Mi kerül ezen a fotelon 7200 forintba? – kérdezte egy réges-régi kabaréjelenetben a férjet játszó Márkus László a feleségétől, Almási Évától.
Sok budapesti Márkus Lászlóhoz hasonlóan nem érti: mi tartott a Margit híd kerékpáros sávjának felújításában 54 napig? A hidat július 8-án zárták le, és várhatóan ezen a hétvégén adják át a forgalomnak.
És mi volt addig? A kerékpárosok és a gyalogosok közel két hónapon keresztül az autóútról leválasztott sávot használhatták. Gyalogosok, biciklisek, rolleresek és egyéb guruló járművesek próbáltak több-kevesebb sikerrel elférni a nyári csúcsidőben közel két hónapon keresztül. Közben az autósok Pestről Budára csak egy sávot használhattak, volt, hogy a Nyugati térig vagy még tovább bedugult a Nagykörút és a környező utcák.
Az 58 millió forintos (méterenként 95 ezer forintos), közel két hónapig tartó felújítás több szempontból is abszurdnak tűnik a laikus közlekedőknek.
Sokszor semmi nyoma nem volt a munkavégzésnek.
Érthetetlennek tűnt, hogy egyáltalán miért kell más, költséges burkolat a biciklisávnak, amikor a város más részein a sima aszfalton mennek sávjukban a bringások.
De a legérthetetlenebb az 54 napig tartó munkavégzés egy néhány száz méteres kerékpársáv esetében.
Kérdéseinkkel a Budapest Közút Zrt.-hez fordultunk.
„A munka során az elhasználódott, tönkrement, foltokban megmaradt bevonatot először el kellett távolítani, mely időigényes folyamat – írta a cég. – Utána műgyanta bevonat került a felületre, amit több rétegben vittek fel. Ez egy kényes anyag, és van egy bizonyos kötési ideje is, amit ki kell várni. (Ezt a műgyanta bevonatot homokkal szórják meg, és ettől lesz érdes felületű.) A piros színű műgyanta bevonat után következett a taktilis elválasztó sávok kialakítása, majd az útburkolati jelek festése.”
Jó, de ha ennyire időigényes, akkor miért kell másfajta burkolat? „A kerékpárút alatt a híd acéllemeze van, ezért szükséges másfajta burkolat, mint egy föld- vagy betonalapú úton.”
Felvetettük azt is, hogy az elmúlt években, különösen nyáron sokszor túl van terhelve a gyalogos- és kerékpárossáv. Sok bicikli, roller, egyéb jármű esetenként akár 30-40 kilométer per órával száguld el centikkel a gyalogosok mellett. A margitszigeti lehajtónál pedig valóságos gyalogos- és biciklis dugók alakulnak ki különösen hétvégén. Nem gondolkodnak-e valamilyen más, biztonságosabb, a megnövekedett forgalomhoz alakított megoldásban? – kérdeztük.
Nos, a Budapest Közút válasza szerint „a Margit híd és annak szigeti szárnyhídja sem szerkezetileg, sem azért, mert műemlék, nem bővíthető, így a gyalogos és kerékpáros terek sem növelhetőek anélkül, hogy valami másnak a tere csökkenjen.”
A felújítás az előzetes tervek szerint szombaton véget ér.