Áprilisban tört ki a balhé, hogy több ezer tonna mérgező anyag párolog magára hagyva a forgalmas utak és lakóházak által körbezárt budapesti Illatos úti gyártelepen. A hazai és a nemzetközi közvélemény nehezen akarta csak elhinni, hogy ilyen állapotok uralkodhatnak egy európai főváros közepén. A Budapesti Vegyiművek egykori telephelyén kialakult káosz a jelek szerint csupán a hazai hatóságokat nem lepte meg. Ugyanis mint később nyilvánvalóvá vált, pontosan jól ismerték a helyzetet. És hogy miért nem léptek semmit? Amiért Kolontáron sem?
Egymást követő kormányok és tisztviselők kemény munkája kellett ahhoz, hogy az Illatos úti – végül nyilván az államra szálló – kármentesítési feladat jelentősen megdráguljon. A hatóságok problémakezelése eközben annyiban merült ki, hogy kiküldtek néhány teljesen behajthatatlan büntetést a mindössze pár főt foglalkoztató, ám annál több millió forintnyi tartozást görgető felszámoló cég címére. Nehezen hihető, hogy abban bíztak, a levelek hatására a cég majd jól megijed, és végre megkezdi a terület helyreállítását sok milliárd forintból.
De az évek alatt nem csak a szennyezés terjedt csendben egyre tovább. A vegyi anyagok botrányos tárolásából fakadó tűz- és robbanásveszély is odáig fajult, hogy bátran mondhatjuk: a puszta szerencsén múlott, hogy nem lett nagyobb baj. Pedig néhány millió forintból megoldható lett volna, hogy legalább a minimális tűz- és robbanásvédelmi szabályok érvényesüljenek. (Itt olyan alapvető dolgokról beszélünk, hogy a telepen nem voltak megfelelő például tűzoltó- vagy villámvédelmi felszerelések. Akinek kellett már tűzvédelmi oktatáson részt vennie a munkahelyén, az tudja, hogy egy hétköznapi irodaépületnek is komolyabb előírásokat kell betartania.)
Hogy az ezt firtató kérdéseinkre mit válaszolt a Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság, mindjárt elmeséljük. Előtte azonban nézzünk végig néhány esetet, amelyek azt mutatják, hogy a hazai hatóságok gyakorlatilag képtelenek betartatni az előírásokat, és megelőzni egy újabb, Kolontárhoz hasonló katasztrófát.
Idén lesz öt éve, hogy 10 ember életét követelve és több települést részben elpusztítva kiömlött a kolontári vörösiszap. Azóta voltak felháborodott nyilatkozatok, kézmosás és egymásra mutogatás, csak egyvalami nem hangzott el soha: hogy mi volt a hatóságok felelőssége abban, hogy a kolontári katasztrófa egyáltalán megtörténhetett. Bár lehet, hogy született néhány belső megrovás, vagy figyelmeztetés, melyekről nem tudunk, nyilvánosan sosem volt kimondva, hogy a hatóságok hibáztak volna. Bocsánatkérésről ne is beszéljünk.
Hogy miként vezetett a hatóságok szakszerűtlen és hiányos eljárása a kolontári katasztrófához, azt még 2012-ben részletesen megírtuk. Például hogy miként történhetett, hogy az – akkori nevén – Országos Környezetvédelmi és Természetvédelmi Főfelügyelőség valamiért lényegesen enyhítette a lerakásra, illetve annak ellenőrzésére vonatkozó követelményeket, amikor a helyi felügyelőség véleményével szemben úgy határozott, hogy a maró vizes vörösiszap nem veszélyes hulladék. A katasztrófa után az Európai Bizottság állásfoglalása megállapította, hogy a vörösiszapot igenis veszélyes hulladéknak kellett volna minősíteni, ám ennek sem lett soha itthon személyi következménye. Mint ahogy arra sincs válasz, hogy miközben a veszprémi büntetőperben a vád szerint „a tározóban lévő víz mennyisége kétszerese volt a megengedettnek”, jegyzőkönyvek bizonyítják, hogy a hatóságok rendszeresen ellenőrizték a tárolókat, a környezetvédelem például éppen néhány nappal a katasztrófa előtt. A szabálytalanságok valamiért mégsem tűntek fel senkinek.
Szintén árulkodik a hatósági kompetenciáról, hogy amikor 2011-ben a Duna-menti almásfüzitői vörösiszap-tárolónál zajló, „hulladékkomposztálásnak” nevezett, ám valójában teljesen szakszerűtlen veszélyeshulladék-mixelés miatt panaszt tett a Greenpeace, a hatóságok idegen érdekeket szolgáló pánikkeltésnek minősítették állításainkat. 2012-ben Németh Zoltán, az Észak-dunántúli Környezetvédelmi Felügyelőség akkori igazgatója egy, a parlamentben tartott meghallgatáson a nyilvánvaló szabálytalanságok ellenére állította, hogy „jogszerű, korszerű és veszélytelen tevékenység folyik Almásfüzitőn”, valamint hogy „rémhírterjesztés zajlik, a kolontári tragédiát felhasználják hisztériakeltésre”. Ehhez képest jól jelzi a probléma valós súlyát, hogy – a zöldek bejelentése nyomán – az Unió kötelezettségszegési eljárást indított hazánk ellen a szabálytalan engedély, és az azóta is folyó szabálytalan hulladékbeszállítás és -lerakás miatt. Sőt épp a közelmúltban jelentette be az Európai Bizottság, hogy az Európai Bíróság elé viszi az ügyet, ha két hónapon belül nem áll vissza a törvényesség. És bár az ügy megoldásához úgy tűnik, az Unió fog kelleni, az itthoni szennyezések feltakarítása jól felfogott saját érdekünk.
De a hatóság szakmaiságára jó példa a Hortobágyi Nemzeti Park határában, Balmazújváros közelében található elhagyott méregtelep története is. Hogy a Greenpeace által 2015 elején bemutatott méréseket cáfolja, a helyi környezetvédelmi hatóság is megmérte a toxikusfém-szennyezettséget (cink, ólom, réz), de nem talált határérték feletti mennyiségeket. Később kiderült, hogy a mérés során sav helyett vízzel próbálták kioldani a nehézfémeket a talajból. Viszonylag közismert, hogy a legtöbb fém nem oldódik vízben – ritkán tűnik el a kanál a levesben –, így ezzel a mérési módszerrel garantált volt, hogy nem fognak határérték-túllépést találni.
Visszatérve tehát az Illatos útra, ellenőrzések ott is voltak, bár a hosszú hivatalos levelezéssel kirimánkodott dokumentumok szerint a hatóságok igencsak esetlegesen néztek ki a helyszínre. Ráadásul ezen alkalmakkor még annyit sem voltak képesek elérni, hogy legalább letakarják a puszta földre lepakolt, szétkorrodálódott hordókat, amelyekből mindenfelé csorgott és párolgott a méreg. A Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság jogkövetésével és jogismeretével kapcsolatban érdemes megemlíteni azt is, hogy a Greenpeace által küldött közérdekű adatkérési formalevél dacára sem küldték el a kért dokumentumokat, azaz láthatóan eleve nem próbálkoznak jeleskedni a jogszabályok betartásában. Mindössze egy válaszlevelet kaptunk, melyben állították, hogy az adott helyzetben nekik nincs több tennivalójuk a több ezer tonnányi tűz- és robbanásveszélyes anyag teljesen szabálytalan tárolásával kapcsolatban. Ehhez képest a Közép-Duna-völgyi Környezetvédelmi és Természetvédelmi Felügyelőség egy 2011-es határozatában még ki is emelte, hogy „a szabadban tárolt hulladékokat és vegyi anyagokat a nagy melegek idején folyamatosan locsolják, hogy az esetleges tüzet, robbanást megakadályozzák”.
De a környezetvédelmi hatóság (amely idén április óta a Kormányhivatal része) képviselői sem segítették a lakosság bizalmának helyreállítását. Egy lakossági fórumon arra a kérdésre, hogy a hatóság miként hagyhatta, hogy 2004-től 2008-ig illegálisan hordják a területre a veszélyes hulladékot, a Kormányhivatal képviselője azt a választ adta: ő akkor még egyetemista volt, így ne őt kérdezzük.
Megfelelő hatósági mérések hiányában – lakossági támogatásból finanszírozva – Baranyi Krisztina ferencvárosi önkormányzati képviselő, valamint a Greenpeace végzett el és mutatott be olyan mérési eredményeket, amelyek alapján egyáltalán el lehet indulni a szennyezettség felbecsülésének irányába. A nem reprezentatív, de szennyezésre utaló eredmények birtokában azonnali részletes felmérést és mielőbbi kármentesítést kértünk a hatóságoktól. A Kormányhivataltól még nem kaptunk választ. Az ÁNTSZ illetékes szervétől, az Országos Közegészségügyi Központtól pedig az igencsak egy irányba mutató mérések ellenére az a válasz jött, hogy nem kívánják felmérni, a szennyezés vajon veszélyeztetheti-e a lakosság egészségét. Szerintük a véletlenszerű mérések komolytalanok, ám „komoly” vizsgálatra nincs kapacitásuk.
És akkor még ott volt a ferencvárosi önkormányzat is. Bácskai János polgármester az első hetekben leginkább csak bagatellizálni igyekezett az Illatos úti helyzet súlyosságát, és felesleges pánikkeltéssel vádolt mindenkit, akit csak ért. Nagy igyekezetében még a sokszorosan dokumentált, mélyrétegekig lejutott, a határértékeket sok tízezerszeresen meghaladó talajvízszennyezést is próbálta megcáfolni. (Ez különösen annak fényében érdekes, hogy a 2010-es választási kampányban, akkor még ellenzéki polgármesterjelöltként vegyszeres hordóval hirdette a BVM előtt, hogy amint megválasztják, felszámolja az ottani káoszt.) Majd miután az önkormányzat nem hallgathatott tovább az ügyben, a ferencvárosi önkormányzat májusban triumfálva tett közzé egy légszennyezés-mérési eredményt, amely szerint a területen minden rendben, az Illatos útról a levegő útján semmilyen méreg nem került ki. A probléma csak annyi, hogy mint kiderült, 1) nem szélirányban mértek, valamint 2) nem is az Illatos úti hordókban vagy a talajban lévő veszélyes anyagokat mérték a levegőben, hanem általános környezeti légszennyezőket, valamint egy, a telep alatti talajvízben megtalálható anyagot. A Kormányhivatal képviselője szerint ez mégis kielégítő vizsgálat volt, és tisztázta a légszennyezés kérdését.
Szerencsére a sajtó, a helyi politikusok és a Greenpeace nyomására a kormány végül az Illatos úti hordók azonnal elszállításáról döntött. A munka el is kezdődött, így a közvetlen veszélyek jelentősen csökkentek. Remélhetőleg a hordók elszállítása idén valóban be is fejeződik. Ám ahogy a fenti példák is mutatják, a folyamatosan gyengített hatóságok gyakorlatilag vagy nem tudják ellátni feladataikat, vagy olyan erőtlen az érdekérvényesítő képességük, hogy jó eséllyel képtelenek lennének egy újabb veszélyhelyzet megakadályozására. A környezeti katasztrófák megelőzése érdekében ezért független, hatékony és erős hatóságokra lenne szükség, valamint olyan, a környezeti felelősséget valóban biztosító szabályozásra, amely garantálná, hogy a felmerülő milliárdos károkat a szennyező vállalatok állják, ne az adófizetők.
Simon Gergely
a Greenpeace közép-kelet-európai vegyianyag-szakértője
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.