Az egyeztetésekre terepjáróval érkező zöld politikusokról írt Vitézy

Budapest
2023 november 10., 10:17

Az országos nemzeti konzultációkból ismert, a kérdező szája íze szerinti kérdéseket tett fel a DK-s vezetésű XVIII. kerületi önkormányzat a helyi vasútfejlesztésről. Ön melyik tervváltozatot részesíti előnyben? - kérdezik a helyi lakosoktól.

A. Az árokba süllyesztett verziót, mely csökkentett zajterheléssel, jobb gyalogos-, kerékpáros és közösségi közlekedéssel, kevesebb ingatlankisajátítással járna, emellett új közösségi tér és városi park kialakítását tenné lehetővé. Azaz: a föld alatt vezessen-e a vonal?

B. A felszínen vezetett verziót, amely a dupla sínpárral és a tervezett zajvédő fallal még az eddiginél is jobban kettévágja Pestszentimre városrészt, emellett jelentős ingatlankisajátítással járna. Azaz: a felszínen épüljön-e újjá a vasút?

Ki lenne az a bolond, aki ezek után a B-verziót részesítené előnyben? Nos, erről szól Vitézy Dávid Facebook-posztja. A volt közlekedési államtitkár szerint egy föld alá süllyesztett vasút olyan magas költségekkel járna, hogy a társadalmi megtérülése negatív lenne, az uniós finanszírozás esélye is megszűnne.

A pestszentimre vasútállomás
photo_camera A pestszentimre vasútállomás Forrás: Google Maps

„Akármennyit is egyeztettünk, az autós logika annyira erős volt, hogy a vasút teljes elsüllyesztése nélkül a vonal fejlesztését nem tudták elképzelni az amúgy minden egyeztetésre terepjáróval érkező »zöld« politikusok” - írta.

Vitézy szerint nem igaz a B-kérdésben megfogalmazott állítás, vagyis nem vágná a vasút a mostaninál jobban ketté Pestszentimrét, hiszen két helyen is lennének közúti átjárók. Az ingatlankisajátításról pedig azt írja, hogy alagútba helyezett vasútnál nagyságrendnél több kisajátításra lenne szükség.

A kerület korábban azt szerette volna, ha felszámolják a vasutat és az M5-ös autópálya mellé telepítik - csakhogy akkor a helyiek nem tudnák használni a Budapest belső kerületeibe való bejutáshoz.