A napelemekből készül bicikliút jobban teljesít!

Napenergia
2015 május 12., 15:12

Hollandia tavaly került a címlapokra egy bátor ötlettel, a világ első "napútjával".

Ez egy energiatermelő, 2,5-ször 3,5 méteres előregyártott panelekből összerakott kerékpárút, amiből napkollektorok néznek az ég felé.


Megépítették, tesztelték, és hat hónap után végre számszerűen közölték, mennyi az annyi. A hetven méteres kísérleti szakasz 3000 kWh energiát termelt, ami elég egy-két háztartás éves áramigényének fedezésére.

Átlagban tehát 70 kWh energiát számolhatunk négyzetméterenként, és ez a kilátás másoknak is szöget ütött a fejébe. Az Egyesült Államokban közösségi finanszírozással indult hasonló projekt (közel 50 000 támogató dobott össze 2,2 millió dollárt az Indiegogo oldalán), de a hollandok járnak élen jelenleg.

Az általuk használt megoldás elég szilárd ahhoz, hogy 12 tonnás teherautókat is elbírjon, minden panel intelligens mérőeszközzel kapcsolódik a hálózathoz, ami optimizálja a működést, és lekapcsolja a szennyeződés miatt termelésből kieső egységeket.

Több mint 150 ezer kerékpáros hajtott át Krommeniében a kísérleti úton, és egyetlen panaszuk a tapadást garantáló, érdesített felület leválása volt egy rövid szakaszon.

A SolaRoad tehát működik, de egyelőre piszok drága. Ez az első szakasz 3 millió euróba (920 millió forint) került, és sokan még mindig a felesleges, mélyzöld őrület kategóriába sorolják a próbálkozást. Lehet, hogy csúfabb a tetőkre telepített napkollektorok látványa, de hatékonyabb, és sokkal olcsóbb.

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.