Norvégiában egy évvel ezelőtt 100 új autóból 87 elektromos került az utakra, többségében Tesla Model Y. Már akkor sejteni lehetett, hogy nincs messze az idő, amikor az elektromos autók kerülnek többségbe a benzinesekkel szemben a norvég utakon. Nos, ez most meg is történt, írja a Guardian.
Összességében még mindig a dízelesek vezetnek, számuk egymillió körül van, de egyre kevesebbet adnak el belőlük. Elektromos meghajtásúból 754 303, benzinesből 753 905 fut a norvég utakon.
Norvégia lehet a világ első országa, ahol a személygépkocsik flottáját az elektromos autók uralják majd. A tervek szerint már jövőre minden, Norvégiában újonnan értékesített személyautó zéró károsanyagkibocsátású lesz. Az EU-ban csak 2035-re tervezik az első ilyen évet.
Idén augusztusban a Norvégiában regisztrált új autók 94,3 százaléka volt tisztán elektromos meghajtású (az EU-ban csupán 12,5 százalék), továbbra is a Tesla Model Y volt a legkedveltebb. Az autó alapváltozatának magyarországi ára valamivel több mint 17 millió forint.
A norvég hatóságok adókedvezményeket adnak az elektromos autókra, így áruk versenyképes a hagyományos meghajtásúakkal.
A helyzet pikantériája, hogy Norvégia a hetvenes évek óta jelentős olaj- és gáztermelő ország. Norvégia a természeti adottságai miatt ugyanakkor bővelkedik olcsó elektromos áramot előállító vízierőművekben is.
A norvégoknak az sem szegi kedvét, ahogy a Qubit egy tavalyi cikkében írtuk, hogy a norvég télben az akkumulátorok teljesítménye jelentősen csökken. Emellett az ország partvonalát fjordok csipkézik, ezért bizonyos falvak és városok nagyon nehezen elérhetők, és ez a kihívás még nagyobbá válhat egy kisebb távok megtételére optimalizált elektromos autóval. Már saját szavuk is van az abból fakadó szorongásra, hogy sikerül-e megtenni a távot - ez a rekkevideangst.