Matolcsyék és a Continental: 2009-ben kezdték előkészíteni a trafiktörvényt

  • A Magyar Gazdaságfejlesztési Intézet (MGFI), Matolcsy György mostani jegybankelnök cége a választások előtt a Fidesz gazdasági műhelyeként is működött.
  • Az MGFI 2009-ben több anyagot készített és készíttetett a fiatalkori dohányzás visszaszorításáról.
  • Ezekből az anyagokból kiderül, hogy Matolcsyék már 2009-ben a dohányárusítás államosítására készültek.
  • Részben az akkor készült anyagokra épül a július 1-én életbe lépő trafiktörvény
  • A munkába már 2009-ben bekapcsolódott a Continental Dohányipari Zrt.

Amikor 2009-ben a még a legkisebb éjjelnappaliban is hegyekben állt a malbilight, nem sok dohányos aggódott azért, hogy hol veszi majd meg a cigit, és a trafikosok sem tartottak tőle, hogy kihúzzák alóluk az üzletüket. Pedig a 2010-es választási győzelmében joggal bízó Fidesz környékén már akkor megkezdődött a mostani dohánytörvény előkészítése, a munkába pedig a Continental Dohányipari Zrt is bekapcsolódott.

// ]]>
Google keresések a "trafik" szóra 2009 januárja és 2013 májusa között

Az MGFI a dohánytörvény szellemi műhelye

Az Magyar Gazdaságfejlesztési Intézet Kft. Matolcsy György jegybankelnök cége. Az intézet - legalább is a nyilvánosság előtt - főleg a Fidesz 2010-es választási győzelme előtt volt aktív.

Akkor egyre-másra jelentek meg a különböző tanulmányok, elemzések, főleg gazdasági témákban. Bár a cég honlapja elég üres, de munkáik egy részét itt például el lehet olvasni.

Készültek viszont olyan tanulmányok is, amiknek mi a neten nem bukkantunk nyomára. Ilyen például "A fiatalkori dohányzás visszaszorítása" című, 2009-ben készült dolgozat.

Az anyagban semmilyen, a mostani botrányokat előrejelző kitétel nincs. Ellenben egyértelműen leírja, hogy kívánatos a dohánytermékek kereskedelmének állami monopóliuma, sorra veszi a hasonló nemzetközi példákat, érinti a jogszabályi környezet előkészítését, a kialakítandó pályáztatási rendet és a kiskereskedőkre vonatkozó szabályokat is.

A Magyar Gazdaságfejlesztési Intézet konzultációk alapján témavázlatokat, előtanulmányokat végzett a dohányzási szokásokról –

válaszolta a 444-nek a Magyar Nemzeti Bank (MNB) sajtóosztálya, amikor arról érdeklődtünk, pontosan milyen szerepe volt a munkában Matolcsy Györgynek.

Valamiben segít a Continental

Információink szerint a munkába a Continental Dohányipari Zrt. már akkor, 2009-ben bekapcsolódott, ezt pedig az MNB sajtóosztálya sem cáfolta.

Mikor arról érdeklődtünk Matolcsyéknál, hogy pontosan milyen kapcsolat volt a Continental és az MGFI között és milyen szerződéseket kötött a két cég, azt a kurta választ kaptuk, hogy

A téma szerződéskötésig nem jutott el.

Az MGFI-Continental együttműködéssel kapcsolatban hasonlóan szűkszavú volt Reiniger Balázs, a Continental ügyvédje, aki információink szerint részt vett a munkában. Mikor az saját szerepéről érdeklődtünk nála azt közölte, hogy a Continental képviselőjeként köti az ügyvédi titoktartás, így semmilyen felvilágosítást sem adhat.

Sánta János (jobbra) dohányt néz (Forrás: http://continentaltobacco.com/)

Sánta János, a Continental Dohányipari Zrt. vezetője többszöri megkeresésünk ellenére sem nyilatkozott a 2009-es MGFI-vel közös munkáról.

A dohánytörvény alapjai

Az MGFI-nél készített és készíttetett anyagok - nyilván más munkák mellett - a mai dohánytörvény alapját képezték. Olyannyira, hogy egyes részek felépítésükben, néhol pedig szövegszerűen visszaköszönnek a Lázár János által benyújtott, és idén július 1-én hatályba lépő dohánytörvényben.

A trafiktörvény és a Continental

Az egyébként, hogy Sánta részt vett a törvény előkészítésében, már február óta nem titok, igaz akkor nem Matolcsy, hanem Lázár János oldalán említették a lapok. A Napi Gazdaság írta meg először, hogy a trafiktörvény Brüsszelbe kiküldött változatát egy "Sánta János" nevű felhasználó hozta létre. Akkor Sánta azt mondta: badarság lenne azt gondolni, hogy a teljes törvényt ő írta volna. Azt ugyanakkor elismerte, hogy időről időre kapott szövegtervezeteket szakmai egyeztetésre, véleményezésre a törvényhozóktól.

Sánta környezete egyébként nem járt rosszul a trafikpályázaton. A hvg.hu információi szerint 25 olyan céget jegyeznek be egy bajai lakásba, amelyek több mint 90 leendő trafikot irányítanak majd. A koordináló cég és a bejegyzés alatt álló betéti társaságok tagjaikon keresztül szorosan kapcsolódnak a hódmezővásárhelyi Tabán Trafik Zrt.-hez, a Continental dohánygyár terjesztő és forgalmazó cégéhez.

Dohánypiaci forrásaink szerint azonban nem a trafiküzemeltetés az igazi győzelem a Continentalnak.

Sokkal nagyobbat nyer a cég azzal, hogy a Nemzeti Dohányboltok megnyitása után várhatóan nem kell majd milliós polcdíjat fizetnie a különböző szupermarketekben, hogy termékeik kikerüljenek. Erről egyébként a múlt héten maga a Continental adott ki közleményt. Azt írták:

A nagy dohányipari multinacionális cégek folyamatosan olyan (összehangolt) tisztességtelen gyakorlatot folytattak, hogy ők biztosították a cigarettapolcot az értékesítési helyeken, a polc kihelyezéséért további igen jelentős (milliós) éves díjat fizettek, és cserébe azt kérték, vagy elvárták a kereskedőktől, hogy az általuk jóvá nem hagyott gyártó termékét nem helyezhetik ki az üzletekben legfeljebb a pult alól árulhatták azokat.

A 444 nagy trafiktérképét itt találja, az összes dohányos / trafikos anyagunkat meg errefelé.