Világhírű brit építésziroda, a Grimshaw Architects nyerte az új Nyugati pályaudvar tervpályázatát.
London, Melbourne, Los Angeles, New York pályaudvarait, metróállomásait is ők tervezték, sok más munka mellett - adta hírül Fürjes Balázs államtitkár, a bírálóbizottság elnöke.
A Budapest Fejlesztési Központ által kiírt nemzetközi tervpályázat eredményeit Vitézy Dáviddal, a BFK igazgatójával és Erő Zoltánnal, Budapest főépítészével közösen mutatták be.
A nemzetközi zsűriben a kormányzati szereplők mellett helyet kaptak az érintett kerületek és a főváros vezetői és építészei, akiknek munkáját szakértők segítették.
A tervpályázatot és az előkészítést az EU Kohéziós Alapja és a kormány támogatásával végezték.
„Egy háromszintes, 21. századi, modern pályaudvarként születik újjá a Nyugati, amely jóval több vonatot tud majd fogadni! A felszínen, az Eiffel-csarnok mögött egy új, 13 vágányos vasúti csarnok épül. A föld alatt pedig egy 6 vágányos mélyállomás lesz. A pályaudvar elővárosi, távolsági és nemzetközi vonatokat fogad majd. A mélyállomás először fejállomásként működik majd, de úgy építjük meg, hogy a jövőben a Duna alatti, a Déli és Nyugati pályaudvarokat összekötő vasúti alagút is könnyen kapcsolódjon. A jövőben ide érkezik majd be az északi és a déli hévek összekötésével megvalósuló M5-ös metró is, amelynek megállója a mélyállomás alatt lesz” - írja Fürjes, akinek posztjából látszik, hogy mertek nagyot álmodni. „Ez lesz Közép-Európa egyik, Magyarország és Budapest legnagyobb, legforgalmasabb kötöttpályás közlekedési csomópontja. Ha minden elkészül, napi 300 000 utas fordul majd meg itt. Az alapos tervek és az, hogy a tervező már több jelentős közlekedési csomópontot tervezett, biztosítja ennek a forgalomnak a zökkenőmentes kezelését.”
Az alábbiakban a Fürjes által közzétett tervfotókat az államtitkár kommentárjaival együtt mutatjuk. Hangsúlyozva: ezek az éppen aktuális tervek.
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden
moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a
kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg. Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy
döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk,
és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség
és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is
várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol
hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.