Senki nem lesz világhírű elsőre. Sőt, általában még csak sikeres sem. A Distractify összegyűjtött olyan elutasító leveleket, amiket később világsztárrá érő művészeknek küldtek kiadók és producerek. A tanulság tényleg csak annyi, hogy egy ilyen pofon után sem szabad leállni, hanem menni tovább előre, és hinni magunkban.
Az író 1949-ben az Atlantic Monthly-nak küldte el három vázlatát. Bár a szerkesztők alapvetően dicsérték az írásokat, de annyira azért nem, hogy lehozzák őket. Vonnegut nem tört össze, bekereteztette a levelet, és próbálkozott tovább. A levél ma a róla elnevezett emlékkönyvtárban lóg Indianapolisban. A pletykák szerint amúgy az egyik elutasított vázlatból írta meg később az Ötös számú vágóhidat.
A Disney szerkesztője egyszerűen nem tartotta kereskedelmi szempontból elég jól eladhatónak Tim Burton első gyerekkönyvét. Pedig nagyon szerette, csak nem látta benne az üzleti potenciált. Burton folytatta tovább, amit elkezdett, pár év múlva bekerült a Disneyhez, és olyan munkák kerültek ki a kezei közül, mint a Karácsonyi lidércnyomás vagy az Ollókezű Edward. Horrortörténetek gyerekeknek is, amiket remekül lehetett értékesíteni.
1956-ban Andy Warhol felajánlotta egyik művét ingyen a New York-i Modern Művészet Múzeumának. Köszönték, de nem kellett nekik. Ma 168 művét állítják itt ki, festményei tízmillió dollárokért mennek el az aukciókon.
A U2 1979-ben rakta össze első lemezét. Elküldték az RSO Recordsnak, de ott nem voltak tőle elájulva. Pedig alaposan meghallgatták, de egyszerűen nem jött be nekik. Hónapokkal később az ír zenekar leszerződött az Island Recordsnál, és kijött az első lemezük. Igazi diadalmenet indult ezután, mára több mint 150 millió lemezt adtak be, és minden idők egyik legtöbbet kereső zenekarává váltak.
A világ legismertebb popénekesnőjének sem indult simán a karrierje. Amikor le tudott szerződni a Sire Records nevű kiadóval 1982-ben, onnantól sínen volt, első albumából több mint 10 milliót adott el. De korábban egy ismert producer visszadobta a demóit, azt állítván, hogy nincs még kész a produkciója. A hallgatók máshogy érezték.
1912-ben Stein olvasatlanul kapta vissza az amerikaiak nevelése című ezeroldalas regényét, némi gúnyoldás kíséretében Arthur C. Fifield szerkesztőtől. Stein később az amerikai regényírás egyik legnagyobb csillaga lett, Hemingway-vel emlegetik együtt.
Jim Lee Magyarországon talán kevésbé ismert, de megkerülhetetlen szereplő a képregényiparban. A DC társkiadója, kultikus képregényalkotó. De a Marvelnek mégsem kellett, többek között azért mert nem tud rendesen kezet rajzolni.
A svéd levélben a világhírű Millennium-trilógia akkor még ismeretlen írójával közlik a JCCJ laptól, hogy nem elég jó ahhoz, hogy újságíró legyen. Larsson a sikereit nem érhette meg, a Tetovált lány kilenc hónappal a halála után jelent meg, 2005-ben. Az elutasítás után sikerült amúgy újságíróként elhelyezkednie, a kilencvenes években pedig a svéd szélsőjobb legismertebb kutatója lett.
Ez nem egy klasszikus elutasítás, a New Yorker csupán annyit kért a költőnőtől, hogy Amnesiac című költeményének az első felét egyszerűen húzza ki. A második felét mondjuk nagyon szerették.
Akármi volt az oka, biztos hogy tanulhatsz belőle. Például azt, hogy saját képességeiddel te lehetsz a leginkább tisztában. És ha valamit jónak érzel, mindenképp adj még neki esélyt. Hajrá!
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.