Kínai befolyástól tartanak a lengyel kikötőben, ahol az Ukrajnának szánt fegyvereket szokták kirakodni

külföld
április 04., 13:02

A lengyel gdyniai kikötő fontos részét egy hongkongi cég lízingeli irreálisan olcsón, írja a Politico. A kormányt egyre több kritika éri, mivel a kikötő rendkívül közel van ahhoz a dokkhoz, ahol az Egyesült Államok és a NATO által Ukrajnának küldött fegyvereket szokták kirakodni. Ezen túl a kínai érintettség azért is számíthat biztonsági kockázatnak, mert a közelben található a lengyel különleges erők egyik bázisa, valamint a haditengerészet hajógyára is.

photo_camera A lengyel haditengerészet különleges katonai egysége, a Formoza a lengyel haditengerészet ünnepén a lengyelországi Gdyniában, 2023. június 25-én. Fotó: MICHAL FLUDRA/NurPhoto via AFP

A lengyel hatóságok elmondásuk szerint szemmel tartják a konténerterminált, amelyet a hongkongi székhelyű CK Hutchison Holdings leányvállalata, a Hutchison Port Holdings üzemeltet. A védelmi minisztérium is folyamatosan ellenőrzi, mi jelenthet fenyegetést Lengyelország számára. „Ebbe nyilván beletartozik az Ukrajnának történő fegyverszállítás kérdése is” – mondta Cezary Tomczyk védelmi miniszterhelyettes.

A vállalat 2007-ben szerződött egészen 2089-ig. Mindössze 68 ezer euró bérleti díjat fizetnek évente, ami a többi bérlő által fizetett díj alig pár százaléka.

A vállalat konténer- és nehézrakomány kezelő létesítményt tart fenn a városban. Mintegy 20 hektár és közel 600 méter vízterületet foglalnak el a balti-tengeri kikötőben. A biztonsági aggályok arra is vonatkoznak, hogy a vállalat be tud avatkozni a kikötő megközelíthetőségébe. Augusztusban amerikai hadseregnek szánt felszerelést akartak kirakodni a kikötőben, a hajó orra pedig 50 méterrel benyúlt a vállalat zónájába, amely megtagadta a kirakodáshoz való hozzájárulást.

photo_camera Fotó: MICHAL FLUDRA/NurPhoto via AFP

A kínai cégek jelenlétével kapcsolatban az egész Európai Unióban aggályok merültek fel. „Kikötőinket (...) kritikus infrastruktúrának kell minősítenünk, hogy jobban szűrhessük a beruházásokat, és elháríthassuk a külföldi szereplők indokolatlan befolyását” – nyilatkozta egy holland EP-képviselő, aki szerint olyan jogszabályokra van szükség, amelyekre hivatkozva kritikus helyzetben az állam visszavehetné a kikötői infrastruktúra feletti ellenőrzést.