„Az állammal van baj, hogy ezt megengedi” – kiborultak a futárok

üzlet
március 22., 06:04

Egy esős keddi estén kék és rózsaszín kabátos, táskás emberekkel telt meg egy pesti vendéglátóhely, ám ezúttal nem a szórakozáson volt a hangsúly; az elmúlt bő 1,5 évben megszaporodott problémáikat szerették volna átbeszélni. Nem a panaszkodás volt az elsődleges cél, hiszen aki biciklivel, motorral vagy akár autóval járja a főváros útjait, ugyanazokkal a kihívásokkal szembesül – járműtől függetlenül ugyanazzal a problémával küzdenek.

Azon a tél végi estén egy szerveződés első lépéseiben vettek részt a jelenlevők, egy szakszervezet létrehozása lenne a cél a nagyobb érdekérvényesítés reményében. Mert sokak szerint az elmúlt időszakban minden csak rosszabb lett, különösképpen azóta, hogy a kormány 2022 nyarán gyakorlatilag kiherélte a kata adózási formát, így azt már nem választhatják a futárok, átalányadózás alá kényszerültek.

„Eddig heti 5 nap dolgoztam napi 10 órát. Hogy most a pénzemnél legyek, 6 nap megyek ki 10 órára. És akkor a brutális inflációval még nem is számoltam” – mesélte az egyik futár. Az adózási környezet változása után a platformcégek (foodora és Wolt) azzal biztatták a futárokat, hogy együtt megoldják és átvészelik ezt az időszakot. Ezt az első hónapokban, a 2022-es év hátralévő részében még el is hitték az érintettek. Aztán a mamutcégek egyre több alkalommal nyúltak hozzá a díjazásokhoz. „Mindig azt mondják, hogy jobb lesz, aztán csak úgy alakulnak a dolgok, hogy a gyakorlatban rosszabb” - mesélték egyöntetűen a futárok. Hozzátették: ma már nem kapnak pénzt az állásidőre (amikor egy rendelésre várnak a futárok), mivel egyesek ezzel hajlamosak voltak visszaélni.

2022 júliusában a kata-módosítás ellen tüntettek a futárok
photo_camera 2022 júliusában a kata-módosítás ellen tüntettek a futárok Fotó: Kristóf Balázs/444

A problémák és a piac változása nyomán széttöredezetté vált a futártársadalom, a plusz adóterhek a pénztárcán éreztetik a hatásukat, ehhez pedig hozzájön az, hogy az elmúlt időszakban a kéktáskás platformcég „olcsó külföldi munkaerővel hígítja a piacot" - mondták többen is a tapasztalataikat, bár a harmadik országból érkező munkavállalók megszaporodását járókelőként is könnyű megtapasztalni.

Ők jellemzően flottákban dolgoznak, vagyis a Wolt leszerződik egy alvállalkozóval, flottapartnerrel, aki megszervezi a futárok munkavégzését, az idejét és a helyét, de olyanról is tudnak a futárszakszervezet alapítói, hogy szállást és egyenbiciklit is biztosítanak számukra. A külföldiek jellemzően vietnámiak és fillipínók, előnyük a magyar futárokkal szemben, hogy olcsóbban alkalmazhatók, jól terhelhetők, nagy a monotóniatűrésük és szívesen vállalnak túlórát – legalábbis ez derül ki az egyik munkaerőközvetítő honlapjáról. Ennek ellenére egyre több a vevői panasz a külföldi futárokra, a munkavégzésük minőségére:

„találkoztam már olyan megjegyzéssel a rendelésnél, hogy »magyarul beszélő futár hozza ki«", mesélte az egyik dolgozó.

„A Covidnál jók voltunk?”

Csatlakozz a Körhöz, és olvass tovább!

Légy része a közösségünknek, segítsd az újság működését!

Már előfizetőnk vagy? Jelentkezz be!