„Mi lelte az embereket, hogy ennyien vannak? Ezen kábé egy utas szokott lenni”
„Akár hiszed akár nem, két őzgida szaladt át a peronon. Az egyik megvan”.
Kereken 70 perce utaztam a MÁV 121-es vonalán Mezőhegyesről Újszeged állomásra, amikor fotós kollégám, Dani üzenete megérkezett. Ennyi idő tökéletesen elég volt ahhoz, hogy már bármit elhiggyek erről a vonalról. Azt is, hogy az újszegedi végállomásán őzgidák szaladgálnak.
Pedig akkor még voltak némi illúzióim erről a bizonyos újszegedi állomásról, lapos betonépületet képzeltem el, ütött-kopott, egykor vörös téglákból kirakott főfalat, hozzá talán egy restit is, vagy legalábbis egy büfét a közelében. Nos, ebből mindenki, aki járt már az újszegedi vasútállomáson az utóbbi nagyjából nyolcvan évben, pontosan tudhatja, hogy én eddig még sosem. (Hogy miért éppen nyolcvan évben, arra még visszatérek.) Az újszegedi vasútállomás ugyanis, ahová 11:33-kor, a MÁV-tól, ha lehetek szarkasztikus, meglepő pontossággal begördültünk, mindezeket nélkülözte. Sőt, magát az állomást is, úgy értve, hogy az állomásépületet, az infrastruktúrát és a személyzetet. Mindent. A restiről nem is beszélve.
És most ugorjunk hatvanhat kilométert, valamint vissza az időben egy óra negyvenhárom percet. Illetve néhánnyal többet.
A mezőhegyesi vasútállomáson vagyok, ami a dél-békési térség vasúti szívcsakrája. Most még. Orosháza-Mezőtúr, Békéscsaba, Battonya és (Új)Szeged felé indulnak és felől érkeznek ide vonatok. Az állomás falán kifüggesztett, június 17-én kiadott vágányzári menetrendben huszonhat induló vonatot számolunk meg, az első 3.56-kor, az utolsó 20.06-kor. Persze nincs mindennap ennyi vonat, van, amelyik csak munkanapon, van, amelyik csak szombaton, vasárnap és ünnepi közlekedési rend szerinti napokon indul.
És néhány mellett ott egy függőleges hullámvonal, mellette a megjegyzés: Közlekedik VIII. 25-ig. Ezt mondjuk elkiabálták.Az állami vasúttársaság július 21-én – az előző nap nyilvánosságra került információkat megerősítve – bejelentette, hogy bezár tíz vasútvonalat. Pontosabban: szünetelteti rajtuk a személyforgalmat. A döntésnek és a bejelentésnek számos pikantériája van, például az, hogy a tíz vonalból négy olyan is van, amit a 2009-es bezárásuk után Orbánék nyitottak újra nagy csinnadrattával és a vidékpusztító Gyurcsányról szónokolva a 2010-es kormányra kerülésük után.
De az is, hogy a halállistán szerepel két mezőhegyesi érintettségű vonal is, a battonyai és az újszegedi. Ez a térség ugyanis az éppen közlekedési miniszterkedő Lázár János kiskirálysága, csongrádi része egyben az országgyűlési választókerülete is.
Fél kilenc után nem sokkal indultam ideiglenes tartózkodási helyemről, Gyuláról, hogy biztosan elérjem az 58 kilométerrel odébb, a mezőhegyesi állomásról 9.50-kor induló személyvonatot.
Az újságírásnak hatása van.
Támogasd a munkánkat, csatlakozz a Körhöz, hogy elérd az exkluzív tartalmainkat!
Már előfizetőnk vagy? Jelentkezz be!