A gecigate hatására az most már leszivárgott kormányzati szinten mindenhova, hogy Simicska Lajossal és a cégeivel nem szabad jóba lenni. Amiből következik az is, hogy a közbeszerzéseken korábban simán taroló Közgép annyira esélytelen tenderek megnyerésére, amennyire vele szemben voltak sansztalanok a konkurensek eddig.
Csakhogy.
A Figyelő felvázolt egy nagyon is életszerű forgatókönyvet arról, hogyan verheti Simicska keresztbe a kormány szándékait egy új, baráti útépítő cég közbeszerzésekkel óriásira hízlalására. Mert milyen van a Közgépnek? Gépei, emberei, szabad kapacitása és tartalékai is. Így simán alá ígérhet a kormánybarát cégnek a tendereken.
Ami viszont egy egész finanszírozási rendszert boríthat fel. A Közgép az eddig bőven túlárazott megbízásokból nemcsak a céget bővítette, milliárdos osztalékhoz jutatta a tulajdonosokat, de a búsás haszonból jutott például a jobboldali sajtó finanszírozására és pénzt adtak az Orbánnak annyira kedves sportra is.
Kosárlabdában a bajnoki címvédő Szolnoki Olaj első embere a Közgép-elnök Nyerges Zsolt. Vízilabdába a bajnokot Szolnoki Dózsa-Közgép VCS-nek hívják. Kézilabdában az MKB-Veszprém a bajnok, készül a Bajnokok Ligája négyes döntőjére. A klub társelnöke Fonyó Károly, Simicska üzlettársa és barátja, Simicska maga is szurkolója a csapatnak. Jégkorongban a Közgép vezérigazgatója, Németh Miklós örülhetett a feljutásunknak az elitvilágbajnokságba, igaz, ő éppen a héten váratlanul lemondott.
Ha a Közgép kivonul ezekből, új támogatókat kell találni. Ahogy az alakuló médiabirodalomnak is szüksége van erős támogatókra. Csakhogy, ha a Közgép elkezd aláígérni az új kormánybarát cégnek, és netán árverseny alakulna ki, akkor csökken a behúzható haszon. És így nem lesz miből finanszírozni egyéb, a Fidesz vagy Orbán Viktor számára fontos tevékenységeket.
A Figyelő idéz is pár esetet alaptézise alátámasztására. Tavaly novemberben a Közgép és a Stragab konzorciuma az eredetileg becsült 2,9 milliárd helyett 2,5 milliárdért vállalt burkolaterősítő munkát a 68-as számú főúton, ezzel lenyomta az új tenderlovagot, a Duna Aszfaltot. Februárban a mérnökárnak mindössze feléért, egymilliárdért vállalta az M0-son zajvédők átépítését.
Meglehet, ennek is köze lehet ahhoz, hogy az új közbeszerzési törvényben már lehetőség lesz arra, hogy nem kell feltétlenül a legalacsonyabb árat kínáló céget választani. Sőt, új eleme, hogy az eljárás befolyásolásának kísérlete elég lehet a tenderből való kizáráshoz, márpedig ez sokmindent jelenthet.
Az uniós fejlesztési pénzeket el kell költeni, Orbán minden városban ígér új utat, munka tehát lesz bőven.
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.