Budapesten lezárták a Margitszigetet, Kisoroszit napokra elvághatja a víz a külvilágtól – percről percre az árvízről
Folytatódik a felkészülés, a Duna fővárosi szakaszán folyamatosan emelkedik a vízszint, a Margitszigetet és a rakpartokat Budapesten lezárták. Az árvizek áldozatainak száma a régióban 16-ra emelkedett.
„Nem szerencsés, hogy politikai célokra használják fel az árvízi védekezést” – mondta egy politikus a gáton
Magyar Péter akár össze is futhatott volna a kormányszóvivővel, hisz egymástól pár száz méterre pakolták a homokzsákokat. Kollégáink mindkettejükkel beszélgettek, melyet videón is meg lehet tekinteni a kattintás után.
Holnaptól újraindul a vasúti közlekedés Hegyeshalom és Bécs között
2024. szeptember 18-tól újraindul a vonatforgalom Hegyeshalom és Bécs között – közölte a RegioJet magyarországi üzemeltetője. Egy járat, az RJ 1065 számú kivételével a vonatok menetrendszerint közlekednek, de késések előfordulhatnak.
„Ha a megriadt állatokat most megzavarjuk, félelmükben visszafordulhatnak a víz irányába, ami a halálukhoz vezethet” – ez a lényege az érdi polgármester, Csőzik László posztjának. Érden a házak jó messze épültek a Dunától, szóval anyagi kár kevésbé veszélyezteti a települést. A város Ófalu nevű részén azonban nagyon szép ártéri erdő van, ami kedvelt kirándulóhely. Hosszú gáton lehet sétálni, de ez most nem kívánatos tevékenység.
„Kérek mindenkit, hogy amíg az árhullám elvonul, ne menjenek le a Dunához megnézni a vízállást, a kutyákat szigorúan csak pórázon sétáltassák (A behívható kutyákat is!), lehetőség szerint még pár napig ne a Duna-part közelében sétáljanak, ne menjenek a gátra futni, kerékpározni, motorozni!” – írja Csőzik.
Vitályos Eszter reggel mondta Orbán Viktornak, hogy Leányfalu és Tahitótfalu között nem tudják megoldani a védekezést helyi szinten, de a honvédség segítségével igen. Bankó Gábor száguldó fotóriporter kollégánk estére bele is botlott a katonákba.
Karácsony Gergely lebeszéli az árvízi katasztrófaturistákat
Az RTL Híradó a budapesti árvízi védekezés előkészületeiről csinált anyagot kedden, benne Karácsony Gergely megszólalásával, aki arra figyelmeztet, hogy a nézelődés a nagysodrású folyó partján veszélyes lehet.
Mérgesen, Győr-Moson-Sopron megyében már a júniusi árvíz idején is attól tartottak a helyiek, hogy elviszi a hidat az alatta összetorlódott hordalék. A polgármester, Balázs Vince felhívta a lakosság figyelmét arra, hogy a híd nem a településé, ráadásul „semmilyen fellelhető írásos dokumentum illetve helyrajzi szám” nincs róla, ezért nem is nagyon tudnak kihez fordulni a hordalék (és a nem túl jó állapotban lévő híd) miatt. Akkor a Közfoglalkoztatási és Vízügyi Helyettes Államtitkárság a hordalék eltávolításával az Észak-Dunántúli Vízügyi Igazgatóságot bízta meg - írta a polgármester -, ám akkor ez az árvíz miatt nem volt lehetséges, annak levonulta után pedig nem történt meg. Így most, amikor a híd ismét le van zárva az újabb árvíz miatt, a helyzet így fest:
A fenti bekezdés és a kép is a mostani vezető anyagunkból származik. Diószegi-Horváth Nóra végig járta a Duna magyarországi felső szakaszát a Lajtától Gönyüig és közben a Rábához is elment, Németh Dániel pedig fotózott.
Luxusgumicsizma – ez egy olyan kifejezés, amit árvizekkor lehet megismerni, amikor politikusok tűnnek fel a gátakon és azzal vádolják őket, hogy túl drága cuccokban dolgoznak. Magyar Péter állítólag egy luxusmárka modelljét húzta fel a gátra, Orbán Viktorról pedig már korábban állították, hogy egy disznóvágásra vett fel drága csizmát. Azonban egyik vád sem megalapozott. Itt lehet elolvasni a Lakmusz nyomozását az ügyben.
Vízügy: A Mosoni-Duna új zsilipje akár egy méternyit is csökkenthet a tetőzéskor
ELég szakmaian, részletesen számol be az Észak-dunántúli Vízügyi Igazgatóság arról, hogy mennyit számít egy zsilip:
„Véneknél a Mosoni-Duna torkolati műtárgy továbbra is árvízkizárásos üzemmódban működik. A mostani adatok szerint a felvízi oldalon 159 cm-rel alacsonyabb a vízszint, mint az alvízen, ez a mérték a következő napokban a háttérvízhozamok (Rába, Mosoni – Duna, Lajta, Marcal) tározódása miatt csökkeni fog. Jelenlegi számításaink szerint a Duna nagybajcsi tetőzése után, már az apadó ágon – csökkenő alvízszint mellett történik majd az alvíz-felvíz kiegyenlítődése és a műtárgynál a zsilip nyitása. A zárt torkolati műnek köszönhetően a győri tetőzés szintje akár 1 méterrel is alacsonyabb lehet, mint lenne a torkolati mű üzemeltetése nélkül, ez alapján Győr térségében az árhullám tetőző vízszintje a 690-710 cm körül alakulhat a hét legvégén.”
Ingyen mobilnetet biztosít két szolgáltató is az árvíz elleni védekezést segítve
A Magyar Telekom az árvíz elleni védekezést segítve, szeptember 18. és 30. között mobil ügyfelei számára díjmentesen 100 perc beszélgetést, vagy 15 GB mobilnetet biztosít, az aktiválástól számított 10 napra. Emellett, szintén ebben az időszakban, a cég árvízhelyzetben érintett mobil- és vezetékes ügyfelei a számlafizetési feltételekkel kapcsolatos könnyítéssel díjmentesen is élhetnek – írja a vállalat sajtóközleménye.
A Yettel pedig korlátlan mobilinternetet ad 5 napra ügyfeleinek. A kedvezmény a Yettel minden olyan hazai, hangalapú tarifával rendelkező ügyfele számára elérhető, akiknek nem áll rendelkezésre jelenleg korlátlan adatkeret.
Ezeket a járatokat érintik a lezárások az árvíz miatt a fővárosban
A BKK a Facebook-oldalán közölte, mely budapesti járatokat érintik a lezárások, vagy korlátozások, amelyeket a Duna áradása miatt kellett bevezetni:
Nem jár a 2-es villamos a Széchenyi István tér és a Március 15. tér között, valamint a 2B és a 23-as villamos a Jászai Mari tér és a Március 15. tér között.
A 26-os autóbusz nem közlekedik.
A 15-ös autóbusz terelve közlekedik, a Dorottya utca (Vörösmarty tér) megállót nem érinti. (A járat megáll az Apáczai Csere János utcában a Wekerle Sándor utcánál, valamint a 16-os autóbusz Deák Ferenc tér irányú Széchenyi István tér megállójában.)
A 34-es autóbusz, illetve a 934-es éjszakai járat terelve közlekedik, nem érinti az Emőd utcától a Királyok útján és a Pünkösdfürdő utcában lévő megállókat.
A 4-es és a 6-os villamos nem áll meg a Margitsziget/Margit híd megállóban.
Előrejelzés is van arra vonatkozóan, hogy szerdán milyen további korlátozásokra kell számítani. Ez így hangzik:
Szerdától a H5-ös HÉV nem közlekedik a Batthyány tér és a Margit híd, budai hídfő között. A vonatokra a Margit híd melletti ideiglenes felszíni végállomáson lehet felszállni.
Ami a közutak lezárásait illeti, tájékoztattak, hogy a Budai és a Pesti alsó rakpar, illetve az óbudai Királyok útja Emőd utca és Pünkösdfürdő utca közötti szakaszán kívül lezárták a Margitszigetet is, gyalogosan csak az Árpád híd felől közelíthető meg.
Délután 1 órakor, 574 centiméternél tetőzhetett a Duna Rajkánál
Az Országos Vízügyi Főigazgatóság honlapja szerint 14 órakor 573, 15 órakor 571 centiméter volt a vízállás, a mostani számok alapján tehát csökken a vízszint. Rajkánál mérték kedd reggel a legnagyobb változást a tegnapi állapotokhoz képest, 24 óra alatt 193 centimétert emelkedett a Duna.
Videón Orbán terepszemléje a Lajtán, ahol megnyitják az ideiglenes víztározót
„Ma és holnap ez az egyik kritikus szakasz, ezért a vízügy szakembereivel egyeztetve engedélyt adtam a Lajta-szükségtározó megnyitására” – írta a videóhoz a miniszterelnök a Facebookon.
Hatezer köbméter agyagból építenek ideiglenes gátat a Királyok útján
A Fővárosi Csatornázási Művek 400 munkatársa, továbbá az irányításuk alatt működő alvállalkozók dolgozói és a katasztrófavédelem által kiképzett önkéntesek - további 600 fő - nagy erőkkel dolgoznak a fővárosi védvonali zárásokon, írta közleményében a cég.
A III. kerületi Királyok útján hétfőn indult az árvízi kapuk zárása, összesen 43 átjárót zárnak le. Kedden elkezdték agyaggal is megerősíteni a védvonalat, körülbelül 1700 méter hosszan. A munkához 6 ezer köbméter agyagot használnak fel, 90 fő és 18 célgép segítségével építik meg az ideiglenes gátat.
A Margitszigeten hétfő óta éjjel-nappal építik homokzsákokból a mobilgátat. Az ideiglenes gát építését a sziget mélyebb pontjától, a déli csücskétől indulva kezdték. Keddtől a katasztrófavédelem által kiképzett 160 önkéntes is csatlakozott a munkához, itt naponta körülbelül 1500 köbméter homokot és 150 ezer zsákot használnak fel. A Fővárosi Csatornázási Művek ahol szükséges mobil szivattyúkkal emeli át és vezeti el a keletkező szennyvizet, eddig 30 helyen kellett szivattyúkat bevetni.