Őszintén, a magam részéről eddig még azt sem sikerült felfognom, hogy ha a megyehatár utáni első lehajtónál szeretnék lehajtani az M3-asról Kerekharasztnál, akkor irány szerint melyik a szomszédos megye, úgyhogy ne várjanak tőlem megfejtést. Inkább csak beidézném olvasónk kérdéseit és a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. válaszait, hátha valaki okosabb lesz tőle:
Kérdés:
A 36/2007 GKM rendelet új, 64§ (4) bekezdése szerint
„Amenyibben az úthasználó egy gyorsforgalmi úti csomópont valamely ágát jogosultság birtokában használja, vagy valamely ág számára díjmentesen használható, további díjfizetés nélkül a csomópont valamennyi ágának haszálatára jogosult.”
Nem ütközik-e ezzel a GKM rendelette az új rendszer? Laikusként úgy értelmezem, hogy amennyiben egy megyei matrica birtokában a megye utolsó csomópontjáig tartó ágat használom, akkor a csomópont túlső ágát is használhatom, a megyén túl is a következő csomópontig.
Válasz:
A csomóponti ágak nem a gyorsforgalmi utak csomópontból kivezető szakaszai, hanem azok a jellemzően egysávos, ötszámjegyű közutak, amelyek az autópályára való fel- és lehajtást teszik lehetővé a csomóponton belül.
A hivatkozott rendelkezéssel így a csomópontba díjmentes szakaszon érkező autós díjfizetés nélkül visszafordulhat a csomópontban, ha rájött, hogy a továbbhaladáshoz nincs matricája.
Ilyen eset leginkább a két megyét is érintő csomópontokban fordulhat elő, amelyekből az egész országban összesen három van: az M1-en Gönyűnél, az M6-on Dunaföldvárnál és Százhalombattánál.
Kérdés:
M1-es határátkelésnél mi a helyzet? (Ausztriában még le lehet kanyarodni a fizetős előtt, de ugyanígy Ausztirából Magyarországra mi a helyzet?) Ugyanez M5-ösnél délen: át lehet menni a határon matrica nélkül, lekanyarodással azonnal? Ugyanígy vissza lehet jönni az országba?
Válasz:
Hegyeshalomnál és Röszkén is ahogy bejönnek a határon ott rögtön van értékesítés.
Kérdés:
Hogyan ellenőrzik az utánfutókat (U), annak hátul van a rendszáma? mi van ha más a tulaja a vontatottnak, vontatadnónak? Egy 9 fős kisbusznak D2 és U matricát is kell venni?
Válasz:
Az ellenőrzési rendszer alkalmas a hátsó rendszámok ellenőrzésére is. A jogosultságot rendszámra kell vásárolni és az ellenőrzés is ez alapján történik. Egy 9 fős kisbuszra a hatályos rendelet szerint D2 kategóriájú matricát kell vásárolni. Amennyiben utánfutót húz maga után akkor az utánfutó rendszámára külön kell vásárolni U kategóriában jogosultságot.
Kérdés:
Miért nem úgy tábláztak, hogy konkrétan leirják, melyik szakaszra melyik megyei kell? Budapest határa számít egy bevezetőnél, vagy az autópálya vége tábla? Ha az utóbbi: hogyan rendelkeznek a megyei jogú főváros úrjairól?
Válasz:
A fizetős szakasz mindig a kék táblánál kezdődik, alatta ott lesz a Matrica/Vignette kiegészítő tábla.
Ez a határ nem mindig esik egybe a településhatárral, de a kivezető szakaszokon az autópálya előjelző figyelmeztet arra, hogy gyorsforgalmi fog következni.
A táblázást a Magyar Közút Nonprofit Zrt. végzi.
Kérdés:
Két napja próbálkozom, hogy matricát vegyek Fejér és Pest megyére, de Dunaújvárosban sehol nem árúlják a netes vásárlásnál még csak regisztrálni sem enged a rendszer. Valóban nem lehet megyei matricát kapni Dunaújvárosban? A netes vásárlás mikorra lesz zökkenőmentes?
Válasz:
Azon viszonteladók részletes listája a honlapunkon megtalálható, ahol az új kategóriában lehet jogosultságot vásárolni. Attól függően tud vásárolni, hogy milyen matricát szeretne. Újakat a MOL-nál, Shell-nél lehet vásárolni.
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.