Nyugodjon meg, a BKV legalább havonta egyszer kitakarítja a plüss üléseket, amibe utastársai már beleizzadtak

Budapest
2015 június 15., 10:05

Újra itt a kánikula, az évnek az a vidám szakasza, amikor a BKV járatain utazva nemcsak akkor szedhet fel magára egész napon át kitartó, lemoshatatlan bűzt, ha netán egy, a szerelvényt átmeneti menhelynek használó hajléktalan utastársa még meleg helyére ül. Ezidőtájt elég lehuppanni bármely szabad ülésre, hogy pár pillanaton belül a bőrén érezze a szék előző használójának nyirkos testnedveit - egyben továbbhagyományozza sajátjait a következő utasra.

Azok a rohadt mikroplüss ülések!

Előre kell bocsássam, hogy elfogult vagyok. Ha van dolog, amit tényleg tiszta szívből és mély átéléssel gyűlölök a világban, az a mikroplüss. Én nem bánom, ha valaki az ujját ropogtatja, akár krétát is csikorgathatnak táblán mellettem, de elég rágondolnom, hogy valaki – tehát még csak nem is én – mikroplüsst simogat, pláne száliránnyal ellentétesen, és máris kiver a hideg verejték.

Nem kell azonban plüssfóbiásnak lenni ahhoz, hogy belássuk:

nem a legnagyobb ötlet a testnedveket, testszagot nagy hatékonysággal magába szívó szövettel borítani olyan üléseket, amiket naponta több tucat ember használ.

Elég megszagolni egy ilyet, mondjuk a 4-6-oson, hogy az ember élete hátralevő részében inkább állva utazzon. A problémával megkerestem a BKK-t, ami az illetékes BKV-hoz irányított. Két dologra voltam kíváncsi:

  • Milyen gyakorisággal takarítják az általában igen büdös üléseket, vagy egyáltalán rendesen takaríthatók-e ezek?
  • Mi okból szerelték ilyen ülésekkel szerelvényeiket?

Havonta tisztítják, de naponta ellenőrzik

A BKV tájékoztatása szerint a járműveket partnercégük „az ülések célzott, nedves és vegyszeres tisztítására is kiterjedő kiemelt takarítását nagyobb ciklusrend szerint, de legalább havi rendszerességgel” végzi, magyarán

az izzadságtól nedves, erősen testszagú ülést, amire ráült, a legrosszabb esetben is legfeljebb 30 napja lemosták!

Sőt! Amennyiben „a személyszállítási szolgáltatás színvonalát negatívan befolyásoló szennyeződés” keletkezik, annak megszüntetéséről „haladéktalanul intézkednek”. A járművek tisztaságát pedig „a partnercégtől elvárt szolgáltatási minőség biztosítása érdekében” naponta ellenőrzik, és ha elégedetlenek, akkor soron kívül megismétlik a takarítást.

Maguknak ez kell

A BKV és a BKK amúgy nem süket a problémára. Az előbbi 2013-ban az utasközönség bevonásával tesztelte a

  • könnyen tisztítható;
  • ergonomikus kialakítású;
  • műanyag (!!!);

üléseket. A teszt tájékoztatásuk szerint azzal zárult, hogy

„számos pozitív üzemeltetési tulajdonsága mellett ez az üléstípus kevésbé komfortos és utasbarát”.

Mindezt megerősítették a hannoveri villamosok – szerintem tökéletes, könnyen, akár egy zsebkendővel magunknak is letakarítható – üléseivel kapcsolatos utasvisszajelzések is. A BKV szerint az, hogy egy közösségi közlekedési eszköz ülésének egyszerre kell vandálbiztosnak, tartósnak, évszaktól függetlenül komfortosnak, könnyen tisztíthatónak és gyorsan ki-beszerelhetőnek lennie,

csak [rossz - akiraly] kompromisszum születhet.

De van remény! A BKK az újonnan beszerzett járműveknél már megköveteli, hogy azok üléseit gyorsan és egyszerűen lehessen takarítani. Ezért előírták, hogy az ülések párnázata és szövetbevonata ülésenként legfeljebb 180 másodperc alatt cserélhető legyen.

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.