Ezektől olcsón sem kell! - Budapest akkor se építtet Simicskával, ha kétharmad áron csinálja

Budapest
2015 június 10., 04:24
comments 259
  • Volt idő, amikor Magyarországon szinte minden építési munkát a Közgép nyert meg.
  • Most más idők járnak, a Közgép alig kap megrendelést.
  • A Közgép ezért most azzal provokál, hogy nagyon olcsón vállalna munkát.
  • Az őrület elkezdődött, de a politika nem hagyja magát!

Orbán Viktor és Simicska Lajos nagyon összevesztek, és ennek vannak következményei is. Például a XXIII. kerületben.

2010 után utat, hidat, vasutat, gátat csak akkor nem a Közgép épített, ha éppen nem akart. Tavaly tavasz óta viszont egyre ritkábban nyert közbeszerzésen Simicska Lajos vállalata, és idén február óta pedig szinte semmilyen munkát sem vihet el. Hogy a közbeszerzések alapja Magyarországon nem a verseny, hanem a politikai elfogultság, azt nagyon pontosan mutatja a Közgép sikereinek és kudarcainak története.

Most egy egészen extrém példán keresztül látszik, hogy mennyire csak az számít, hogy ki van éppen jóban a kormányfővel.

Új taktika: aláígérnek

A Közgép környékéről már régóta terjed, hogy azzal törnek majd borsot a kormány orra alá, hogy nagyon olcsón jelentkeznek be a munkákra. Erről a taktikáról a Figyelő írt először még májusban, és mostanra látszik, hogy komolyan gondolták. Így történt ez a GOH felüljáró felújításával is.

A GOH a Grassalkovich út – Ócsai út – Haraszti út csomópontot jelenti a budapesti XXIII. kerületben, ahol van egy felüljáró. Ennek felújítására írt ki közbeszerzési pályázatot a fővárosi önkormányzat közlekedési társasága, a BKK, még tavaly decemberben.

Február 3-án nyitották ki az ajánlatokat a BKK-nál, és ezekkel a számokkal kellett szembesülniük:

  • Közgép: 430 millió,
  • A-Híd és Strabag: 668 millió,
  • Colas: 679 millió,
  • Swietelsky: 775 millió forintért vállalja a munkát.

Győzött a drágább

60 napja lett volna a BKK-nak, hogy kiválassza a nyertest, de nem sikerült döntést hozniuk, ezért még 60 nappal meghosszabbították a határidőt, hogy végül június 3-án kihirdessék, hogy ki nyert.

A győztes az A-HÍD és a Strabag konzorciuma lett.

A konzorcium azért nyerhetett, mert a legolcsóbb érvényes ajánlatot tette. Ez ugyan 238 millió forinttal több volt, mint amennyiért a Közgép vitte volna a munkát, viszont a Közgépet kizárták. Az ok:

„(...) az ajánlattevő bizonyos egységárai túlzottnak alacsonynak bizonyultak úgy a többi ajánlattevő, mint ugyanezen vállalkozó saját (korábbi) egységáraihoz viszonyítottan”.

Később pedig ezt írja a BKK a döntés hátteréről:

„(...) a legalacsonyabb összegű ajánlatot adó ajánlattevő ára kirívóan alacsonynak minősíthető, mivel a becsült értéktől -37 %-kal tért el”.

A becsült érték az, amit a BKK által felkért tanácsadók számoltak ki, hogy kb. mennyiből lehet egy ilyen munkát megcsinálni. Ezeket a számításokat már az ajánlatok felméréséhez végezték. Az olcsóságon kívül más kifogás nincs a kizárás indoklásában.

Egyébként a BKK által első körben becsült ár, amely a tenderbontáskor derült ki, igen nagyvonalú volt, 921 millió forint. Ez mintegy 150 millióval több volt még a legdrágább ajánlatnál is, és több mint kétszerese volt a Közgép ajánlatának.

Február óta összesen 64 tételre kérdezett rá a BKK a Közgépnél, hogy ellenőrizzék, ezt vagy azt a részét munkának mennyiért csinálnák meg. Végül konkrétan egyikkel sem volt bajuk, hanem általában állapították meg, hogy irreálisan olcsó Simicskáék ajánlata. A közbeszerzési törvény megengedi, hogy a gazdasági ésszerűséggel nem összeegyeztethető ajánlatokat kizárját, ami vonatkozhat az ár aránytalanul alacsony voltára is. A készülő, és őszre várható új közbeszerzési törvényben pedig még nagyobb lesz a mozgástere a kiíróknak, mert az ár helyett a munkahelyteremtés lesz a fő szempont a mérlegeléskor.

A Közgép egyébként nem azzal indokolta a feltűnően alacsony árajánlatát, hogy őrületbe akarja kergetni Tarlós Istvánékat, és kínosan kelljen magyarázkodniuk Orbán Viktornak, hogy miért adtak oda munkát. Azzal sem jöttek, hogy nekik már minden megéri, csak ne álljanak a gépeik parlagon és az embereik kényszerszabadságon. Ehelyett ezzel jöttek elő: a GOH felüljáró éppen csak másfél kilométerre van a Közgép telephelyétől és szerelőcsarnokától. Vagyis szállításra, tárolásra, felvonulásra alig kellene költeniük.

Elvben amúgy nyerhetnének is

Tarlós István főpolgármester négy nappal a közbeszerzés eredményhirdetése előtt az ATV-nek azt mondta, hogy tőle bárki nyerhet munkát Budapesten, akár még Simicska Lajos cége is:

Részletek a beszélgetésből:

Simicska Lajos cégei például nyerhetnek tendert a fővárosban?

(…) Most azon igyekszem, hogy olyan kapukat ne csukjanak be, amiket nem szabad becsukni. Tehát ha Simicska cége a legjobb – egyébként nem tudom pontosan, milyen cégek tartoznak az érdekeltségébe, másrészt nem veszek részt közbeszerzési eljárásokban – szóval engem nem érdekel, ha Simicska cége nyer, ha ő a legjobb, akkor nyerjen.

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.