Elindult az első gabonaszállítmány Odessza kikötőjéből

külföld
2022 augusztus 01., 10:42

Elhagyta Odessza kikötőjét az első teherhajó, ami először szállít ukrán gabonát a világpiacra azóta, hogy az orosz hadsereg elkezdte megszállni Ukrajnát. A Sierra Leone-i zászló alatt hajózó Razoni 26 ezer tonna kukoricát szállít Libanonba. Olekszandr Kubrakov infrastruktúráért felelős ukrán miniszter szerint ezzel Ukrajna megtette az első lépést, hogy megóvja a világot az éhínségtől, a Razonit pedig több hasonló hajó is követi majd a közeljövőben.

A orosz hadiflotta a háború eleje óta blokkolta a kereskedelmi forgalmat a világ egyik legfontosabb gabonakereskedelmi kikötőjének számító Odesszából, ezzel komoly élelmiszerválságot okozva világszerte. Ukrajna a világ egyik legnagyobb gabonaexportőre, az innen érkező kínálat kiesése ezért nagyon megemelte a gabona világpiaci árát. A háború kezdete óta nagyjából 20 millió tonna gabona ragadt az ukrán kikötőkben.

A hiány és a megemelkedett ár miatt több szegényebb országban, elsősorban Afrikában már az éhínség fenyeget. Olyannyira, hogy Szergej Lavrov orosz külügyminiszter személyesen igyekezett győzködni több afrikai ország vezetőit, hogy nem az oroszok tehetnek arról, hogy nem engedik ki az ukrán kikötőkből a gabonaszállítmányokat.

link Forrás

Török közvetítéssel végül a múlt héten sikerült megállapodnia az orosz és ukrán feleknek, hogy az oroszok feloldják a blokádot.

Kevesebb mint 24 órával a megállapodás után viszont az orosz erők bombázni kezdték Odessza kikötőjét, ezzel ismét veszélybe sodorva a szállítmányokat. Az oroszok először tagadták, hogy ők lőtték volna a kikötőt, majd azzal magyarázták az akciót, hogy az ukránoknak nyugati fegyvereket szállító hajókat támadták. Volodimir Zelenszkij ukrán elnök akkor barbárságnak nevezte az orosz akciót.

A gabonaexport beindulása nemcsak a fejlődő országoknak fontos, de Ukrajnának is, ez ugyanis az egyik legfontosabb bevételi forrása. Kubrakov szerint a blokád feloldásával Ukrajna 1 milliárd dollárnyi valutához juthat hozzá. Ugyan vasúton és a Dunán keresztül a háború kezdete óta is nagyjából havi 4 millió tonna gabonát tudtak exportálni az országból, a normális kiviteli mennyiség ennek csaknem a duplája.

Kérdés még, hogy hány tengeri szállítmányozó cég vállalja be a Fekete-tengeri úttal járó kockázatot. Pár londoni biztosító mindenesetre bejelentette, hogy már háborús károk ellen is lehet náluk teherhajókat biztosítani. (Guardian)

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.