Meglepő információval kezdünk: a légitársaságok nem annyira szeretnek fizetni kártérítést fizetni a késések után. Különösen renitensek a fapados cégek, akik egy felmérés szerint csak az utasok két százalékát kompenzálják.
Az Európai Unió Bírósága régóta szeretne rendet vágni ezen a téren, szeptember elején meghozott ítéletükkel pedig kicsit közelebb is kerültek ehhez. Az eddigi szabályozás szerint három órát meghaladó késés után járhat visszatérítés, de a szereplők meglehetősen máshogy értelmezték a három órát.
Most egy konkrét ügy nyomán döntött a bíróság. Ronny Henning a Germanwings egy járatára vett jegyet. A gépnek 14.40-kor kellett volna leszállnia Bonnban, viszont csak 17.43-kor történt meg mindez. A férfi szerint 3 óra 3 percet késett a gép, és jár neki a 250 eurós kártérítés, míg a légitársaság szerint 2 óra 58 percet késtek, és így nem.
A bíróság hermeneutikai manővere arra a lételméleti kérdésre terjedt most ki, hogy
a célállomására.
Amikor leszáll a kifutón? Amikor beáll az állóhelyre? Amikor működésbe lépnek a fékek?
Vagy talán a felek által a magánautonómia keretében meghatározott időpontjában?
Ez fontos kérdés, hiszen ez alapján dönthető el, hogy kinek jár vissza pénz.
Most a bíróság némi mérlegelés után úgy döntött, hogy érkezési időpontnak az számít, amikor
legalább a repülőgép egyik ajtaja kinyílik,
és e pillanatban az utasok már elhagyhatják a gépet.
A légitársaságnak pedig csak akkor nem kell fizetnie, ha bizonyítani tudja, hogy a járat törlését olyan rendkívüli körülmények okozták, amelyeket minden ésszerű intézkedés ellenére sem lehetett volna elkerülni. Ez a döntés az Európai Unió teljes területén alkalmazandó mostantól. Ha késnek, figyeljenek az ajtókra! (via Ars Boni)
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.