Soha nem tesztelték vagy hitelesítették a Titanic közelében eltűnt tengeralattjárót, pedig öt éve az iparág szereplői közös levélben figyelmeztették a tulajt, hogy ennek rossz vége lesz

baleset
2023 június 21., 14:16
  • Elképesztő előzmények derültek ki a Titanról, a Titanic roncsának közelében vasárnap eltűnt és azóta óriási erőkkel keresett mini-tengeralattjáróról.
  • A jármű sosem ment át semmiféle külső teszten vagy hitelesítésen, jóllehet, az iparág szereplői ezt önkéntes alapon mindig megteszik.
  • Pedig ugyanez a cég a többi, kisebb mélységbe merülő gépét rendesen hitelesíttette.
  • A dolog oka az, hogy a Titan hajtóteste teljesen egyedi, újító eljárással, két eltérő fizikai tulajdonságokkal bíró anyagból, karbonszövetből és titánból készül.
  • A tulajdonos OceanGate azzal érvelt a hitelesítés elmaradása mellett, hogy a tesztelési folyamat évekig is elhúzódhat, ami az igazi innováció akadálya. És azzal, hogy élesben jobb tesztelni.
  • A mélytengeri utak szervezője ezt sosem titkolta, sőt, a weboldalán kifejezetten sokat emlegette, a milliomosok mégis lazán kockáztatták az életüket a lélekvesztőben.
  • A dolog annyira durva volt, hogy az iparág 38 szereplője 2018-ban levélben figyelmeztette a fizető utasaival együtt most eltűnt cégtulajdonost.

Kiderült, hogy a multimilliomos utasok úgy szálltak be a Titanic roncsa közelében vasárnap eltűnt, házilag fejlesztett mini-tengeralattjáróba, hogy előtte papírt írtak alá a következőkről:

A Titan a szabályozó szervek által soha nem vizsgált vagy jóváhagyott, kísérleti jármű, ezért a merülés fizikai sérüléssel, érzelmi traumával vagy halállal is zárulhat. Egy korábbi utas szerint az általa aláírt dokumentum első részében három helyen is külön felhívták a figyelmet arra, hogy a kaland halálos véget érhet. Arról azonban, hogy a konstrukciót senki sem ellenőrizte, nem csak a fizető utasok tudtak.

Stockton Rush, a mélytengeri extrém expedíciós túrákat szervező, a Titant kifejlesztő OceanGate nevű cég alapító-vezérigazgatója, az eltűnt mini tengeralattjáró kapitánya 2018. március 27-én levelet kapott, ami a következőképpen kezdődött.

"Kedves Stockton,

Ezt a levelet iparágunk szereplőinek nevében küldjük, hogy közösen és egyhangúlag fejezzük ki aggodalmukat a Titan fejlesztésével és a tervezett Titanic Expedícióval kapcsolatban. Attól tartunk ugyanis, hogy az Oceangate által követett kísérletezési gyakorlat negatív eredményekhez vezethet (a kisebbtől a katasztrofálisig), aminek súlyos következményei lennének az iparág minden szereplője számára."

A kollégák által írt levél további része arról szól, hogy a mélytengeri tengeralattjárós túraszervezők mindig is nagyon komolyan vették a biztonsági előírásokat, ezért az iparág 40 éve irigylésre méltó baleseti statisztikákat tud felmutatni, amit meg is szeretnének tartani. (Az elérhető források szerint legalább 35 éve kisebb baleset sem történt mini-tengeralattjárókon. a szerk.) Ezek után azt hányták Rush szemére, hogy az új hajóját azzal reklámozza, hogy a Titan teljesíteni fogja vagy meg is haladja majd az úgynevezett DNV-GL biztonsági sztenderd előírásait, miközben a készülő jármű szerkezete tudomásuk szerint egyáltalán nem a DNV-GL-előrásoknak megfelelő. (Ekkor, 2018-ban 3 évvel voltunk a Titan első tényleges merülése előtt.) Az aláírók szerint az OceanGate ezzel minimum félrevezeti a közvéleményt és megsérti az iparági szereplők eddig mindig betartott szokásjogát.

Csatlakozz a Körhöz, és olvass tovább!

Légy része a közösségünknek, segítsd az újság működését!

Már tagja vagy a Körnek? Itt tudsz belépni.