A Ryanair közölte, hogy a nyeresége április és június között csaknem a felére esett vissza, és figyelmeztetett, hogy a viteldíjak idén nyáron „lényegesen alacsonyabbak” lesznek, mint tavaly.
Európa legnagyobb légitársasága 360 millió eurós nyereségről számolt be a második negyedévben, ami 46 százalékkal alacsonyabb, mint az előző év azonos időszakában, annak ellenére, hogy az utasszám 10 százalékkal nőtt, 55,5 millióra.
A kedvezőtlen eredmények, amik elmaradtak az elemzői becslésektől, a hétfői korai kereskedésben 12,5 százalékkal csökkentették a fapados légitársaság részvényeinek árfolyamát. A részvények ára attól is csökkent, hogy pénteken világszerte repülőtereket és légitársaságokat sújtott a Microsoft informatikai üzemzavara, ami több mint 5000 járat törléséhez vezetett.
A Ryanair közölte, hogy az átlagos viteldíj költsége 49,07 euróról 41,93 euróra csökkent az előző év azonos időszakához képest, de az utasszám növekedése hozzájárult ahhoz, hogy a teljes bevétel csökkenése csak 1 százalékra, 363 milliárd euróra korlátozódjon.
A Ryanair közölte, hogy bár erős keresletre számít idén nyáron, és az utasok száma ebben a pénzügyi évben összességében várhatóan 8 százalékkal nő, „az árképzés továbbra is lágyabb, mint amire számítottunk”. „Most arra számítunk, hogy a 2. negyedévben [júliustól szeptemberig] a viteldíjak lényegesen alacsonyabbak lesznek, mint tavaly nyáron. Az első félév végleges eredménye azonban teljes mértékben az augusztusi és szeptemberi zárófoglalásoktól és hozamoktól függ” – közölte a cég. A „közeli foglalások” arra utalnak, hogy az ügyfelek a szokásosnál jóval tovább várnak a nyári járatok lefoglalására.
A Ryanair azt is közölte, hogy a légiforgalmi irányítás kapacitását több tényező is korlátozta, többek között a külföldi sztrájkok és a szélsőséges időjárási körülmények között a biztonságos leszállás érdekében a repülőgépek közötti távolságok növelése.
„Június utolsó 10 napjában jelentősen romlott az európai légiforgalmi irányítási kapacitás, ami több járat késését és törlését okozta, különösen az első hullám reggeli járatain” – mondta Michael O'Leary, a Ryanair vezérigazgatója, aki szerint emiatt „minden eddiginél sürgetőbb, hogy az új Európai Bizottság és a parlament végrehajtsa az európai légiforgalmi irányító szolgálatok reménytelenül alacsony hatékonyságú, régóta halogatott reformját”. (Guardian)