Ezt:
A Google-nek annyi pénze van, hogy az elmúlt két évben bruttó bevételben majdnem megtermelte Magyarország teljes éves GDP-jét. Költ is belőle akvizícióra rendesen, csak az utóbbi napokban megvette az Divide nevű céget, ami az androidos alkalmazások biztonságos, üzleti célú felhasználásának lehetőségein dolgozik, és a Quest Visual Word Lens nevű mobilos alkalmazását, ami elolvassa és lefordítja a kamera által vett feliratokat. Mindkét felvásárlás logikus, az Android eleve a Google gyereke (persze azt is úgy vették, még 2005-ben), a Word Lens meg olyan jól kiegészíti a Google Translate-et, mintha csak oda találták volna ki.
A nagy felhajtás mégis a Twitch felvásárlása körül zajlik, amiért egymilliárd dollárt, Csányi Sándor teljes vagyonának másfélszeresét készül kifizetni a Google.
Annak, aki nem ismerné: a justin.tv-ről leválasztott Twitch hasonlít a nálunk jobban ismert Ustreamhez, csak kifejezetten játékvideók real time sugárzására szakosodott – olyan, mint egy televíziós sportcsatorna, csak nem meccsek mennek rajta, hanem azt lehet nézni, ahogy mások számítógépen játszanak. De a Twitch igazi vonzereje abban rejlik, hogy integrálták az Electronic Arts és a Ubisoft online játékplatformjaival (Origin és Uplay), és ha csak névlegesen is, de a Valve Steamjét is támogatja, úgyhogy egy komplett, jól kitalált rendszert alkot, amit havonta tízmilliók néznek.
Miért jó ez a Google-nek?
Újabb tartalom a Youtube-ra, nyilván (a Youtube-ot amúgy szintén vette a Google, még 2006-ban). Komplett, jól kitalált, jól működő és jól használható rendszer, egyúttal belépő a live streamek varázslatos világába, amitől a Google eddig jórészt távol maradt.
Miért jó ez nekem?
Aki sokat youtube-ozik, viszont a Twitchről még nem is hallott, mindenképpen nyer a felvásárlással. A hardcore twitchelők viszont már most ki vannak akadva kedvenc videós platformjuk beolvasztása miatt, féltik a maguk által felépített közösséget, és tartanak a platform elszürkülésétől. A Youtube ismeretében lássuk be, némi joggal.
Ezt:
Biztos mindenki hallotta már: az Apple 3,2 milliárd dollárt fizet a világszerte közkedvelt rapper és producer, Dr. Dre fejhallgatócégéért, a Beatsért. Amióta megtörtént a bejelentés, azóta mindenki azt találgatja, mi a retek ér vajon az Apple-nek 700 milliárd forintot néhány dizájnos, bár túlárazott divatfejhallgatón. Mondjuk pénz itt is van rá: az Apple tavaly 171 milliárd dolláros bruttó bevételt termelt, amivel 15. a világ legnagyobb cégeinek listáján, ezzel az első helyezett techcég a sok kínai bank meg amerikai olajtársaság sorában. Felmerült, hogy az Apple-nek a hardver mellett a Beats Musicra, a doktor úr zenestreamelő csodájára fáj a foga, és ez simán elképzelhető, illetve rímel is arra a manőverre, ahogy a Google ráteszi a kezét a Twitchre.
A bennfentesek viszont most azt állítják, hogy tudják a titkot: Steve Jobs életrajzírója, Walter Isaacson szerint az Apple-nek a Beatsből nem a zene kell, és főleg nem a fejhallgatók, hanem a videó. És hogy hogy jön ide Dr. Dre? Sehogy. Ebben a játszmában az igazi spíler nem ő, hanem a Beats Music atyja, Jimmy Iovine, aki kitűnő kapcsolatokat ápol a nagy filmstúdiókkal, és segíthet az Apple-nek nagyot dobni az Apple TV-vel, amire a cég már évek óta készül.
Miért jó ez az Apple-nek?
Ha csak a fülhallgatókról lenne szó, főnyeremény: a Beats hardvere dizájnban erős, imidzsben erős, árban is erős, pont passzol az Apple üzletfilozófiájához. Ha viszont tényleg bejön a videóbiznisz, és az Apple ezen a téren a Google nyomába eredhet, az meg double jackpot.
Miért jó ez nekem?
Ha lesz jól működő Apple TV, olcsó filmekkel, akkor azárt. Kimutatható hátránya nincs, legfeljebb a comptoni rapperek pampognak majd egy kicsit, hogy a gonosz Apple kiöli a lelket a Beatsből.
Ezt:
A techvilág három állócsillaga közül (2014 májusi állócsillagállás) talán a Facebook viselkedik a legkiszámíthatatlanabbul, legalábbis Mark Zuckerberg az, akinek szándékait a legnehezebb kifürkészni. Kezdődött azzal, hogy tavaly novemberben 3 milliárd dollárt ajánlott a Snapchatért, de elhajtották. Mit csinál erre? Néhány hónappal később a Facebook történetének legnagyobb bevásárlása keretében megveszi a Whatsappot. Mennyit fizet érte? 19 milliárd dollárt. Ez ugyanaz a Whatsapp, amiért a Google egy évvel korábban egymilliárdot ajánlott, de elhajtották. Zuckerberg a Google ajánlatának csaknem hússzorosát fizette egy chatalkalmazásért. Amin chatelni lehet. Senki ne kérdezzen semmit.
Még ennél is sokkal meglepőbb az a kétmilliárd dollár, amit a Facebook a legkúlabb, legtrendibb, bár még mindig csak a mesében és a fejlesztői laborokban létező nézőkéért, az Oculusért fizet. Kétségtelen, hogy jelenlegi formájában a Facebooknak még érintőlegesen sincs köze a 3D megjelenítőkhöz vagy a csúcsvideójátékokhoz. Maga Zuckerberg azt mondta erről, hogy azért kell neki az Oculus Rift, mert a mobil a jelen platformja, az Oculus Rift meg a jövőé. Az is lehet, hogy csak elirigyelte a Google-től a Glasst, és akar magának valami annál is nagyobbat. Egyéb források szerint egyszerűen annyi történt, hogy kipróbálta az Oculust, és megtetszett neki. Megengedheti magának, így hát megvette az egész céget.
A legviccesebb, hogy ezt az ámokfutást látva a techvilág most azon aggódik, nehogy Zuckerbergnek eszébe jusson megvenni a Twittert. Erről még csak pletykák vannak, de egy pletyka elég az aggódó befektetőknek ahhoz, hogy a 85 dolláros Facebook-részvényárfolyam helyett, amit az álmaikban látnak, a 40 dolláros árfolyam jelenjen meg a szemük előtt. Úgy is, mint rémálom.
Miért jó ez a Facebooknak?
A chat érthető, a többit az isten tudja.
Miért jó ez nekem?
Ha igaz, amit a Facebook állít, nevezetesen hogy mindig ingyenes marad, remélhetőleg az Oculus Riftet is ingyen adják majd.
Honorable mention: a Microsoft megvette a Nokiát.
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.