Amikor Oroszország egy évvel ezelőtt megtámadta Ukrajnát, a kijevi Nemzeti Művészeti Galéria igazgatója csak arra tudott gondolni, hogy a galéria festményei biztonságba kerüljenek - írja a Reuters. Miközben megszólaltak a légvédelmi szirénák, Jurij Vakulenko összecsomagolt és átment a kiállítóterem pincéjébe, ahol a következő 66 napot golyóálló mellényben és gázálarcot viselve a művészeti tárgyak megóvásával töltötte.
Vakulenko nem akarta, hogy a festmények külföldi raktárakban porosodjanak, ezért megkérdezett több európai múzeumot is, hogy érdekelné-e őket két, Ukrajnában már megrendezett kiállítás módosított változatának megrendezése. „Ez egy olyan ötlet volt, ami lehetővé tette, hogy a festményeink biztonságos helyen legyenek, miközben a galériánk folytatni tudja a harcot kulturális fronton” - mondta Vakulenko.
A kiállítást végül két svájci múzeum, a Musee d'Art et d'Histoire és a Kunstmuseum Basel vállalta el, akik még csomagolóanyagot is küldtek a biztonságos szállítás érdekében. Ezek a ládák, amikben a festményeket Ukrajnából Svájcba szállították, jelenleg már a kiállítás részét képezik, és szintén megtekinthetőek a genfi galériákban.
Vakulenko szerint, nagyon nehéz feladat volt garantálni a festmények biztonságát, elszállításuk előtt pár nappal például a kijevi galéria ablakai be is törtek egy közeli gránát becsapódásától. Ezért a szállítmányt biztonságiak kísérték a lengyel határig tartó kétnapos út során. „A legfontosabb az volt, hogy titokban tartsák a rakomány mozgását Ukrajna területén” - mondta Vakulenko. „A ládák mozgásának részleteit csak a szállítás és a biztonság folyamatával közvetlenül összefüggő személyek nagyon szűk köre ismerte”.
A bázeli kiállításon 49 művet mutatnak be a 18-20. századból, ukrán származású művészek, például Ilja Repin és Volodimir Borovikovszkij alkotásaiból. A festők közül sokan Oroszországban tanultak, és Moszkvához vagy a volt Szovjetunióhoz kötődtek. A kiállítás során azonban megkérdőjelezik azt a felfogást, hogy a művek az orosz művészet átfogó értelmezésébe illeszkednek. „Mindannyian hozzászoktunk ehhez az „orosz művészet” címkéhez, de ennél sokkal többet jelent a művészetünk” - mondta Olga Osadtschy, a Kunstmuseum Basel segédkurátora a kijevi galéria kezdeményezéséről.
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.