Vajna egyetlen szivarra a TV2-től

  • Ahogy nyár közepén írtuk, Andy Vajna filmipari kormánybiztos régi szívügye megszerezni a TV2-t.
  • Az érzelmi mellett van más szempont is: Orbán Viktor politikailag megbízható kézben akarja tudni a csatornát, és helyet kell csinálni a 25 milliárdnyi állami reklám elköltéséhez.
  • Simicska Lajos és Simon Zsolt elköszönhet, helyettük a volt RTL-es Dirk Gerkens és Rákosi Tamás lehet meghatározó a tévénél.
  • Egyelőre sem a hozzáértő szakmai háttér, sem az "új TV2" finanszírozása nincs biztosítva.

Vajna cége, a Magyar Broadcasting Co. Kft. szándéknyilatkozatot tett arról, hogy hamarosan megvásárolná a TV2-t üzemeltető cégeket. Ezt írta kedden a vs.hu. A lap szerint annyira előrehaladottak az egyeztetések, hogy a cég már hitelért is folyamodott egy osztrák tulajdonú magyarországi bankhoz. A hír egy nappal azután szivárgott ki, hogy Orbán Viktor kormányfő finoman szólva baráti hangulatú interjút adott a csatornának.

Andy Vajna és a Nemzeti Érdek!

A TV2-t jelenleg Simon Zsolt vezérigazgató és Yvonne Dederick ügyvezető igazgató viszik, akik egy tulajdonosi kölcsön eredményeként jutottak hozzá a vállalathoz. A német ProSiebenSat1 még 2013 karácsonyán adta el a cégvezetőknek a TV2 csatornacsaládot, azzal a feltétellel, hogy az ehhez folyósított hitelt 2017-ig visszafizetik, máskülönben az visszakerül eredeti tulajdonosához.

Más szelek fújtak még, és a piacon arról beszéltek, hogy Simicska Lajos, Fidesz-pénzember áll az üzlet mögött, a cég pedig a növekedő állami reklámpénzeken keresztül finanszírozza majd a hitelt. Akkoriban egy belsős értekezleten

maga Simon is beszélt arról, hogy a végső tulajdonosok nem ők lesznek, hanem „egy magyar befektető”.

Zsarolási potenciál

Konkrét bizonyíték sosem került elő, de azóta is több fejlemény utalt arra, hogy Simicskának lehetett valami köze a csatorna tulajdonosi mozgásaihoz. A nagy Orbán-Simicska háború után idén 2014-hez képest arányosan negyedére estek vissza az állami reklámköltések a TV2-nél. Ebbe nyilván belejátszott az is, hogy a földi sugárzás megszűnésével a piac alaposan átrendeződött, de még inkább az, hogy a Nemzeti Kommunikációs Hivatal felállításával a reklámköltések egyetlen állami kézbe kerültek. Az állami pénzosztási rendszer átalakításának egyik – ki nem mondott – célja éppen a kormány számára megbízhatatlanná vált Simicska-média kiszorítása volt.

2014. szeptemberében aztán a kormány rendelethez kötötte a terjesztési díj bevezetését. A kábeldíjnak is nevezett tarifát a kábelcsatornák szedik a szolgáltatóktól. A digitális átállás óta elvileg a nagy kertévék is jogosultak díjat szedni, ami 6-8 milliárdos bevételt jelentene az RTL-nek és a TV2-nek is – feltéve, hogy a kormány rendeleti úton ezt engedélyezi.

Eddig nem engedélyezte,

ami mindkét tévének fáj, de főleg a TV2-nek, amelynek törlesztenie kell a tulajdonosi hitelt. Ha ez nem lett volna elég, a kormány egy módosítással megakadályozta azt is, hogy a tévé külföldről sugározzon, és ezzel kivonja magát adófizetési kötelezettségei alól.

Tapogatóztunk Simicska köreinél, de továbbra sincs teljesen egyértelmű jele annak, hogy a volt pártpénztárnok állna most a tévé (és Simon) mögött. Logikus viszont, hogy Simicskáék – ha volt is nekik - nem verték nagy dobra szerepüket, így könnyebben tarthatták bizonytalanságban a politikát. Akár Simicskát, akár csak a menedzsmentet akarták ellehetetleníteni,

jelenleg minden abba az irányba mutat, hogy a kormány azért véreztette ki a TV2-t, hogy könnyebb legyen megszerezni.

A hvg.hu tavaly év végén derítette ki, hogy a teljes cégcsoport vételára a korábban kalkuláltanál sokkal alacsonyabb – a becsült 10-15 milliárdhoz képest csak 5 milliárd volt. Az összeget a Róna utcában sem tagadták. A kormány 2013 végén a reklámadó lebegtetésével sikeresen ijesztette el a befektetőket, és nyomta le az árat a németeknél. Az új tulajdonosok  még a TV2 köré épített cégek a működésre is kaptak kölcsönt az eladótól, ennek összege nem pontosan ismert, de a tévés források 1-2 milliárd forintot emlegetnek.

A TV2 környékéről most azt a megerősítést kaptuk, és a Figyelő is úgy tudja, hogy Simonék (vagy akik mögöttük állnak) augusztusban utaltak át egy újabb vételárrészletet a németeknek. Viszont a cég veszteséges, hatalmas adósságot görget maga előtt, és ilyen állapotában kérdéses, képes-e rendszeresen, szabályosan törleszteni a hitelt.

De ha nem képes fizetni, vajon ki segíti a háttérből a menedzsmentet?

Alkudozás

Az ügylet azért is komplikált, mert egy új vevőnek – a cégre terhelt jelzálog miatt – a németekkel is meg kell állapodniuk. Vagy az történt, hogy a késedelmes fizetés (és szerződésszegés) miatt Vajnáéknak már elég volt közvetlenül a németekkel tárgyalniuk, vagy végül a három oldal között jött létre az egyezség. Információink szerint a hitelt eddig fizette a menedzsment, tehát utóbbi verzió léphetett életbe.

andy vajna tímea

Meglehet, Simicskának egyszerűen már nem érte meg önteni a százmilliókat egy olyan üzletbe, amit később sem lehet nyereségesen  működtetni. A B-verzió inkább spekuláció. Eszerint Orbán és Simicska között nem szűnt meg teljesen a kommunikáció, és nagyobb volumenű esetekben köttethet még egyedi alku. Ilyen lehet például az a tegnapi hír, hogy a bíróság szerint a Közgép mégis indulhat közbeszerzéseken, mert „ezt diktálja a közérdek"”.

Információink szerint tavaly óta Vajna többször is tárgyalt a német médiakonszern unterführing-i főhadiszállásán

arról, hogy milyen áron vásárolhatná ki a kötelezettséget, de sokallta még a nyomott árat is. A filmügyi biztost az aggasztotta, tudja-e majd úgy finanszírozni a csatornacsaládot, hogy az a hitel 2017-es kifutásáig fizetőképes maradjon.

Simon mehet, Dederick maradhat

Simon Zsoltnak van fideszes kötődése: a 2010-es kampányok idején feleségével közös budakeszi könyvesboltja fideszes kopogtatócédula-gyűjtőhelyként működött. De az régen volt, és Orbán köreiben tavaly óta mindenki gyanúsnak számít, aki valaha kötődött Simicskához vagy éppen együtt üzletelt vele.

Akár van kapcsolat a milliárdos üzletember és az igazgató között, akár nincs, Simonnal szemben Vajna, Habony és Orbán is bizalmatlan. Simon Zsolt és a TV2 nem akart nyilatkozni az ügyben, de forrásaink szerint a cégvezető már belátta, hogy nem maradhat a Róna utcai bázison, és csak abban bízik, hogy kedvező feltételekkel állhat tovább.

A bulvár- és celebvilág ismerői azt mesélik, hogy Simon az utóbbi időben eltűnt a partikról, annál gyakrabban tűnik fel a Vajna-házaspár oldalán a másik tulajdonos, Yvonne Dederick.

Yvonne Dederick. Fotó: Facebook.

Az amerikai Yvonne Dederick lassan huszonöt éve él Budapesten, tökéletesen beszél magyarul. Eleinte az Arthur Andersen könyvvizsgálónak dolgozott, 1998-tól lett a közép-európai HBO stratégiai igazgatója. 2011 óta a ProSiebenSat.1 munkatársa, korábban pénzügyi igazgatóként, most ügyvezetőként dolgozik a TV2-nél, amelyben Simon társtulajdonosa is egyben. Szerepe az üzletben valójában formális, és valójában férje, David Dederick intézi a tévé eladásával kapcsolatos intéznivalókat.

David Dederick feleségével együtt érkezett Magyarországra, és a New York-i Weil Gotshal and Manges LLP jogi tanácsadó cég budapesti irodáját vezeti. Egykori ügyfelei szerint az egyik legjobb akvizíciós szakértőnek számít a térségben. Nyílván nem véletlen egybeesés, hogy a Weil Gotshal ma ugyanúgy a Szabadság téri Bank Centerben székel, ahol a tulajdonos TV2 Média Csoport Kft.

A piaci információk arról szólnak, hogy Dederick valamilyen formában marad a tévé kötelékében az új vállalatnál is, és akár tulajdonrészhez is juthat. A hvg.hu már idézett cikke szerint Dederickék cége korábban többször is dolgozott már Vajnának jogi tanácsadóként, aki pénzügyi és jogi hozzáértésük miatt egyaránt számítana a házaspárra.

Volt RTL-es nagyágyúk érkezéséről beszélnek 

Vajnáéknak a pénzügyi gondok mellett szakmaiakkal is szembe kell nézniük. Hiába kerülhetne az újra nagyon kormányközelivé váló TV2 kifejezetten barátságos üzleti környezetbe, kaphatna milliárdokat az államtól és az államhoz vagy a politikához kötődő cégektől, ahhoz, hogy ezt a médiavállalkozást sikerre vigyék, betonkemény menedzsment és még egy kis szerencse is kell. A TV2 története során, egy rövid időszaktól eltekintve, szinte mindig veszteséges volt, még a legjobb éveiben is elfolyt belőle a pénz. Egy ilyen, most már majdnem két évtizedes vállalati kultúrát fölszámolni, egy ilyen céget megfordítani elképesztő bravúr lenne.

A filmügyi biztos és Habony ehhez keres embert. A Fidesz környékén pedig nem találnak olyan kaliberű médiavezetőt, aki képes lehet ekkora bravúrra.

És itt jön a képbe két olyan médiaguru, aki kulcsszerepet játszott a nagy konkurens, a kormánnyal szemben is sikeresen csatázó RTL Klub diadalmenetében. Egyre több forrásból hallani, hogy Vajnáék fölvették a kapcsolatot Rákosi Tamással és Dirk Gerkensszel. Előbbi az RTL alapító társtulajdonosa és legsikeresebb gyártócégének milliárdos producer-tulajdonosa, az utóbbi a nemrég távozott vezérigazgató.

A Világgazdaság kedden azt írta, hogy a Magyar RTL Televízió Zrt. egykori résztulajdonosa, és a csatorna korábban legtöbbet foglalkoztatott gyártócége, az IKO Csoport vezetője Rákosi Tamás szerepe is felmerült az „új TV2” környékén. Amióta Dirk Gerkens vezérigazgató távozott a magyar RTL éléről, a Gerkensszel nagyon közeli, baráti kapcsolatban lévő Rákosi és a csatorna viszonya váratlanul és rohamosan romlani kezdett. Az IKO neve egyre kevesebbszer szerepel az RTL-műsorok gyártók között, Rákosi cégei kiszorultak néhány régebbi műsor készítéséből is, szeptember eleje óta például már más gyártja az Éjjel-Nappal Budapest és a Hungary's got talent adásait.

Ha Vajna és Rákosi tárgyalásai eredményre vezetnek, ő lehet a TV2 csoport egyik fő műsorbeszállítója. Rákosi a Világgazdaságnak azt mondta: „nincs szándéka beszállni a TV2-be, de szponzorált műsorok szállítására tett ajánlatot a csatornának”".

Dirk Gerkens, az RTL Klub egykori vezérigazgatója.

Sokan beszélnek Dirk Gerkens szerepéről is. A belga-spanyol menedzser korábban tizennégy éven keresztül vezette az RTL-t, de márciusban viharos körülmények között távozott. A válásért nem csak a politikát – elsősorban Lázár Jánost Miniszterelnökséget vezető minisztert - tartotta felelősnek, hanem Andreas Rudas igazgatósági elnököt, az RTL Group alelnökét is. (Helyzete ebben is hasonlít Rákosiéra.)

Gerkens visszatérésének esélyét viszont csökkenti, hogy az imázsára mindig kényes vezető furcsa színben tűnne fel, ha hirtelen ő lenne az új kormánypárti kertévé első embere, miután annak idején a brutális reklámadó bevezetését követően épp ő állította át erősen kormánykritikussá az RTL-t. Egy forrásunk szerint épp ezért felmerült, hogy Gerkens egyfajta láthatatlan tanácsadóként, „a TV2 Habonyaként” segítse a munkát.

Gerkens jelenleg Dubaiban él családjával, és a 444 érdeklődésére azt közölte, nem találkozott Vajnával, márciusi távozása óta alig járt Budapesten. Azt is mondta, hogy noha vannak ajánlatai, év végéig biztosan marad jelenlegi lakhelyén. Szerződése értelmében arra nem válaszolt, hogy távozásakor írt-e alá olyan megkötést, amely kizárja, hogy a konkurenciának dolgozzon.

Vajnáéknak mindenesetre sürgős a dolog, mert a régi álom hirtelen szivarnyújtásnyira került, miközben egyelőre sem a finanszírozási konstrukció, sem a szakmai stáb nem áll készen.

Egy befolyásos tévés vezető szerint október elején pont kerül a történet végére. Akkor fogjuk biztosan tudni, hogy Vajnáé a tévé, amikor a csatornának 6-8 milliárdos bevételt jelentő kábeldíjról szóló rendeletet módosítják. A történet úgy lenne kerek, ha ezt Vajna jóbarátja, a szerdán kormányzati funkciót kapó Rogán Antal nyújtaná be.