Tavaly év végén több száz postahivatal zárt be. A csillaghegyiről mi is írtunk, és akkor szembesültünk azzal, hogy a postai dolgozók nem csupán a bezárást követő áthelyezések miatt panaszkodnak. Az elmúlt hetekben egy sor panasz eljutott hozzánk közvetlenül is, valamint belső postás fórumokról is kaptunk képernyőmásolatokat. Ez alapján rajzolódott ki egy kép arról, hogy mitől szenved legjobban Magyarország legnagyobb foglalkoztatójának, a Magyar Postának a 27 ezer munkavállalója.
A bezárt postákhoz közeli posták leterheltsége megnőtt. „Ha a postán bármit hibázol, legyen az elfizetés, rosszul felvett levél, csekk, csomag azért neked, postás dolgozónak kell fizetni” - írta az egyik postás. A zsúfoltság jellemzően Budapesten és nagyobb városokban tapasztalható jelenség. Nem véletlen, hogy éppen a nagyobb városokban, sűrűbben lakott kerületekben igyekszik az önkormányzat megegyezni a Magyar Postával és újranyitni bizonyos hivatalokat. Ez nem olcsó mulatság, az önkormányzat akár több tízmillió forintot is kénytelen fizetni a Magyar Postának egy megegyezésért cserébe.
Nem ritka az olyan kézbesítő, aki háromnak a munkáját végzi. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a saját munkájának az elvégzése után, kutyafuttában másik két körzetbe is kénytelen beugrani. Ilyenkor van az, hogy egy társasházban inkább bedobja az értesítést a küldemény érkezéséről a postaládába, és nem keresi meg az adott lakást, ahol persze joggal bosszankodnak: „Most mehetek be a postára, pedig itthon voltam.”
A Magyar Posta és a két legnagyobb postás szakszervezet 2021-ben kötött bérmegállapodást 15 százalékos alapbér-fejlesztésről. Mindez lépcsőzetesen, három év alatt valósul meg. Sokan úgy érzik, hogy ezzel kiszúrták a szemüket, de ha mindez nem lenne elég: a megállapodás idején 5 százalék körüli volt az infláció, most 24,5 százalékos. De nem véletlen a lázongás, sokan a minimálbér közelében dolgoznak, ami jelenleg bruttó 232 ezer forint. „Más cégeknél legalább 250 ezer forint nettó bérük van az embereknek, kapnak karácsonyi pénzt vagy rezsitámogatást” - írta egy postás.
Az ügyfelekkel foglalkozó postahivatali dolgozók rémálma az értékesítés - és valószínűleg az ügyfelek is hasonlóan vannak ezzel. A postások maguk között ezt csak tukmálásnak hívják, alighanem az ügyfelek is. Tudják, ez az, amikor bemegy valaki a postára, hogy gyanútlanul levelet adjon fel vagy csekket fizessen be, a pult mögött ülő postás pedig unott arccal lakás- vagy életbiztosítást, állampapírt, sorsjegyet ajánl. Nos, nem jó dolgukban teszik. Már tavaly téma volt, hogy nem feltétlen az ügyfelek hiánya, hanem az értékesítések alacsony száma miatt kerül veszélybe egy-egy postahivatal léte.
A jutalékok nevetségesen alacsonyak, néhány példa:
Légy része a közösségünknek, segítsd az újság működését!
Már előfizetőnk vagy? Jelentkezz be!
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.