A közmédia már a listavezetői vita meghívójában is óriásit csúsztat

Média
május 21., 21:13

Az MTVA vezérigazgatója megküldte tájékoztatását a résztvevő pártoknak az EP-választás listavezetői vitájához. Erre a közmédia - saját állítása szerint - úgy állította össze a négy témakört, hogy megnézte az Európai Parlament rendszeres közvéleménykutatását, és kiválasztotta az európaiak számára legfontosabb témákat.

Természetesen nem az volt az első gondolatom, hogy már a meghívóban össze-vissza hazudoznak, hiszen tisztában vagyok vele, hogy a magyar közmédia a legmagasabb kínai és orosz standerdek szerint dolgozik, és az elfogultságnak még a látszatát is kerülni szeretnék. Először csak azon gondolkoztam el, hogy miért nem a magyar választók szerint legfontosabb témákat veszik sorra, de amikor megnyitottam a vonatkozó cikkeket, akkor láttam, hogy az Eurobarometer eredményei nem egészen ugyanazok, mint amit a közmédia sejtet.

Papp Dániel, az MTVA vezérigazgatója és Sen Haj-hsziung, a China Media Group elnöke, miután aláírták "az együttműködés elmélyítéséről" szóló jegyzőkönyvet a Karmelita kolostorban
photo_camera Papp Dániel, az MTVA vezérigazgatója és Sen Haj-hsziung, a China Media Group elnöke, miután aláírták "az együttműködés elmélyítéséről" szóló jegyzőkönyvet a Karmelita kolostorban Fotó: Koszticsák Szilárd/MTI/MTVA

Mielőtt belemennénk a részletekbe, idézem egyben, mit írt Papp Dániel a témák kiválasztásáról:

A vita során négy különböző témában nyílik a jelölő szervezeteknek lehetőségük álláspontjuk kifejtésére. A témák kiválasztásánál az Európai Parlament megbízásából végzett Eurobarometer közvélemény-kutatás 2024. évi tavaszi felmérésének eredményeit vettük alapul. Az Eurobarometer kutatás többek között azt is vizsgálta, hogy az EU-s polgárok szerint mely témákkal kellene kiemelten foglalkozni az EP-választás kampányában.

Az eredményeket figyelembe véve a közmédia vitájában négy aktuális, az európaiak szerint az Európai Unió legfontosabb témáiban ismertethetik programjukat a listát állító szervezetek, melyek a következők: az Európai Unió védelme és biztonsága; migráció/menekültügy; mezőgazdaság és/vagy demokrácia és jogállam (a harmadik témakörben e két téma közül választhat a megszólaló).

Ezek alapján azt gondolhatná a kedves olvasó, hogy „az európaiak szerint az Európai Unió legfontosabb témái” a kampányban a következők:

  • az EU biztonsága,
  • migráció,
  • mezőgazdaság,
  • demokrácia.

Megnéztem a hivatkozott Eurobarometert, és az alapján az európaiak 4 legfontosabb témája a kampányban, sorrendben:

  • társadalmi kirekesztettség,
  • közegészségügy,
  • új munkahelyek teremtése,
  • az EU biztonsága.

A top 10 folytatása, sorrendben: éghajlatváltozás, Európa jövője, migráció, demokrácia, mezőgazdaság, terrorizmus elleni küzdelem.

És hogyan néz ki a top 4 téma Magyarországon a kutatás szerint? Legalább nálunk a migráció és a béke a legfontosabb? Hát, nem, hanem a

  • közegészségügy,
  • új munkahelyek teremtése,
  • Európa jövője
  • és a társadalmi kirekesztettség.

Van is erről egy szép táblázat a kutatásban (kattintásra megnő), sötétebbel az összeuniós eredmények, világosabbal a magyarok.

photo_camera Forrás: Eurobarometer

Vagyis finoman szólva is erős csúsztatás, hogy a közmédia által vitára bocsátott témák lennének a „legfontosabbak” a kutatás alapján. Inkább tűnik úgy, hogy a közmédia önkényesen szemezgetett a témák közül, figyelmen kívül hagyva az általuk hivatkozási és legitimációs pontnak használt kutatás három legfontosabb európai témáját, előre sorolva a kormány kedvencét, a migrációt.

Mindenesetre írtam az MTVA-nak, hogy segítsenek feloldani az ellentmondásokat, közzéteszem, amint válaszolnak.