Ahelyett, hogy eladná vagy pénzzé tenné, elajándékozza évi több milliárdos forgalmat bonyolító Patagonia outdoor ruházati cégét a tulajdonos Yvon Chouinard.
Chouinard úgy döntött, a nagyjából 3 milliárd dollár értékűre becsült vállalatot egy erre a célra létrehozott vagyonkezelőre és nonprofit szervezetre ruházza át.
Célja a lépéssel az, hogy ebben a struktúrában a cég megőrizze függetlenségét, és biztosítva legyen az évente megtermelt, nagyjából 100 millió dolláros nyereség felhasználása az éghajlatváltozás elleni küzdelem és a beépítetlen területek védelmének érdekében.
A tulajdonos a New York Timesnak a döntésről beszélve elmondta, hogy az összhangban van eddig tevékenységével, mert sosem az üzleti normák vagy motivációk vezérelték, hanem a környezet iránti olthatatlan tisztelete.
„Abban bízom, hogy a döntés hatással lehet a kapitalizmus egy új formájára, amelynek nem az a vége, mint a mostaninak: néhány nagyon gazdag ember és csomó szegény ember” - mondta a 83 éves Chouinard.
A kaliforniai Venturában székelő Patagonia, amely évente több mint 1 milliárd dollár értékben ad el kabátokat, sapkákat és sínadrágokat, továbbra is nyereségorientált magánvállalkozásként működik majd, de már nem a Chouinard család tulajdonaként.
Augusztusban a család visszavonhatatlanul átruházta a vállalat összes szavazati jogát biztosító - mintegy 2 százaléknyi - részvényét az e célból létrehozott Patagonia Purpose Trust részére.
Az alapot azért hozták létre, hogy a Patagonia tulajdonosi szerkezetétől függetlenül biztosítsa a megtermelt nyereség visszaforgatását társadalmi és természeti felelősségvállalás céljából. Az adományozás nyomán a családnak 17 millió dollár adót is meg kell fizetnie.
A Patagonia másik 98 százalékával, a törzsrészvényekkel mostantól egy újonnan létrehozott nonprofit szervezet, a Holdfast Collective rendelkezik majd. A Holdfast a vállalat teljes nyereségét a klímaváltozás elleni küzdelemre lesz köteles fordítani.
Döntésükkel a Chouinardék - Yvon, felesége Malinda, és két gyermekük, a 40 éves Fletcher és Claire - az Egyesült Államokban is a legjótékonyabb családok közé emelkedtek.
Yvon Chouinard a Timesnak elmondta, hogy számára ez egyszerűbb és lelkiismeretesebb döntés volt, mintha az utódlás vagy öröklés kérdésével kellett volna foglalkoznia.
A hatvanas években fiatal sziklamászóként a kaliforniai Yosemite-völgyben Chouinard még az autójában, macskaeledel-konzerveken élt.
A céget 1973-ban alapította, leginkább felesége idealista felfogását tükrözve bio pamutot és különböző gyermekápolási termékeket forgalmaztak, mielőtt outdoor termékeket kezdtek gyártani. Árbevételük 1 százalékával évek óta környezetvédelmi aktivistákat támogatnak.
Máig régi és rongyos ruhákat hord, egy leharcolt Subarut vezet, wyomingi otthona is szerény, nem használ számítógépet, se mobiltelefont. Százmilliókat keresett dollárban, de állítólag kifejezetten bosszantotta, amikor a Forbes írt róla, mert nem vezet Lexust, és kerüli a luxust. (NYT)
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.