Pénteken jelentette be Svájc, hogy ideiglenes betiltja a problémás Volkswagen dízelmotorokkal szerelt autók eladását, forgalomba állítását A lépés mintegy 180 000 olyan autót érinthet, ami már az országban van, de nem regisztrálták vagy nem adták még el. A svájci hatóságok teljes körű vizsgálatot indítanak.
Az eladási tiltás az Euro5-ös kategóriájú 1,2, 1,6 és 2,0 literes dízelmotorokkal szerelt Volkswagenekre, Audikra, Seatokra és Skodákra vonatkozik. Utóbbi három márka érintettségét vizsgálják. A már forgalomban lévő autókat egyelőre békén hagyják, és az újabb, szigorúbb Euro6-os emissziós normáknak megfelelő motoroknál sem merült fel a csalás.
A Winterkorn lemondása után érkező vezérigazgató, Matthias Müller szerint
"most legsürgetőbb feladat, hogy visszanyerjük a bizalmat a Volkswagen Csoport márkáinak."
Müller ígéretet tett arra, hogy mindent megtesz az ügy kivizsgálására, a következmények levonására, miközben mindennek maximális átláthatóságot biztosít. Közben több ország is vizsgálatot kezdett a botrányos Volkswagen motorok valós kibocsátásának megismerésére.
A Volkswagen szerint 11 millió autót hoztak forgalomba az úgynevezett "hatástalanító" vezérléssel, ezek közül 2,8 millió fut Németországban. Visszahívást, javítást egyelőre nem rendeltek el. A gyár részvényei a botrány óta harminc százalékot estek.
A bilit az amerikai környezetvédelmi hatóság, az EPA borította ki még két hete, mikor bejelentették, hogy a német gyár az elmúlt hat évben úgy hozta forgalomba a dízelmotorral szerelt autóit, hogy azok csak a teszteken teljesítették a nitrogén-dioxid határérték alatti kibocsátását. Normál üzemben a határérték többszöröse hagyta el az autókat. Az ok egyszerű: a kisebb károsanyag-kibocsátás forszírozása azzal jár, hogy a motor jobban melegszik, gyorsabban elhasználódik és az autó menettulajdonságai (forgatónyomaték, gyorsulás) is romlanak, amit már a tulajdonosok is észrevesznek.
A szoftveres csalás pedig nem egy bonyolult ügy: az autók felismerték, ha a teszthez megkívánt motorhőmérséklettel, a teszteken rutinná vált ciklusokban forgatják őket, miközben nincsen kormánymozgás.
Megkeresésünkre Audi arról számolt be, hogy a konszern Euro6-os normákat teljesítő autói megfelelnek minden károsanyag kibocsátási előírásoknak. Az Euro5-ös V6 TDI és V8 TDI motorok szintén problémamentesek, az érintett EA 189 1.6 TDI vagy 2.0 TDI, Euro 5 szabvány szerinti motorok
"vizsgálata még folyik."
(via BBC)
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.