Az amerikaiak megtalálták az anti-rezsicsökkentést

A kampánypolitizálásra mostanában volt két tök jó példa a magyar és az amerikai politikában. A rezsicsökkentés és az amerikai kormányzat leállítása is ideológiai vonalak mentén végigvitt szavazatszerzés volt. Van persze különbség a kettő között.

Ideológia

Mert az amerikai kormányzat leállítása azért ideológiailag illik valamennyire a republikánus párthoz. Egyrészt ott volt az egészet elindító, mindenkinek egészségügyi biztosítást ígérő Obamacare, amit a republikánusok a kezdetek óta meg akartak akadályozni. Másrészt meg ott van az adósságplafon, aminek a meg nem emelése tök jól illik a fiskálisan konzervatív párthoz.

A Fideszhez már kevésbé megy a rezsicsökkentés. A multik elleni küzdelembe még beleillik, de maga a döntés már annyira baloldali, amennyire eddig még a Fidesz sem volt. Van viszont még nagyobb különbség is.

Önsorsrontás

Nehéz olyan ügyet találni, amivel egy párt rövid idő alatt annyira pofán tudja magát vágni, mint a republikánusok a kormányzat bezárásával. A shutdown összesen 16 napig tartott. Ezalatt a Gallup felméréseiben a republikánusok tíz százalékpontot estek.

Addig csinálták az egészet, amíg most szerdán szinte minden eddigi követelésüket feladva vissza nem kellett sunnyogniuk a sarokba. Nem sikerült az ellenségképet rátolniuk a demokratákra, mert szinte mindenki a republikánus párttal azonosította a "közelgő" "katasztrófát".

A rezsicsökkentés viszont hibátlanul működik.A Fidesz tavaly decemberben jött elő az ötlettel. Akkor még nem is vették észre, mekkora kincset találtak. Annyira nem, hogy nem is Orbán Viktor, hanem Lázár János és Giró-Szász András jelentette be.

Hibátlanul működik

Az azóta eltelt majdnem egy évben a kormány teljes kommunikációja a rezsicsökkentés köré épült. A Fidesz legutóbbi kongresszusán nem volt olyan beszéd, amiben legalább egyszer ne került volna elő. Ez meg is látszik.

Az Ipsos január 22-ei felmérésében a Fideszt a választókorúak 19 százaléka támogatta. Szeptemberben viszont már a választókorúak 27 százaléka szavazott volna a kormánypártra. A Fidesz csak ezzel az üzenettel, meg a baloldali bénázással kilenc hónap alatt nyolc százalékpontot tudott javítani a népszerűségén. Ráadásul kormányon, rossz gazdasági környezetben, folyamatos megszorításokkal. Megint kiderült, hogy jobban megéri pénzt adni, vagy ígérni a választóknak.