Eljárás indul a Temu ellen nem létező kedvezmények, pszichés nyomásgyakorlás és félrevezető üzenetek miatt

gazdaság
március 13., 08:10

Versenyfelügyeleti eljárást indít a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a Temu online piactér európai működtetőjével, a Whaleco Technology Limiteddel szemben. A GVH az erről szóló közleményben azt írja: az elmúlt hetekben több bejelentést is kapott „a platform intenzív kereskedelmi gyakorlatával kapcsolatban”. Ezek elemzése nyomán a versenyhatóság arra jutott, hogy

a Temut működtető vállalkozás vélhetően tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytat, és megtéveszti a fogyasztókat.

Az Írországban bejegyzett, de kínai érdekeltségű Whaleco Technology Ltd. – a negyedik leggazdagabb kínaihoz, Colin Huanghoz kötődik a cég – a GVH szerint „az általa üzemeltetett honlapon és a Temu mobilalkalmazáson keresztül valószínűsíthetően olyan árfeltüntetési és akciótartási gyakorlatot folytat, ami alkalmas lehet arra, hogy megtévessze a fogyasztókat”. Példaként említik, hogy „akár 95% (vagy magasabb) mértékű kedvezményeket kommunikál bizonyos termékkategóriákra, azonban ilyen mértékű kedvezmény a kategóriára történő kattintással nem lelhető fel a találatok között”. A Temu félrevezető hirdetéseiről számos videó és blogposzt található a neten, például ez a drónokkal foglalkozó (és ha már drónok, ilyen gagyi reklámokkal árasztja el a cég a mobilhasználókat).

Aggályos az is, hogy a honlapon és a mobilappban „a teljes vásárlási folyamat alatt a termékek elérhetőségére vonatkozó sürgető jellegű tájékoztatásokat” jelenítenek meg, hogy például: „már csak 4 maradt”, „majdnem elfogyott”, „megvásárolva 1 perccel ezelőtt” „Siessen! Több, mint x személy helyezte a kosarába ezt terméket”, „Keresett! x eladva az utolsó 24 órában”, „A közelmúltban x-en értékelték 5 csillaggal”. A GVH szerint „ezek az üzenetek tartalmuk és vizuális megjelenítésük révén összhatásukban valószínűsíthetően alkalmasak arra, hogy a fogyasztókat sürgessék, illetve pszichés nyomásgyakorlás alá helyezzék”. Azt is valószínűsíti a versenyhivatal, hogy a vállalkozás azt a hamis benyomást kelti, hogy a termékek jogszerűen értékesíthetőek annak ellenére, hogy nem rendelkeznek „CE” megfelelőségi jelöléssel.

A versenyfelügyeleti eljárás során a vizsgálat lefolytatására biztosított időtartam három hónap, amely indokolt esetben két alkalommal, egyenként legfeljebb két hónappal meghosszabbítható. A versenyfelügyeleti eljárásban kiszabható maximális bírság az érintett vállalkozás nemzetközi csoportszintű éves árbevételének a 13%-a lehet, olvasható a közleményben.

A GVH észlelte azt is, hogy a Temu a különböző közösségi médiumokban nagy követőtáborral rendelkező, magyar influenszerekkel is népszerűsíti a termékeit. Ezek figyelmét a GVH ismét felhívta a reklámozással kapcsolatos szabályok betartására. Emellett felszólító levelet küldtek egy, a Temu termékeit is népszerűsítő hazai influenszernek, „hogy hozza összhangba hirdetési tevékenységét a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvénnyel”.

FRISSÍTÉS: A Temu a 444-nek küldött közleményben azt írja, hogy tudomásuk van a GVH vizsgálatáról és teljes mértékben együttműködnek. Mint írják:

„Vállalkozásként elsődleges célunk, hogy biztonságos és megbízható vásárlási platformot nyújtva szolgáljuk ügyfeleink érdekeit. Mivel viszonylag újak vagyunk a magyar piacon, buzgón tanulunk és alkalmazkodunk, hogy biztosítsuk, megfelelünk a helyi fogyasztók elvárásainak és preferenciáinak. A Temu azért van jelen, hogy választási lehetőséget és értéket kínáljon a fogyasztóknak, és készek vagyunk minden szükséges lépést megtenni annak érdekében, hogy működésünk megfeleljen a legmagasabb szintű megfelelési normáknak.”