Ugyanaz a cég szállítja a taxis szabadjelzőket, amelyik a trafikcégéreket

Tbg
közlekedés
2013 augusztus 28., 16:14
  • Egyelőre csak a trafikcégéreket forgalmazó cégnél kaphatók az új általános taxiszabadjelzők.
  • A taxirendelet szeptember 1-én lép életbe.
  • Már megint mutyi van?

Egyelőre csak egy cég forgalmazza az új taxik számára felszerelhető általános taxiszabadjelzőt.

A nappal is jól látható fényforrással üzemelő szabadjelzőt ugyanaz a Bepro Solutions Kft. forgalmazza, amelyik élen járt az új nemzeti dohányboltok kötelező arculati elemévé tett világító trafikcégérek gyártásában és forgalmazásában.

photo_camera A Bepro Solutions szabadjelzője prizmás plexiburkolattal (Forrás: hallotaxi.hu)

A jelenleg elérhető általános, vagyis nem védjegyvédelem alatt álló szabadjelző ára ráadásul igen borsos a jelenleg a piacon kapható szabadjelzőkhöz képest: 34 500 forint áfa nélkül, bruttó kb. 43 800 forint, ami duplája a szokásosnak.

Ez azt jelenti, hogy a taxisok egyharmadát kitevő magánzók szeptember 1-től csak úgy kaphatnak új engedélyt, ha ezt a szabadjelzőt szerelik fel autójukra.

(A fővárosi személyfuvarozás tarifáit, arculatát és új rendjét meghatározó taxirendelet ekkor hatályosul, de aki már meglévő engedéllyel rendelkezik, az még egy ideig mehet a régi arculati rend szerint.)

Minderről egy taxis olvasónk számolt be szerkesztőségünknek:

mutyi?
tisztességtelen haszon?
ki minek nevezi?
:((

– fogalmazott levelében.

Mi vagyunk az egyetlenek, de akárki gyárthatja, ebben semmi ördöngösség nincsen.

Válaszolta kérdésünkre a Bepro ügyfélszolgálatosa, aki szívesen válaszolgatott, de névvel nem akart nyilatkozni, ezért a továbbiakban csak Ügyfélszolgálatosként hivatkozunk rá.

Mitől speciális az új szabadjelző?

Egyébként nem sok újdonság van az új, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) által szabványosított szabadjelzőkben: egy, a mostaninál nagyobb fényerővel bíró LED-sor, egy speciális plexiburkolat, illetve egy fényérzékelő relé, amely alkonyattájt csökkenti a jelző fényerejét.

Valóban úgy tűnik, hogy nem spanyolviaszból van, mégis egyelőre egy cég forgalmazza a terméket a piacon.

Csak összehasonlításképpen, a Fáma Kft., amelyik húsz éve gyárt szabadjelzőket, még mindig nem állt elő olyan megoldással, amelyik a BKK-nak megfelelt volna, pedig elmondásuk szerint több európai országba is szállítanak, többek között Németországba, Ausztriába, Svájcba.

Az eddig szabadon használható szabadjelző termékek árai 15 és 22 ezer forint között vannak mérettől függően. Az új szabvány méreteiben is nagyobb a megszokottnál, ez valamennyire indokolja a drágaságot, de kétszer azért nem nagyobb a mostaniaknál.

A taxicégek és a magányos taxisok jelzői

Nem minden taxinak lesz azonban ilyen szabadjelzője. A taxirendelet ugyanis kivételt tesz a minősített taxitársaságok védjegyoltalom alatt álló jelzőivel. Így pl. a Főtaxi, a City Taxi stb. megtarthatja eddigi, védjegyként levédetett jelzőformáját.

A Bepro Solutions Kft. termékére így a jelenleg futó, kb. hatezerre becsült taxis közül azok szorulnak rá, akik nem nagyobb társasághoz tartoznak. Ez nagyjából a taxisok harmadát jelenti, azaz darabonként 34,5 ezer forintos árral számolva jelenleg 69 milliós megrendelésnek néz elébe a cég, ha valóban csak ő forgalmazhat ilyen jelzőt a jövőben is (és marad a piacon ennyi magánzó).

photo_camera A City Taxi megerősített fényerővel világító, a BKK által elfogadott jelzője. (Hallotaxi.hu)

A taxiscégek, legalábbis egyikük megoldotta a kérdést: a City Taxinak sikerült elfogadtatnia a BKK-val a saját szabadjelzőjét, amit darabonként kétezer forintért szabványosít a fentebb már említett Fáma Kft. A céges jelzőknél nincsenek olyan szigorú kikötések, mint az általános jelzőknél, de mint a képen is látszik, a fényforrást meg kellett erősíteni.

(((

Ezt a taxitársaság kereskedelmi részlegétől tudtuk meg, de nevet itt sem kaptunk, ezért a továbbiakban Kereskedelmi Tevékenykedőként hivatkozunk a citys nyilatkozóra.

Amúgy ez a név nélkül történő nyilatkozás lassan teljesen meghódítja a reformlázban égő, vagy éppen attól szenvedő magyar nyilvánosságot.

Írsz hat oldalt, abból három mondatot mondok én névvel, és majd mindenki azt hiszi, hogy én diktáltam a cikket. Na, neeeee

– érvelt Kereskedelmi Tevékenykedő a Citytől.

)))

A XV. kerületi Fáma egyik munkatársa is készséggel válaszolt kérdéseinkre.

Pillanatnyilag nincs jóváhagyott általános szabadjelzőnk

– állította Mészáros Károly (névvel!).

Jövő héten kerül termékük a BKK elé, és remélik, hogy másodszorra rábólintanak a közelekedésszervező fővárosi intézménynél a projektre. Ha megkapják a bólintást, akkor Mészáros becslése szerint bruttó harmincezer forint alatt marad majd az ára a cuccnak náluk.

A Bepro által kínált szabadjelző az erősebb fényerő mellett anyagában különbözik a jelenleg megszokottól. Mostantól pl. elvárás a prizmaszerű plexiburkolat – ilyenek burkolják a közlekedési lámpákat is.

Ki mit tud?

A kérdés persze az, valóban szerzett-e jogusatlan versenyelőnyt a Bepro Solutions a többiekkel szemben azzal, hogy már most, szeptember előtt egy héttel engedélyes szabadjelzővel tud szolgálni.

Tudok olyanról, aki próbálkozik ilyennel... Gondolom, hogy ők is fel fogják venni a versenyt... Lehet, hogy egy kissé késve...

– válaszolta kérdésünkre Ügyfélszolgálatos a Beprótól.

Az árképzés oka a piaci verseny időleges hiánya.

– ezt már a BKK Sajtókommunikációs Irodája válaszolta, amikor azt firtattuk, miért ilyen kiugróan drágák az egyedül elérhető szabadjelzők.

Ezt pusztán azért idéztük, mert a BKK így indirekte fogalmazta meg, hogy éppen nincs piaci verseny, pedig több jelzőgyártó cég is próbált engedélyt szerezni az új jelzőkre, de egyelőre másnak nem sikerült megugrania a szabványküszöböt.

Több szabadjelzőt gyártó és forgalmazó cég, vállalkozás mutatta be szabadjelzőjét a BKK-nak az eddigiekben. (...) A bemutatott készülékeket megvizsgáltuk és a BKK nyilatkozott annak megfelelőségéről, vagy hibájáról. (...) bárki gyárthat ilyen, a rendelet előírásainak megfelelő szabadjelzőt, ami befolyásolhatja a piaci árat.

Arra sem kaptunk teljes mértékben kielégítő választ, hogy mikortól tudhatták a gyártók, hogy a szeptember 1-i határidőre pontosan milyen szabadjelzőt fogad el a fővárosi intézmény.

A taxirendeletet 2013 április 9-én fogadta el a Fővárosi Közgyűlés és április 18-án került kihirdetésre, így azóta az előírások bárki számára megismerhetők.

Üssenek meg a kedves olvasók, ha tévedek, de a taxirendelet (51/2013. [VI. 27.] Főv. Kgy.) nem tartalmaz semmit a szabadjelzők fényerejéről, anyagáról semmit. A részletes technikai specifikációk, feltételek nélkül pedig nehéz legyártani bármit is.

A Fáma ezért egyszer már alulmaradt a BKK szabadjelzővizsgáján. Sokáig nem volt tiszta számukra sem, pontosan, mit szeretne a BKK, miközben a Bepro már elő tudott állni a saját megoldásával.

A nappal is látható 100 méteres láthatósági kritériumnak nem feleltünk meg

– mondták. Ha sikerül elfogadtatni a BKK-val a saját jelzőjüket, 30 ezer forintért szerezhetik be náluk a taxisok a jelzőt, mondta Mészáros.

Bepro: friss, de ügyes cég

A Bepro Solutions neve már a trafikpályázat környékén is előkerült, mint a világító trafikcégérek egyik élenjáró gyártója.

Ezért nem is csoda, hogy nemcsak elérési címében, azaz URL-jében, de arculatában és felépítésében is hasonlít egymásra a taxi-felszereles.hu és a trafik-felszereles.hu

Bárcsak így lenne

– fogalmazott a Bepro Ügyfél Szolgálatosa, amikor azt firtattuk, a trafikoknak is csak ők tudtak volna cégért szállítani.

A Bepro egyébként a cégadatbázis szerint 2011-ben alakult cég, és folyamatosan bővítette tevékenységi körét. A tulajdonosok között egy Kovács Gábort és egy Kovács Balázst találni, akik a Madmedia Kft-ben és az Auto Plus Kft-ben is érdekeltek, de ennél többre még nem sikerült rájönnünk. A Madmedia oldala, a Touchmedia pl. annyira trendi, hogy nem is működik. (Tud valamit? Írjon nekem!)

A szabad verseny nyertesei

Tehát ha akarom, van, ha akarom, nincs mutyi a központosított taxi szabadjelzők gyártása és engedélyezése körül.

Az egyik értelmezés szerint pusztán lemaradt a piac, és jelenleg a Bepro áll a legjobban a szabadversenyben, mások szerint viszont egyszerűen csak arról van szó, az ő termékükre lett kiírva az általános szabadjelzők szabványa.

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.