Melyik volt a legjobb hamisítási botrány?

  • Nem a bajai álvideó volt a magyar közélet első óriási kamuja.
  • Igaz, amatőrszereplősben ez volt az egyik legerősebb.
  • De az MSZP is adott már ki közleményt arról, hogy a "Fidesz gyűlöletkampánya és politikai bosszúhadjárata újabb mélységig jutott: most már nem csak kitalálják a hazugságokat, de a hozzájuk hű média segítségével nagyüzemben elő is állítják azokat."
  • Az is romás szavazatszámlálós felvétel miatt volt.

Teller-levél, amiről Horn is azt mondta, hogy olyan, mintha ők írták volna

Mi volt pontosan?

A Népszabadság 2003. szeptember 15-én jelentette meg "Rossz hírek a szülőföldről" címmel azt a levelet, amit állítólag élete utolsó napjaiban írt Teller Ede. Az Amerikában élő atomfizikus a cikk megjelenése előtt egy héttel hunyt el.

A levél azért szólt nagyot, mert a világhírű, jobboldali tudósról azt lehetett tudni, hogy szimpatizál a Fidesszel, ehhez képest a leközölt üzenetben élesen bírálja az akkor ellenzékben lévő Fideszt, ami szerinte nem ellenzékként, hanem belső ellenségként viselkedik, Amerika-ellenességgel és antiszemitizmussal vádolta a pártot.

Még Horn Gyula volt miniszterelnök is megszólalt az ügyben: „Minden jel szerint Teller Ede levele hiteles, tényleg ő írta. Nem tudom, olvasták-e: mintha mi írtuk volna. Egyébként én azért is el tudom képzelni, hogy ezt ő írta, mert elég jól ismerem őt, többször találkoztunk, együtt szerepeltünk rendezvényeken – ugyanez a stílusa volt akkor is.”

Edward_Teller_(later_years)

Hogyan derült ki?

Teller közeli munkatársai gyorsan cáfolták, hogy az atomfizikus ilyen levelet írt volna. Az derült ki, hogy Tellert megkereste Zeley László nyugdíjas magyar újságíró, akivel közösen írtak könyveket is, hogy szólaljon meg a magyarországi politikai helyzetről. Zeley állítólag telefonon többször is beszélt a tudóssal, a beszélgetéseikről elküldött egy szöveget is, de azt nem hagyta jóvá Teller, sőt, azt mondta magyar segítőjének, Grigory N. Margitnak, hogy alig ismeri a magyra belpolitikát, nem akar abba beleavatkozni. Ezt a visszautasítást Grigory N. Margit már nem gépelte le, mert Teller szélütést kapott, és meghalt. Erről nem tudott Zeley, aki már Teller halála után  a tudós egy másik munkatársánál megsürgette a kiküldött szöveg lefordítását, amit a - visszavonásról szintén nem tudó - munkatárs visszafaxolt a Népszabadságnak. A lapnál szintén nem tudtak arról, hogy Teller nem járult hozzá a neki megküldött szöveg megjelenéséhez.

Ki buktott bele?

Eötvös Pál, a Népszabadság akkori főszerkesztője a levél megjelenésének másnapján elismerte, "Nincs birtokunkban a Teller Ede professzor úr által írt levél. Ennyi elég egy szerkesztőségnek, hogy megkövesse olvasóit és az érintetteket" .Eötvös szerint "Magunk nem a történetért, hanem a végeredményért vagyunk felelősek". Eötvös nem mondott le, fél évvel később viszont váratlanul távozott a Népszabadság éléről, a lap jövőjéről folytatott viták miatt. Eötvöst szigorú megrovásban részesítette a Magyar Újságírók Országos Szövetsége, de 2004-ben már elnökké választotta az újságíró szervezet.

Illés Zoltán, fideszes képviselő került még rendkívül kínos helyzetbe. Ő név szerint szerepelt a megjelent levélben, lényegében az atomenergiát ellenző kóklerként, mire dühösen annyit válaszolt, hogy az ő lelkiismeretét legalább nem terheli tömeggyilkosságban elpuszított milliók halála.

Zádor-levél, a Teller párja

Mi volt pontosan?

A Magyar Nemzet 2006. szeptember 23-án jelentetett meg egy levelet, Zádor Ervin aláírásával. Ebben az 56-os merlbourne-i olimpia vérző fejű magyar vízilabdázója indokolta meg, miért nem tért haza a szovjetek ellen 50 éve győztes olimpiai bajnok vízilabdacsapat 2006-os fogadására. Az '56-ban disszidáló, Kaliforniában élő - azóta elhunyt - Zádor a megjelent cikk szerint azt írta: "Nem tudok hazamenni egy olyan országba, ahol még mindig ugyanazok vannak hatalmon, akik évtizedekkel ezelőtt az ország elhagyására kényszerítettek, ahol egy olyan miniszterelnök áll az ország élén, aki éveken át az ország kormányzása helyett nem csinált mást, csak hazudozott". Igen, ez az őszödi beszéd nyilvánosságra kerülésének az ideje.

Hogyan derült ki?

A Frankfurter Allgemeine Zeitung közölt egy interjút december 6-án Zádorral. Az olimpiai bajnok ebben azt állította: semmiféle levelet nem írt, az ünnepségre pedig azért nem jött haza, mert egyszerűen nem találta az útlevelét. Zádor egyébként azt sem tudta, hogy ki Magyarországon a kormányfő.

zador

Ezután a Magyar Nemzet sportrovatának a vezetője azt nyilatkozta, hogy nekik Kárpáti György, háromszoros olimpiai bajnok, a Fidesz-rendezvények rendszeres szereplője küldte el a levelet. Kárpárti erre meg azt mondta, hogy nem tud semmilyen levélről, neki és volt csapattársának, Gyarmati Dezsőnek Zádor telefonon indokolta meg, miért nem jön haza. Gyarmati szerint ilyet Zádor nem mondott, Kárpáti hazudik. Kárpáti szerint Gyarmati hazudik. A Magyar Nemzet sportrovata pedig megdöbbent Kárpátin, aki aztán mégis elismerte, hogy ő írta a levelet. A Magyar Nemzet bocsánatkérésre kényszerült.

Ki bukott bele?

Senki. Kárpáti György viszonya nem romlott meg a Fidesszel, most is élő szerződése van a miniszterelnökséggel, igény esetén ez alapján sportkoncepciók kidolgozásában kell résztvennie, havi bruttó 670 ezer forintos készenléti díjért cserébe. Gyarmati Dezső augusztusi halála után várhatóan őt választják be a Nemzet Sportolói közé.

Tejfel "Cica" László cigány szavazatokat szállítana

Mi volt pontosan?

2008 februárban a Hír Tv közétett egy hangfelvételt, amin egy állítólagos Tóth József (nyírmihálydi roma vezető) pénzt kért Veres János pénzügyminiszter, szabolcsi képviselő kampányfőnökétől, Tóth Viktortól romák szavataiért cserébe a vizitdíjas, kórházi napidíjas, tandíjas népszavazáson. Tóth azt válaszolta, hogy később beszéljenek erről. Majd Tóth Viktor nevében szabolcsi roma kisebbségi képviselőket kerestek meg telefonon, hogy vegyék rá a cigányokat arra, hogy ne menjenek el szavazni, vagy szavazzanak nemmel.

Az Index videójából

Hogyan derült ki?

Tóth Viktor kampányfőnök már az adás sugárzása előtti napon feljelentést tett amiatt, hogy valaki az ő nevében hívogatja a roma vezetőket. Amikor pedig lement a riport, többen felismerték a kampányfőnököt ajánlattal megkereső férfi hangját, aki valójában nem Tóth József volt, hanem Tejfel László (ismerőseinek Cica), aki így akarta kellemetlen helyzetbe hozni a szocialistákat. A nyírmihálydi cigányok akkoriban azt mondták, hogy Tejfel mindkét pártnak vett szavazatokat, mikor ki fizetett. A Hír TV elismerte, hogy valóban Tejfel hívta fel Veres kampányfőnökét. A rendőrség jelentette be azt is, hogy a kampányfőnök nevében a Hír TV újságírója telefonált helyi roma vezetőknek.

Ki bukott bele?

Senki. Juhász Ferenc, az MSZP akkori alelnöke ugyanakkor kiadott egy közleményt, amiben az áll: "a Fidesz gyűlöletkampánya és politikai bosszúhadjárata újabb mélységig jutott: most már nem csak kitalálják a hazugságokat, de a hozzájuk hű média segítségével nagyüzemben elő is állítják azokat. A Fidesz előre kidolgozott stratégia alapján törekszik az MSZP lejáratására.A Hír Tv régóta jeleskedik a rémhírterjesztésben: ha kell, tényként kezelnek nyilvánvalóan hazug állításokat, ha kell, soha el nem hangzott beszélgetéseket vágnak össze manipulatívan, ha kell, álnéven telefonálnak, és szocialista politikusnak hazudják magukat."

Kósa-videó, Portik közbenjárására

Mi volt pontosan?

A 2010-es kampányban, márciusban került fel a YouTube-ra egy videó, amin Rónai Attila, egy ingatlanfejlesztő cég munkatársaként bemutatkozó férfi azt állította, hogy több alkalommal is kenőpénzt (50-75 millió forintot) adott Kósa Lajos polgármesternek azért, hogy nagy értékű földterületeket átminősítsen az önkormányzat.

Hogyan derült ki?

Ahogy nyilvánosságra került a videó, Kósa bejelentette, hogy nem ismeri Rónait, de amit nyilatkozott, azért felelni fog. Rónai maga ment be rendőrségre, és közölte, hogy semmi nem igaz abból, amit a videón mondott, kényszerítették a felvételre. Rónai korábban dolgozott az olajos maffiának, így találta meg őt 2007-ben az olajos Portik Tamás és két férfi, >akik a a Nemzetbiztonsági Hivatal munkatársainak mondták magukat, és állításuk szerint Kósáról gyűjtenek adatokat. Ők zsarolták meg, és így készült el a videó. 

Ki bukott bele?

Senki, a zsarolás-kényszerítés miatt tett feljelentést felfüggesztették, az NBH pedig hamar annyit közölt, hogy nem NBH-sok voltak azok, akikkel Rónai találkozott. Az ügy előkerült újra, amikor idén nyilvánosságra kerültek a titkos Portik-Laborc-találkozók jegyzőkönyvei. Ezek a beszélgetéseken Portik és az NHB akkori vezetője arról beszéltek, hogyan tudná segíteni az olajos az MSZP-t. Sajtóértesülések szerint a felvétel egy Portik Tamás érdekeltségébe tartozó belvárosi stúdióban készült, Budapesten.

Frei bérgyilkosa, aki Juszt boltosa

Mi volt pontosan?

2001. április 23-án az RTL Klubon sugárzott A Riporter: Frei Tamás című műsorban megszólalt egy moszkvai bérgyilkosként bemutatott férfi, aki az interjúban arra a kérdésre, hogy mennyiért ölné meg a magyar miniszterelnököt, azt válaszolota, hogy egymillió dolláért.

Hogyan derült ki?

A műsor adásba kerülése után az akkor az ATV-nél dolgozó Juszt László elutazott Moszkvába, és - ki tudja milyen kapcsolatait megmozgatva - interjút készített ugyanazzal a férfival, akivel Frei. Andrej azt nyilatkozta, hogy ő bolti alkalmazott és 600 dollárért játszotta el a bérgyilkost.

Ki bukott bele?

Piller András, az RTL Klub vezérigazgatója és Gyöngyössy Bence programigazgató is lemondott a Moszkvában feltett kérdés miatt kirobbant botrányban, Frei is bocsánatot kért Orbán Viktortól. Miután Juszt riportja lement, Frei adását is felfüggesztették. Végül kis szünet után Frei nem az RTL-en, hanem a TV2-n tűnt fel az új műsorával, a Dossziéval. Frei és Juszt még sokáig üzengetett egymásnak a moszkvai túrájukról, az utolsó szó most Freié, aki októberben nemrégiben visszatért az eredeti álláspontjához, és azt nyilatkozta, hogy valódi volt a bérgyilkos.

A nagy Cohn-Bendit tudósítás

Mi volt pontosan?

2011. április 1-én az MTVA Híradója beszámolt a zöldpárti Daniel Cohn-Bendit budapesti sajtótájékoztatójáról. A "Cohn-Bendit megfutamodott a kínos kérdések elől Budapesten" címmel az MTVA honlapján most is megnézhető videó azt sugallja, hogy a korábban Brüsszelben Orbán Viktort keményen támadó, az új magyar alkotmányt is bíráló politikus nem válaszolt a köztévének arra a kérdésére, hogy "demokratikus értéknek tartja-e kiskorúak szexuális tárgyú megközelítését", hanem kiment a teremből. Ezt a köztévé Cohn-Bendit korábbi könyvének pedofíl részleteivel színesítette. Volt már előzménye a riportnak, Cohn-Benditet az MTVA már márciusban kommunistának és pedofílnak állította be.

mtvabendit

Hogyan derült ki?

A sajtótájékoztatóról nemcsak az MTVA készített felvételt, az Index nyilvánosságra hozta a birtokába jutott vágatlan változatot. Ebből az derül ki, hogy Cohn-Bendit válaszolt a kérdésre, és sokkal később hagyta el a termet, mint ahogy az elhangzott.

Ki bukott bele?

Senki, sőt. Egy héttel a riport sugárzása után annak készítőjét, Papp Dánielt a hír- és hírháttérműsorokért felelős főszerkesztőnek nevezték ki, majd ősszel az MTVA közéleti műsoraiért felelős főszerkesztői posztját is megkapta. Pappot végül Élő Gáborral, a Hírcentrum igazgatójával együtt a Lomnici-ügy miatt mentették fel 2011. decemberben. (Ha valaki nem emlékezne, az egyik tudósításban a háttérben felbukkanó volt főbírót kipixelezték.) Pappot csak a hírterület felelős főszerkesztői tisztségéről váltották le, de maradt a közéleti és dokumentum-főszerkesztőség vezetője. Élő a Magyar Nemzet online főszerkesztője lett.

A törpdominó-gate

Mi volt pontosan? 

Október 18-án, öt nappal a bajai időközi önkormányzati választás után a hvg.hu megjelentetett egy videót, azzal a címmel, hogy "Itt a bizonyíték a csalásra: pénzért és tűzifáért szavaztak Baján”, a bevezető pedig ez volt: „egyértelmű bizonyíték került elő arról, hogy szavazatvásárlás történt a bajai időközi választáson”. A felvételen egy férfi ajánl pénzt azért romáknak, hogy a fideszes jelöltre szavazzanak. Az MSZP azonnal sajtótájékoztatón erősített rá a videóra.

Hogyan derült ki?

A felvétel nagy amatőr és életszerűtlen volt, a könnyen beazonosítható szereplőket hamar betalálta a sajtó, akik elmondták, hogy megrendezett volt az egész. A villámgyorsan elrendelt rendőrségi nyomozás is ezt erősítette meg. Az még nem teljesen világos, hogy kinek a megrendelésére készült a videó, de az igen, hogy azt bevitték az MSZP-hez, a párt pedig továbbadta azt a hvg.hu-nak.

Ki bukott bele?

Gavra Gábor, a hvg.hu főszerkesztője lemondott. Távozott Déri Balázs, az MSZP kommunikációs igazgatója is, miután a hvg.hu nyilvánosságra hozta, hogy ő adta oda a Gavra Gábornak a felvételt. Az MSZP-ben még bukhatnak többen a kamuvideó miatt, erről bővebben itt olvashat. És lemondott DK-s párttagságáról a videó egyik készítője is.

A listánk természetesen nem teljes, ha valakinek kimaradt a kedvence, írja meg a szerk@444.hu-ra vagy kommentálja a cikk alá.