Egyre rosszabbul néz ki ez a metrófelújítás

Hiába adott sokkal olcsóbb ajánlatot a 3-as metró szerelvényeinek felújítására az észt Skinest, lehet, hogy ára lesz az olcsóságnak - írja a Figyelő eheti száma.

A lap megtudott egy-két dolgot a tenderbontásról, így pl. úgy tudják, az orosz és az észt ajánlat között 9 milliárd forint különbség van az észt cég javára (78 és 69 mrd), de a Skinest több szempontból is kockázatos lehet.

A Skinest, amelynek egyébként orosz a tulajdonosa, egyáltalán nem rendelkezik pl. megfelelő metrófelújítási referenciákkal, csupán az egyik, Közép-Ukrajnában működő alvállalkozója. Ha azonban az ukrán helyzet elmérgesedik, kérdéses, hol folytatódhatna a munka. Ugyancsak problémás, hogy az ukrajnai üzem sem végzett ilyen feladatokat: csak ukrán és kazah vasúti kocsik felújításáról van referenciája, ezek elfogadásáról pedig még tárgyal a főváros és a cég.

Márpedig a metrók felújítás, ha lehet, még macerásabb dolog, mint új kocsik vásárlása: a kocsiknak legalább a 90%-át ki kell cserélni (forgóvázastul, motorostul), ilyen munkákban pedig komoly tapasztalata csak a cseh, de a tenderen nem induló Skodának, illetve a drágább ajánlatot adó orosz Metrovagonmasnak van.

Bár a BKV elég jól bekötbérezte a tendert, tehát az esetleges csúszásokért komoly pénzeket kellene fizetnie a nyertesnek, kockázatos lenne bármiféle késlekedés a maximumom járatott metróüzemben, ahol ma is 98%-os  a rendelkezésre állás szintje.

A Figyelő szerint egyébként a főváros végül azért döntött a kokcázatos és összességében olcsóbbnak sem tűnő felújítás mellett, mert szorítja az idő: hiába kell szinte teljesen újraépíteni az orosz szerelvényeket, legalább nem kell új típusengedélyt kiváltani rájuk. Ez egyfelől drága, több milliárdos tétel, másfelől 4-6 évig is eltarthat (Az Alstom szerelvényeit is évekig is próbálgatták, mire engedélyt kapott), márpedig a felújítással 2019-ig végezni akarnak.

A teljes cikk a Figyelő csütörtöki számában.