Banyatankban csórták el az alternatív oktatási népszavazás sátrát Vácon

oktatás
2023 október 24., 12:52

Október 23-án elindult az Egységes Diákfront alternatív oktatási népszavazása, a 7IGEN, azonban már az első szavazási nap sem telt el atrocitás nélkül.

A népszavazás bonyolításában segédkező aHang közleménye szerint Vácon már az első napon több alkalommal is megpróbálta felszámolni a szavazósátrat a közterület-felügyelet, arra hivatkozva, hogy a város jegyzője nem járult hozzá.

Az önkormányzat azonban nem kötheti közterület-foglalási engedélyhez vagy közterület-használati díj fizetéséhez az aláírásgyűjtést - áll a közleményben.Ahogy arra ugyanis a TASZ álláspontja is rávilágít: a gyülekezési törvény értelmében gyűlésnek számít, ha legalább két személy részvételével közügyben való véleménynyilvánítás céljából tart nyilvános összejövetelt. Ebbe pedig sok minden belefér a tüntetésen, demonstráción kívül, olyasmi is, amiről nem feltétlenül gondolnánk, hogy a gyülekezési törvény hatálya alá tartozhat. Például az aláírásgyűjtés, amennyiben gyűlésként be van jelentve az általános szabályok szerint, és megfelel két kritériumnak:

  1. közüggyel kapcsolatban kell gyűjteni az aláírásokat,
  2. és az aláírásgyűjtésen legalább két személynek folyamatosan jelen kell lennie.

Mivel az alternatív népszavazás aktivistái így jártak el, ezért nem is lehet felszámolni a sátrukat.

Vácon azonban nem csak ez nehezítette a diákok munkáját: mint kiderült, ma reggel a népszavazás ismeretlen ellenzői eltulajdonították a szavazósátrat, méghozzá egy gurulós bevásárlókocsiban. (Ún. banyatank - bár megoszlik a szerkesztőségi álláspont arról, mennyire köznyelvesült, és mennyire PC ez az elnevezés, én olyannyira szoktam használni, hogy nekem is van belőle kettő otthon, és így hívom őket.)

Lényeg a lényeg: az aktivisták épp pakolták ki a szavazáshoz szükségek további eszközöket egy közelben parkoló autóból, amikor az eltulajdonítás foganatosításra került.

Az aHang az ügyben rendőri feljelentést tesz. A diákok alternatív népszavazási kezdeményezéséről mi is írtunk korábban, az aktivisták jelenleg országszerte több mint 100 ponton gyűjtik az aláírásokat október 23-30. között, de lehet szavazni online is.

photo_camera Ez egy el nem tulajdonított aláírásgyűjtő sátor.
Fotó: aHang

Az alternatív népszavazáshoz az előválasztáson is alkalmazott ELEVE választási szoftvert használják. Már 16 éves kortól lehet szavazni, a szervezők szerint ugyanis kiemelten fontos, hogy a leginkább érintettek, vagyis maguk a diákok is véleményt mondhassanak. a korhatár 16 év, így diákok is voksolhatnak.

Az alternatív népszavazás célja, hogy 200 ezren szavazzanak, az aHang tájékoztatása szerint összesen eddig már több mint 20 ezren adták le a szavazatukat. A népszavazáson a következő kérdésekre lehet válaszolni:

  • Egyetért-e Ön azzal, hogy a magyar kormány alakítson ki olyan kereteket, amely minden gyermek számára biztosítja a modern, esélyteremtő oktatást?
  • Egyetért-e Ön azzal, hogy széles körű egyeztetés után alkossanak az oktatásban dolgozók és a gyermekek érdekeit szolgáló szabályozást a státusztörvény helyett?
  • Egyetért-e Ön azzal, hogy a magyar kormány állítson fel az oktatás teljes egészéért illetékes, felelős és önálló oktatási minisztériumot?
  • Egyetért-e Ön azzal, hogy a magyar kormány adjon azonnali minimum 50%-os béremelést a pedagógusoknak?
  • Egyetért-e Ön azzal, hogy állítsák vissza a pedagógusok valódi sztrájkjogát?
  • Egyetért-e Ön azzal, hogy az óvoda és az iskola közösségének legyen valós beleszólása az igazgató kiválasztásába?
  • Egyetért-e Ön azzal, hogy Pintér Sándor belügyminiszter nem alkalmas a köznevelésért felelős miniszteri tisztségre?

Az alternatív oktatási népszavazás eredetileg úgy indult, hogy a diákok mind a 7 kérdését visszadobta a Nemzeti Választási Bizottság, és a Kúrián sem sikerült megtámadniuk a döntést. Így maradt ez a forma - amely ugyan semmilyen jogi kötelezettséget nem ró a döntéshozókra, ám a szervezők szerint a 200 ezer összegyűjtött aláírásnak önmagában is van akkora szimbolikus ereje, amely befolyásolhatja az oktatás jövőjét.