Ember nem keresett még annyi pénzt Magyarországon, amennyit Mészárosék szakíthatnak az autópálya koncesszión

PÉNZ
2023 november 15., 08:20
Mészáros Lőrinc feleségével, Várkonyi Andreával 2022. június 1-én a Várkert Bazárnál
photo_camera Mészáros Lőrinc feleségével, Várkonyi Andreával 2022. június 1-én a Várkert Bazárnál Fotó: Németh Dániel/444

700 milliárd forintot is kereshet akár a Mészáros Lőrinc és Szíjj László tulajdonában lévő MKIF – Magyar Koncessziós Infrastruktúra-Fejlesztő Zrt. (MKIF) a 35 évre elnyert autópálya koncesszión – írja szerda reggeli elemzésében a G7.

A felcsúti és tiszakécskei pénzemberek vállalatai 2022 szeptemberében vették át az állami gyorsforgalmi utak meghatározó részének üzemeltetését.

Az MKIF négy hónap alatt 6,5 milliárdos nyereséget könyvelhetett el, írja a gazdasági lap, de ezt is indirekt voltak kénytelenek kikalkulálni, mert a társaság beszámolóiban mindezt nem közölték.

Az idei költségvetésben az MKIF rendelkezésre állási díját bruttó 182, nettó 143 milliárd forintban állapították meg, ami a költségvetés 0,4 százaléka - ez az összeg csak az 1237 km autópálya üzemeltetését fedezi.

A koncessziós szerződés szerint építeni is kell majd Mészároséknak autópályákat, de hogy milyen arányban kapnak pénzt üzemeltetésért és építésért, azt csak titkos szerződések tartalmazzák, és a pontos ütemterv sem ismert. Sem a konzorcium, sem az állam nem árulja el, pontosan mikor és mennyit kell majd építeni.

A G7 összevetette az MKIF-nek megítélt forrásokat a jelenleg futó ppp-s szerződésekkel. Ebből az derült ki, hogy az M5-M6 autópályákon 1 km megépítése és üzemeltetése nettó 328 millió forintba kerül az adófizetőknek, míg az MKIF 116 millió forintért üzemeltet 1 km már meglévő gyorsforgalmi utat, de ennek töredéke a költsége a fejlesztésekhez, építésekhez képest.

Az MKIF azt közölte a lappal, hogy három év alatt 538 km autópályát kell szintre hozni és karban tartani, ami százmilliárdos nagyságrendű költséggel jár, a G7 szerint ugyanakkor ennél jóval alacsonyabb - 35-60 milliárd lehet - az ilyen munkálatok bekerülési költsége. Az első jelentősebb beruházása Mészároséknak az M1-es bővítése lesz, annak 2025 őszéig kell elvileg elindulnia.

A konzorcium megpróbálja rejtve tartani tényleges nyereségét. Az MKIF 43 milliárdos árbevétel mellett alig 139 millió nyereséget tud felmutatni, de ennek az a fő oka, hogy a Zrt. valójában átadta teljes árbevételét alvállalkozásainak, a Mészáros Lőrinc és Szíjj László magántőkealapjai által kezel vállalatok pedig tavaly szeptembertől tavaly év végéig 6,5 milliárdos adózott nyereséget könyvelhettek el.

A G7 szerint évekre lebontva a konzorcium 19,6 milliárdos profittal számolhat. Az 35 évre 684 milliárd forint tiszta nyereség.

Az üzlettel több pénzt kereshetnek a Fidesz-közeli körök, mint amennyiből a baloldali kormányok idején a Strabag vezette külföldi konzorciumok építettek és üzemeltettek autópályákat.

A G7 megkérdezte a céget, mennyire elégedettek a négyhónapos profittal, de láthatóan őket nem a pénz, hanem a feladat motiválja: „Ez egy hosszútávú befektetés. Ezért azt gondoljuk, hogy az első négy hónap után ez a kérdés nem időszerű. A cél, hogy a közlekedők jó minőségű utakon közlekedhessenek. Mi is ezért dolgozunk.”

A G7 cikkét itt lehet és érdemes elolvasni.