Lettország leállította az utolsó független orosz televíziós csatornát, amelyet Oroszországban már korábban blokkoltak

külföld
2022 december 6., 15:43

Lettországban öt hónap után leállították az utolsó független orosz televíziós csatorna, a Dozsgy (ismert angol nevén: Rain Tv) sugárzását.

A Dozsgyot azzal vádolják, hogy olyan tartalmakat sugároz, amelyekMoszkva ukrajnai invázióját támogatják.A megvádolt csatorna a közösségi médiában közzétett bejegyzésében „igazságtalannak és abszurdnak” nevezte mindezt.

photo_camera Ukrán nemzeti zászló a TV3 stúdió előtt, az orosz Dozsgy csatorna székhelyén Rigában, 2022. szeptember 8-án Fotó: GINTS IVUSKANS/AFP

A csatorna sugárzásának leállítását december 8-ától rendelték el a lettek. A dozsgyosok azt nyilatkozták, eleget tesznek a felszólításnak, de YouTube-on továbbra is elérhetők maradnak. A csatorna nézői közül a legtöbben így is Youtube-on követik a tartalmaikat. Viszont nem sugározhatnak többé kábelen Lettországban, ahol nagyszámú orosz ajkú lakosság él.

Lettország médiaszabályozó hatósága, a Nemzeti Elektronikus Médiatanács (NEM) közölte, az engedély visszavonásáról szóló döntést „a nemzetbiztonságot és a közrendet fenyegető veszélyekkel összefüggésben” hozták meg.

A hónap elején a szabályozó hatóság 10 ezer eurós bírságot szabott ki a csatornára, mert az olyan térképet mutatott be, amin a megszállt Krím Oroszország részeként szerepelt. A csatornát elmarasztalták továbbá azért is, mert az orosz hadsereget „a mi hadseregünknek” nevezte egy, az újoncok ellátásáról szóló anyagban. Az egyik műsorvezetőt, Alekszej Koroszteljovot elbocsátották emiatt.A döntést a csatorna sugárzásának leállításáról számos oroszországi ellenzéki személyiség bírálta, akik szerint a Dozsgy rengeteget tesz annak érdekében, hogy az oroszok érdemi és valós tájékoztatást kapjanak a háborúról.

„Van Putyin, aki elkezdte a háborút, és van Dozsgy, amely az igazat mondja Putyinról és a háborúról. A Dozsgy engedélyének elvétele Putyint segíti” – mondta Kira Jarmis, a bebörtönzött ellenzéki vezető, Alekszej Navalnij sajtótitkára.

A Riporterek Határok Nélkül szervezet a lépést „az információszabadságra mért súlyos csapásnak” nevezte.

A Vlagyimir Putyint és az orosz kormányt régóta bíráló csatornát március elején blokkolták Oroszországban, néhány nappal azután, hogy Moszkva lerohanta Ukrajnát.Ekkor sok alkalmazott elmenekült, és külföldön kezdett dolgozni a Dozsgy újjáépítésén. A csatorna egyike azon független médiumoknak, amelyek a megszállás óta áthelyezték működésüket.

A lett állambiztonsági szolgálat vizsgálja az esetet, és közölte, többször figyelmeztetett a „különböző kockázatokra, amelyek abból erednek, hogy az oroszországi úgynevezett független média Lettországba helyezi át tevékenységét”.

A szolgálat szerint ezek a kockázatok magukban foglalják a média képviselőinek az orosz hírszerzéssel és biztonsági szolgálatokkal való lehetséges kapcsolatait, valamint azt a veszélyt, hogy Moszkva a közvélemény online és máshol történő befolyásolására irányuló törekvések részeként Lettországot veszi célba.

A NEM a Dozsgy műsorszórási engedélyének visszavonásáról szóló határozatát kommentálva hozzátette, hogy „meggyőződése szerint annak vezetősége nem értette meg sem az egyes jogsértések, sem a jogsértések összességének jellegét és súlyosságát..Dmitrij Peszkov, a Kreml szóvivője újságíróknak azt mondta, „egyesek mindig azt gondolják, hogy van jobb hely, mint otthon, hogy van, ahol mindig nagyobb a szabadság. Ez az egyik legvilágosabb példa, amely azt mutatja, hogy ezek téves illúziók.”

(via BBC)

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére a közelmúltban a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg felületeinken. Ebben közösségként együttes a felelősségünk, a mienk kiemelt. Amíg újragondoljuk a teendőinket, nem minden cikkünk alatt lehet kommentelni. Egyszersmind kérjük és köszönjük, ha nem csak szabályzatunk betűjének, de a szellemének betartása felett is segítetek őrködni.

Ha kommentelnél, ahhoz Közösség vagy Belső Kör csomagra van szükséged. Ha csak olvasnád a többiek hozzászólásait, ahhoz nem kell előfizetés.

  1. Ha még nincs, regisztrálj 444 profilt
  2. Fizess elő a Közösség vagy a Belső kör csomagunkra
  3. Az előfizetésnél használt email címmel regisztrálj a Disqusra és azzal lépj be a cikkek alatt