Budapest közbeszerzési bizottsága hétfőn támogatta, így kedden már a Fővárosi Közgyűlés elé kerülhet a 3-as metró járműpark-felújtásához szükséges hitelfelvételről szóló előterjesztés.
Mint arról korábban írtunk, a főváros úgy döntött, nem új metrókat vásárol, hanem felújítja a harmincéves orosz szerelvényeket. A projektet 60 milliárd forintra becsülték, amit Budapest csak hitelből tud megoldani, ezért tendert írt ki.
A tenderen egy furcsa konzorcium nyert: az öt legnagyobb magyarországi pénzintézet,
együtt adott be ajánlatot, ezt fogadta el ma a közbeszerzési bizottság.
A 444 birtokába került előterjesztés szerint a 60 milliárd forint valójában - a kamatokkal együtt - 75 milliárd forint, a 15 éves futamidő alatt ennyivel többet kell majd fővárosnak kifizetnie.
Ráadásul a kamat mértéke, a bankközi kamatláb változásának megfelelően, változhat, és tekintve, hogy most rettentő alacsony szinten tartja a jegybank az alapkamatot, inkább drágulni fog a hitel a következő 15 évben.
Ezzel együtt pedig - ha lehet - még rosszabb üzletnek tűnik Tarlós metrófelújítása.
Arról már korábban írtunk, hogy a főváros azzal vetette el az új szerelvények vásárlását, hogy a régiek felújítása olcsóbb. Ezt maga a BKV szakemberei cáfolták egy bizottsági ülésen, amikor kiderült, hogy a felújítás - aminek becsült költsége 60 milliárd forint - csak húsz évre szól, míg a 90 milliárdra becsült újkocsi-vásárlás 30 évre, arányosan tehát nincs különbség a két ár között.
A Figyelő közben utánajárt annak is, mennyiért vásároltak az utóbbi években új metrókocsikat, és mint kiderült, több nagyváros sikerrel vásárolt olcsóbban, mint amennyiért Budapest felújítana.
Azóta az is kiderült, hogy a jelenleg futó metrótenderen még a legolcsóbb ajánlat is több, mint 60 milliárd forint: az észt ajánlattevő 69, míg az eredeti gyártó, az orosz Metrovagonmas 78 milliárd forintos ajánlatot tett. Erről egyébként a fenti dokumentum is említést tesz, utalva arra, hogy a május 27-ei közgyűlésen elfogadott hatvan milliárd forintos keret kevés lehet. A többletköltséget pedig valószínűleg a Fővárosnak kell majd állnia.
Felvetheti a versenyhivatali szabályok megsértését az is, hogy öt magyar bank összeállva tett egy darab ajánlatot tett. A kartellezés gyanújáról szó volt korábban a közbeszerzési bizottságban is, nemcsak MSZP-s, de fideszes képviselők is szóvá tették, de végül felejelentést nem tettek a Gazdasági Versenyhivatalnál.
Az sem oszlatja el a gyanút, hogy a hitelre kiírt tender napján Tarlós István már azt nyilatkozta a Hír tévének, hogy valószínűleg több magyar bank tesz majd egy közös ajánlatot, később így is lett.
Tarlós István egyébként olyannyira magáénak érzi a hétről-hétre dráguló, és szakmai nonszensznek tekintett metrófelújítást, mint elődje, Demszky Gábor a 4-es metrót. Az ő ötlete volt, hogy új kocsik helyett a régieket kell felújítani, amit sokan úgy értelmeznek, az oroszok helyzetbe hozása a cél a metrófelújítással.
Tekintve, hogy a budapesti metróhálózat nem lesz jobb a felújítással, így uniós közlekedésfejlesztési forrást erre a projektre nem lehetett igényelni, pedig a városnak vannak kész tervei a metró meghosszabbítására.
Az előterjesztésről tehát kedden délelőtt dönt a Fővárosi Közgyűlés.
(Tamás Bence Gáspár/Czinkóczi Sándor)
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.