Az amerikai kereskedelmi minisztérium nemzetbiztonsági aggályokra hivatkozva javasolta, hogy a kulcsfontosságú kínai szoftvereket és hardvereket tiltsák be az amerikai utakon közlekedő, hálózatba kapcsolt járművekben, ami gyakorlatilag kizárná a kínai személy- és tehergépkocsikat az amerikai piacról.
A tervezett szabályozás arra kényszerítené az amerikai és más nagy autógyártókat is, hogy a következő években távolítsák el a kulcsfontosságú kínai szoftvereket és hardvereket az Egyesült Államokban lévő járművekből, mert Joe Biden elnök kormánya aggódik az amerikai járművezetőkről és infrastruktúráról a csatlakoztatott kínai járművek által végzett adatgyűjtéssel, valamint az internetre és navigációs rendszerekre csatlakoztatott járművek esetleges külföldi manipulációjával kapcsolatban – írja a Reuters, ami szerint februárban a Fehér Ház vizsgálatot rendelt el.
A javasolt tilalmak megakadályoznák, hogy a kínai autógyártók önvezető autókat teszteljenek az Egyesült Államok útjain, és kiterjednének az Oroszország által gyártott járműszoftverekre és -hardverekre, valamint kiterjeszthetők lennének az amerikaiak más ellenfeleire is. 2027-től lépnének életbe a szoftverekre vonatkozó tilalmak, a hardvertilalom 2029-től vagy 2030-tól lépne hatályba.
A Kereskedelmi Minisztérium 30 napot ad a nyilvánosságnak arra, hogy véleményezze a javaslatot, és reméli, január 20-ig véglegesítheti azt. A szabályok minden közúti járműre vonatkoznának a nem közúton használt mezőgazdasági vagy bányászati járművek és a drónok meg a vonatok kivételével.
A lépés a kínai járművekre, szoftverekre és alkatrészekre vonatkozó amerikai korlátozások jelentős fokozását jelenti. A hónapban a Biden-kormányzat meredek vámemeléseket vetett ki a kínai importra, ideértve az elektromos járművekre kivetett 100 százalékos vámot és az elektromosautó-akkumulátorokra és a kulcsfontosságú ásványi anyagokra vonatkozó emeléseket.
„Amikor külföldi ellenfelek szoftvereket készítenek egy jármű elkészítéséhez, az azt jelenti, hogy azt megfigyelésre lehet használni, távolról irányítható, ami veszélyezteti az amerikaiak magánéletét és biztonságát az utakon. Szélsőséges helyzetben egy külföldi ellenfél leállíthatja vagy átveheti az irányítást az Egyesült Államokban működő összes járművük felett, és ezzel egyidejűleg baleseteket okozhat, elzárva az utakat” – mondta Gina Raimondo kereskedelmi miniszter.
Viszonylag kevés kínai gyártmányú autót vagy könnyű tehergépkocsit importálnak az USA-ba. Raimondo szerint a minisztérium lépéseket tesz, „mielőtt a Kínával vagy Oroszországgal kapcsolatban álló beszállítók, autógyártók és autóalkatrészek mindennapossá és széles körben elterjedtté válnak”. „Nem várunk addig, amíg az útjaink megtelnek autókkal, és a kockázat rendkívül jelentős lesz” – mondta.
Szinte minden újabb személyautó és teherautó „csatlakoztatottnak” tekinthető, az internet-hozzáférést biztosító fedélzeti hálózati hardverrel, ami lehetővé teszi az adatok megosztását a járművön belüli és kívüli eszközökkel.
A Kereskedelmi Minisztérium szerint a szabály a Kínában gyártott összes járműre vonatkozó tilalmat jelentene, de lehetővé tenné a kínai autógyártóknak, hogy „egyedi engedélyeket” kérjenek a mentességekhez.
„Jelenleg arra számítunk, hogy minden Kínában gyártott és az Egyesült Államokban értékesített jármű a tilalmak hatálya alá esik” – mondta Liz Cannon, a Kereskedelmi Minisztérium információs és kommunikációs technológiai irodájának vezetője. A rendelet arra kényszerítené a General Motors és a Ford Motor vállalatokat, hogy ne értékesítsenek Kínából importált járműveket az USA-ban.
Az Egyesült Államoknak bőséges bizonyítéka van arra, hogy Kína rosszindulatú szoftvereket helyez elő a kritikus amerikai infrastruktúrában – mondta Jake Sullivan, a Fehér Ház nemzetbiztonsági tanácsadója a tájékoztatón. Azt mondta: „A potenciálisan több millió járművel az utakon, amik mindegyike 10-15 éves élettartammal rendelkezik, drámaian megnő a megzavarás és a szabotázs kockázata.”
Lin Jian kínai külügyminisztériumi szóvivő azt mondta, Kína sürgeti Washingtont, hogy: „Tartsa tiszteletben a piaci elveket, és a kínai vállalatok számára nyílt, tisztességes, átlátható és diszkriminációmentes üzleti környezetet biztosítson. Kína határozottan meg fogja védeni törvényes jogait és érdekeit.”
Az Alliance For Automotive Innovation, ami olyan nagy autógyártókat képvisel, mint a GM, a Toyota, a Volkswagen és a Hyundai, azt mondta, hogy néhány autógyártónak több időre lehet szüksége a megfeleléshez. A csoport szerint „nagyon kevés” csatlakoztatott jármű, hardver vagy szoftver „érkezik Kínából az Egyesült Államokba”, de ez a szabály bizonyos esetekben megköveteli az autógyártóktól, hogy alternatív beszállítókat találjanak.