBSZ vezetője, Egri Gábor. A béke jegyében kezet is fogtak a Mol szóvivőjével, megköszönve a segítséget.
Bakos Piroska pedig rövid nyilatkozatot olvasott fel a székház lépcsőin állva. "A Mol mindenkin segít és mindenkit ellát, aki hozzánk fordul. Csak márciusban több mint 70 olyan vevővel kötöttünk szerződést, akik eddig külföldi üzemanyagot értékesítettek, és a Mollal nem álltak kapcsolatban. Ők most is számíthatnak ránk. Annyi üzemanyaggal látjuk el új partnereinket, amennyi biztosítja az ország normál működését" - fogalmazott a szóvivő.
Ez tehát a sikeres randi története dióhéjban: a Mol rengeteg olyan új kuncsaftot szerzett magának, akiket eddig a külföldi nagykereskedők láttak el üzemanyaggal. Hogy lehetséges ez? A kormány előbb csak a kiskereskedelmi, majd februárban már a nagykereskedelmi árra is 480 forintos hatósági árat írt elő. A világpiacról vásárló importőrök, nagykereskedők pedig emiatt kivonultak, hiszen Magyarországon csak jelentős veszteséggel, hatósági áron tudnák eladni a drágábban vett benzint. Magyarán az Orbán-kormány által előírt hatósági árral kiszorították a piacról a Mol riválisait.
A Mol pedig jelentős részben az állam által alapított alapítványok tulajdonában van. Még 2019-ben a kormány 10 százaléknyi Mol részvényt adott át a Corvinus Egyetemet fenntartó alapítványnak. 2020-ban az állam átadta a Mol részvényeinek újabb 10 százalékát a Mathias Corvinus Collegiumot (MCC) fenntartó Tihanyi Alapítványnak. Az olajtársaság és az Orbán-kormány tavaly áprilisban pedig azt jelentette be, hogy új közfeladatot ellátó közérdekű vagyonkezelő alapítványt hoznak létre MOL-Új Európa néven, amely szintén kapott mintegy 10 százalékos részesedést.
A tiltakozók tehát hazamentek, de azért a probléma még nincs teljesen megoldva. Ennek egyik jele, hogy a Mol székháza előtt található töltőállomáson is 100 literben maximálták a tankolási mennyiséget. A kőolaj pedig Oroszországból érkezik a Mol százhalombattai finomítójába a Barátság kőolajvezetéken, amely Nyugat-Ukrajnán is áthalad. Egyelőre nincs olyan hír, hogy kevesebb olaj érkezne a háború miatt.
Bár a Független Benzinkutak Szövetsége szerint azért előbb-utóbb vissza kellene térni a piaci működéshez, és helyette inkább szociális alapon, irányított támogatással segíteni a fogyasztókat, ez még nagyon messze van. Ehelyett a kormány újabb és újabb rendeletekkel próbálja orvosolni a hatósági ár bevezetésével mesterségesen kialakított helyzetet. Például szerda este jött ki az újabb határozat, amely módosította a kis benzinkutak támogatását: eddig a támogatás a tavalyi tárgyhavi forgalom 120 százalékáig járt, de mostantól csak a múlt évben a március, április és május hónapokban összesen értékesített üzemanyag mennyiségének 80 százaléka lehet. Cserébe ráadásul csak az kap támogatást, aki folyamatosan nyitva van és nem küld el egyetlen alkalmazottat sem. A megkérdezett benzinkutas szerint ez is csak legfeljebb a veszteséget mérsékli.
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.