A törvény korlátozza a 18 év alatti személyek hozzáférését az olyan tartalomhoz, amely „a születési nemnek megfelelő önazonosságtól való eltérést, a nem megváltoztatását, valamint a homoszexualitást népszerűsíti, jeleníti meg”. A kormányrendelet pedig arra utasítja a kereskedőket, hogy az ilyen tartalmakat megjelenítő, gyermekeknek szóló termékeket „zárt csomagolásban” forgalmazzák, és megtiltja ezek árusítását bármely iskola vagy templom 200 méteres körzetében.
A kutatás főbb megállapításai:
A szövegben sárgával kiemelt idézetek részletek az Amnesty International Magyarország Szabadságtól a cenzúráig - A magyar propagandatörvény hatásai című kutatásához felvett interjúkból.
Az elmúlt közel négy évben mi volt a leglátványosabb formája a propagandatörvény érvényesítésének? – kérdeztük Mihály Esztert.
A könyvesboltokkal szemben kiszabott bírságok abszolút látványosak voltak, nagyon jelentős összegekre büntették meg őket. Igaz persze, hogy a propagandatörvény előtt is voltak bírságolási ügyek.
Például?
Például még 2021 márciusában az RTL-lel szemben indult eljárás a Háttér Társaság A család az család című kampányával kapcsolatban, amely a csatornán társadalmi célú hirdetésként volt látható. Ott végül a csatornának kedvező bírósági ítélet született, a Fővárosi Törvényszék indoklása alapján ugyanis semmilyen tudományos bizonyíték vagy szociológiai adat nem utal arra, hogy a homoszexualitás említése vagy a szexuális kisebbségek társadalmi státuszáról szóló nyílt nyilvános vita hátrányosan hatna a gyermekekre. Most, a propagandatörvény miatt nem nagyon számíthat senki ilyen kedvező bírósági döntésekre. Gyakorlatilag arra volt jó ez a törvény, hogy kivegyék a bíróságok kezéből azt a mérlegelési lehetőséget, hogy például egy ilyen típusú tartalom valóban káros-e a gyerekekre. Ezzel gyakorlatilag felülírták a valóságot.
Légy része a közösségünknek, segítsd az újság működését!