Jövő májusban végre elkezdődik az M1 átépítése 2×3 sávosra, két évvel később az M7-es bővítését is elkezdik

gazdaság
március 11., 14:33

A következő tíz évben sávbővítések sorát és új pályaszakaszok megépítését tervezik az autópálya-koncessziót 35 évre elnyert, Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-nél – derül ki abból az interjúból, amit a társaság vezérigazgatója, Németh Tamás adott a vg.hu-nak.

A legfontosabb részletek az interjúból:

  • A gyorsforgalmi utak üzemeltetéséért az államtól bruttó 200 milliárd forintot kaphatnak az idei évben.
  • 2025 május közepén elkezdik az M1 bővítése, melynek során kétszer három sáv jön létre, plusz a leállósáv, amelyet akkor nyitnak meg, ha azt a forgalom indokolja. Az M1 első ütemének bővítésével 2029-ig végeznek.
  • 2027-ben az M7-esen is megkezdik a munkát. Itt Szabadbattyánig végezik el a bővítést kétszer három, plusz leállósávra.
  • 2031-ben pedig M3-as bővítését kezdik majd el, ami 2034-ben fog befejeződni.
photo_camera Sok új szakasszal bővül majd a hálózat Fotó: Varga György/MTI/MTVA

A bővítések mellett a következő tízéves időszakban új pályák építését is tervezik:

  • 2027-2030 között kezdődik az M200 (a korábbi M81) építése Komáromtól Sárbogárdig. Ennek része az M8-as Sárbogárdtól Kecskemétig tartó szakaszának a megépítése is, mely majd az M0 terheltségét javíthatja.
  • Szintén ebben az időszakban készül el az M4-es hiányzó szakasza Kisújszállás és Berettyóújfalu között.
  • Az M3-as pedig eléri végre az országhatárt, a pályán épül még egy új Tisza-híd is.

A beruházások összértéke meghaladja a 10 milliárd eurót, mely átszámítva mintegy 4000 milliárd forint, ezt saját tőke mellett jókora hitelből fogják fedezni. Egy ekkora hitelnél Németh Tamás szerint a magyar bankok részvétele mellett szükség lesz a nemzetközi pénzintézetekre, alapokra is.

Azzal kapcsolatban, hogy drágán dolgoznak a magyar útépítő cégek, Németh azt mondta, szerinte európai középmezőnyben vannak a magyar árak. Németországban például sokkal drágább a kivitelezés, a horvátoknál meg jóval olcsóbb.

A Magyar Koncessziós Infrastruktúra-Fejlesztő Zrt. (MKIF) egy 35 éves koncesszió keretében 2022 szeptemberében vette át a Magyar Közúttól az állami gyorsforgalmi utak java részének üzemeltetését. A társaság Mészáros Lőrinchez és Szíjj Lászlóhoz kapcsolódó magántőke-alapokhoz köthető.