Hatnapos sztrájkba kezdtek a német mozdonyvezetők

külföld
január 24., 07:47

Szerdán hajnalban sztrájkba léptek a német mozdonyvezetők szakszervezete, a GDL tagjai - jelenti a New York Times. A hatnapos munkabeszüntetést úgy tervezték, hogy a hétvége is beleessen, amikor még többen utaznak vonattal. Ez két hónapon belül a negyedik sztrájk a német államvasutaknál, de a hatásait tekintve ez ígérkezik a legkeményebbnek.

A rossz hangulat oka, hogy az utóbbi időben eleve egyre rosszabbul teljesít a német vasút, az alulfinanszírozott, késéseket halmozó cég problémáit pedig csak növeli egy bírósági döntés, ami megtiltotta a kormányzatnak, hogy pénzeket csoportosítson át a vasúthoz a koronavírus elleni védekezési alapból.

A két legélesebb kérdés a kötelező munkaórák száma és a fizetésemelés. A német mozdonyvezetők jelenleg heti 38 órát dolgoznak, a szakszervezet követelése 35 óra, a cég ajánlata 37. A mozdonyvezetők szakszervezete ezen felül egységesen havi 555 eurós béremelést kér, ami a kezdő fizetési kategóriában 18 százalékos emelésnek felelne meg. A vasúttársaság utolsó, visszautasított ajánlata nem egészen 13 százalék volt azoknak, akik ledolgozzák a heti 38 munkaórát.

A német vasutakat naponta 7,3 millió utas használja és a számuk növekszik, mert a klímaváltozás miatt aggódók előszeretettel választják ezt a környezetbarát közlekedési módot. Emellett naponta 600 ezer tonnányi árut is célba juttatnak.

A Deutsche Bahn az utolsó pillanatban bíróságon próbálta megakadályozni a sztrájkot, sikertelenül.

A GDL a kisebbik a két komoly vasutas-szakszervezet közül, de befolyásos, mivel a mozdonyvezetőket fogja össze. A nagyobbik EVG-nek sikerült megállapodnia a céggel a tavalyi infláció ellensúlyozásáról. A megegyezés havi 410 eurós emelésről és egyszeri, adómentes, 3100 eurós bónuszról szólt.