Felhúzott sorompó és fehéren villogó lámpák előtt haladt el egy vonat Siófoknál

közlekedés
2014 november 03., 14:40
comments 106

siofok03

Olvasónktól, Nóritól kaptuk azokat a képeket, amin elmondása szerint az látható, hogy Siófoknál, a Kaposvár felé közlekedő vonalon úgy halad el egy vonat ma délután kettő után az átkelőnél, hogy közben szabad haladást ígér a jelzőlámpa. Levele szerint a sorompó percekig le volt engedve, amikor egyszercsak felhúzódott, jelezve hogy szabad az átjárás, majd ekkor Siófok irányából megjelent a vonat.

siofok01

Szerencsére senki nem indult el, így nem történt baleset. Arról, hogy ez hogyan fordulhatott elő, szerettük volna megkérdezni a MÁV-ot is, de honlapjukon elérhető sajtós emailcímről hibát jelezve visszajönnek a levelek, a telefont nem veszik fel. Próbálkozunk tovább, addig pedig felidézünk egy esetet, amikor október végén hasonló eset fordult elő Mályiban.

siofok02

Arról akkor az iho.hu vasúti portál számolt be, képet is csatolva az esetről. A portálnak a MÁV akkor azt írta, hogy a fénykép készítésekor vasúti baleset veszélye nem állt fenn, hiszen a vonat vagy állt az átjáróban, vagy lassan haladt. Akkor az volt a probléma, hogy az adott szakaszon vágányzár volt érvényben, ekkor pedig a munkavonatok a fénysorompóval felszerelt útátjáró előtt kötelesek megállni, és onnan csak a fénysorompó helyszíni nyomógombos lezárása után, fokozott figyelemmel, lassú sebességgel haladhatnak tovább.

Mint részletes válaszában a vasúttársaság írta:

"Az állomási forgalmi szakszolgálat a vágányzár kezdetekor ennek megfelelően a fénysorompókat az adott vágány tekintetében »vágányzári üzemmódra« kapcsolta. A másik vágány vonatkozásában a fénysorompók üzemszerűen működtek.

A vonat útátjáróhoz történő érkezését megelőzően a vágányzári üzemmódba kapcsolt fény- és félsorompót a tolatásvezető nyomógombos kezeléssel lezárta. A vonat útátjáróba érkezése során a félsorompó tehát lezárt állapotban volt és a fénysorompó továbbhaladást tiltó villogó piros fényű jelzést mutatott. Az útátjáróba haladást követően a vonat megállt az átjáróban, elzárva azt. Ezt követően a tolatásvezetőnek a további tolatási mozgás irányításához a vonat végére kellett mennie. Ez csak a sorompó kezelőgombjának elengedésével történhet meg, ugyanis a sorompó addig van lezárt állapotban, ameddig a nyomógombot nyomva tartják.

A mozdony által korábban már elzárt útátjárónál a félsorompó felnyílt és a fénysorompó szabad jelzést mutatott. A fénykép ekkor készülhetett.

Éppen a – fentebb jelzett – vonatkozó vasúti utasítások és KRESZ előírások biztosítják azt, hogy baleset nem következhet be ilyen esetekben sem. A KRESZ ide vonatkozó szabályai szerint az útátjárón történő biztonságos áthaladásért kizárólag a közúti jármű vezetője a felelős.”

Hogy hasonló történt-e most is, azt igyekszünk megtudakolni a MÁV-tól.

Update: időközben sikerült kapcsolatba lépni a MÁV sajtóosztályával, utánanéznek az esetnek, a legnagyobb valószínűség szerint balesetveszély nem volt, és a szerelvény lassan haladhatott. Amint többet megtudunk, megírjuk majd.

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.