Orbán Viktor egy ideje TikTokon is népszerűsíti magát és kormányát a felülethez méltó stílusban – a napokban azonban felkerült két olyan videó, amiben kivételesen nem a Fideszt, hanem a TV2 egyik műsorát, a Sztárban sztárt népszerűsítette.
Az első videóban, ami mellé azt írta, „Te kinek lennél a mentora? 😀”, még csak annyit látni, hogy Orbán Viktor, Kósa Lajos, Kocsis Máté és Varga Judit próbálkoznak azzal, hogy befejezzék magyar slágerek dalszövegeit, miközben a Sztárban sztárból vágnak be jeleneteket a műsorvezető Tilláról, majd az egyik zsűritagról, Köllő Babettről. A végén pedig jelzik, hogy a videónak lesz folytatása is.
A folytatás, vagyis a második videó már úgy kezdődik, mint egy TV2-s reklám: „Indul a Sztárban sztár leszek vadonatúj évada” – mondja a TV2 reklámhangja, majd az előző videóhoz hasonlóan itt is vezető fideszesek énekelnek.
Majka dalszövegét Németh Szilárd fejezi be, Fluor Mizuját Pócs János, majd Csöbör Katalin fejez be egy Republic-dalt, Kósa Lajos pedig egy másikat, hogy aztán Orbán Viktor is énekeljen kicsit. Az igazi káosz pedig csak ezután következik, mert megjelenik Miklósa Erika, hogy azt mondja, „Viktor, önben a tehetség!” – miközben Miklósa az RTL éneklős műsorában zsűrizik –, majd egy snitt után megint megszólal a TV2 reklámhangja, hogy közölje: „Sztárban sztár leszek új évad a TV2-n!”, közben pedig a műsor zsűritagjai, Majka, Köllő Babett, Pápai Joci és Tóth Gabi feszítenek a videón, ami egyértelműen a TV2 műsort promozó reklámjából származik.
A videók ennyi alapján egyértelműen úgy tűnnek, mintha a TV2 műsorát népszerűsítenék, nem pedig Kósa Lajos énektudását, a hashtagek között azonban nem szerepel a #hirdetés vagy a #reklám, esetleg a #promóció.
Pedig a magyar szabályozások, illetve a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) influenszermarketingről szóló tájékoztatója szerint a reklámnak vagy hirdetésnek minősülő bejegyzéseknél – amennyiben azokat „véleményvezérnek minősülő” felhasználó teszi közzé – legalább a hashtagek között jelölni kell, hogy az „termékmegjelenítés, szponzorált poszt, hirdetés, promóciós, népszerűsítő megjelenés vagy fogyasztói érdeklődést felkeltő” anyag. Mert amennyiben ezek a jelölések hiányoznak, azért a GVH megbírságolhatja és meg is szokta bírságolni az adott „véleményvezért”.
Megkerestem a GVH-t, hogy mondják el,
Kérdéseimre pedig a GVH az alábbi választ küldte:
„Tájékoztatom, hogy a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) konkrét ügyekben minden esetben lezárt versenyhatósági eljárások alapján foglal állást és ad tájékoztatást. A GVH által közzétett útmutatók, tájékoztatók iránymutatásokat tartalmaznak a piaci szereplők számára, konkrét ügyekre vonatkoztatva azokból nem vonható le jogi következtetés. Általánosságban tájékoztatom, hogy a GVH joggyakorlata szerint influenszerek által készített és közzé tett tartalmak akkor minősülnek reklámnak, ha azért a véleményvezérek közvetlen ellenszolgáltatásban részesülnek.”A válaszból sajnos az sem derül ki, hogy a GVH miként győződik meg arról, hogy az adott véleményvezér „közvetlen ellenszolgáltatásban részesül” vagy sem, mert válaszuk szerint csak ebben az esetben minősülnek reklámnak az általuk közzétett tartalmak. Persze lehet, hogy a GVH csak jóhiszeműen azt gondolta, a miniszterelnök bizonyára nem részesül „közvetlen ellenszolgáltatásban”, amiért a kormányközeli TV2 egyik műsorát népszerűsítette.