A létező legcsúnyább cipőféleség, ami nem is olyan régen még egyet jelentett
amit csak a legbátrabbak mertek felvenni, az 2023-ra a legmenőbb mainstream divatcikkek egyikévé vált.
Ez a Birkenstock szandál.A szűk cipőkben meggyötört lábakat kisimító gyógyászati segédeszköznek indult az 1960-as években, hogy a 2020-asokban néhány év leforgása alatt beköltözzön a divatbemutatók kifutóira és a divatmajom vásárlók cipősszekrényeibe.
A bulgurzabáló hippik, bolhás bölcsészek és ótvaros szociológusok egykori kultuszspapucsa akkora globális sikernek bizonyult, hogy a Birkenstock 247 évig családi tulajdonban lévő részvényeinek egy részét Amerikában fogják tőzsdére vinni ősszel. (A cég részvényeinek többségét a Birkenstock család 2021-ben adta el a francia LMVH luxuskonszern befektetési alapjának.) A tőzsdei bevezetési kérelemhez a napokban csatolt papírok szerint a cégnek a 2022 szeptemberében zárult üzleti évben 1,24 milliárd dolláros forgalom mellett 187 millió dolláros adózott nyeresége volt, míg az idei első fél évben 18 százalékkal nőttek az eladásai. A papucsgyár az elmúlt nyolc év alatt összességében megnégyszerezte a forgalmát. Az igazi nagy rakétázást ezen belül a 2019 óta eltelt évek hozták.
A Birkenstock új keletű szárnyalásának két fő oka a koronavírus és a Barbie-film.Előbbi következtében előbb óriási, otthonról dolgozó tömegek kezdtek kényelmes, de a külsejük miatt az utcán korábban cikinek számító lábbeliket, például Birkenstock papucsokat vásárolni. Amikor a bezártság enyhültével az utcára is kimerészkedtek a ronda papucsaikban, rájöttek, hogy igazából nem nyílt meg a föld alattuk, így pikk-pakk sikerült normalizálni a többség által korábban kiröhögött lábbeliket.
Utóbbi pedig nem egyszerűen termékelhelyezés, hiszen a Birkenstock papucs a Barbie-filmben nem háttérkellék, hanem a való élet szimbólumaként dramaturgiai szerepe van. A film annyira felpiszkálta a nagyközönség fantáziáját, hogy a bemutató után több mint 300 százalékkal ugrottak meg a filmben szereplő modell eladásai. De a lényegi hatása nem is a pillanatnyi bevétel növelése volt, hanem a márka elfogadtatása igazi divatdarabként.
Légy része a közösségünknek, segítsd az újság működését!
Már előfizetőnk vagy? Jelentkezz be!