Hivatalos, hogy a MÁV augusztus elsejétől 10 regionális vasútvonalon leállítja a vonatokat. Az intézkedésről először az iho és a Közelekedő Tömeg, majd Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) írt. A MÁV most közleményben is megerősítette az információt. Magyarországon utoljára 2009-ben került sor hasonló mértékű vonalbezárásra. A Bajnai-kormány akkor 24 vasútvonalon és vonalszakaszon, mintegy 800 kilométeren állította le a személyszállítást gazdasági okokra hivatkozva.
Ezek az érintett mellékvonalak:
A MÁV-VOLÁN-csoport a közleményben azt írja, hogy az érintett vonalakon augusztustól a vonatok helyett közlekedő „korszerű, légkondícionált autóbuszok kiszámítható és a korábbinál kényelmesebb eljutást tesznek majd lehetővé utasainknak”.
Külön kitérnek a közleményben arra, hogy „noha az adott mellékvonalakon korábban Bz-motorvonatok közlekedtek, fontosnak tartjuk leszögezni, hogy az intézkedés nincs összefüggésben a hodászi Bz-balesettel (amiben égési sérüléseket szenvedtek egy Bz-motorvonat utasai), a módváltás tervezése már korábban elindult.
A Bz-flotta valóban elöregedett, ami gyakran vezet a járművek meghibásodáshoz, ugyanakkor – a hodászi balesetet okozó – kiegyenlítő tartály meghibásodása nem magyarázható a járművek életkorával.
Ahogy írják,
az autóbuszos vonathelyettesítő járatok közlekedtetését a jármű- és személyzethiány indokolják, amelynek enyhítésére a MÁV-VOLÁN-csoport folyamatosan toborozza a munkatársakat, várja a csatlakozni szándékozók jelentkezését.
Amit még írnak: „A közlekedéspolitikáért felelős korábbi vezetés által, 2022 decemberében elrendelt teljesítmény-többlet mértéke elérte a 3,5 millió vonatkilométert, amellyel kapcsolatban a vasúttársaság jelezte az illetékes államtitkárságnak, hogy ilyen mértékű szolgáltatásbővítés mind a járműállomány, mind a humánerőforrás (mozdonyvezetők, jegyvizsgálók) oldalról kockázatot hordoz. E kockázatokat az ukrajnai háború miatti alkatrészhiány csak tovább súlyosbította, így mára a vállalatcsoport munkatársainak megfeszített, összehangolt munkájára és minden szakmai tapasztalatára szükség van ahhoz, hogy a vasúttársaság nap mint nap teljesíteni tudja közszolgáltatási feladatait”.
Rövid távú tervek: „az augusztus elsejétől további intézkedésig bevezetett közlekedésimód-váltás rövidtávon képes valamelyest enyhíteni a regionális közlekedésben jelentkező járműhiányt ugyanakkor hosszútávon a MÁV-START által kidolgozott járműstratégiában foglaltak megvalósítására van szükséges ahhoz, hogy Magyarország közösségi közlekedése biztosan és versenyképes minőségben kiszolgálható legyen”. A VEKE szerint ugyanakkor minimális járművet lehet így felszabadítani „azzal a négy (!) darab Bézével, ami innen kinyerhető”.
Közben az egyik érintett település, Balassagyarmat fideszes polgármestere, Csach Gábor a Facebookon hozta nyilvánosságra azt a levelet, amit a vasúti közlekedésért felelős Lázár Jánosnak írt. Ebben a Balassagyarmat-Ipolytarnóc vonal megmentésért lobbizik, amit egyébként pont augusztus 1-re újítanak fel az árvízkárok után. A polgármester által információkérésnek és tiltakozásnak minősített kérelemben az szerepel, hogy legalább a határon átmenő, meglévő vasútpályával rendelkező vasútvonalakat tartsák meg és a nemzetközi közlekedést indítsák újra.