Svájc betiltotta a problémás Volkswagen-motorokkal szerelt autók kereskedését

gazdaság
2015 szeptember 26., 07:50

Pénteken jelentette be Svájc, hogy ideiglenes betiltja a problémás Volkswagen dízelmotorokkal szerelt autók eladását, forgalomba állítását A lépés mintegy 180 000 olyan autót érinthet, ami már az országban van, de nem regisztrálták vagy nem adták még el. A svájci hatóságok teljes körű vizsgálatot indítanak.

-

Az eladási tiltás az Euro5-ös kategóriájú 1,2, 1,6 és 2,0 literes dízelmotorokkal szerelt Volkswagenekre, Audikra, Seatokra és Skodákra vonatkozik. Utóbbi három márka érintettségét vizsgálják. A már forgalomban lévő autókat egyelőre békén hagyják, és az újabb, szigorúbb Euro6-os emissziós normáknak megfelelő motoroknál sem merült fel a csalás.

A Winterkorn lemondása után érkező vezérigazgató, Matthias Müller szerint

"most legsürgetőbb feladat, hogy visszanyerjük a bizalmat a Volkswagen Csoport márkáinak."

Müller ígéretet tett arra, hogy mindent megtesz az ügy kivizsgálására, a következmények levonására, miközben mindennek maximális átláthatóságot biztosít. Közben több ország is vizsgálatot kezdett a botrányos Volkswagen motorok valós kibocsátásának megismerésére.

  • Németországban a Közlekedési Minisztérium külön bizottságot hozott létre.
  • Az Egyesült Államokban, ahol a botrány kirobbant, a Környezetvédelmi Ügynökség vizsgálódik, de büntetőeljárás is kezdődött az Igazságügyi Minisztérium vezetésével.
  • Nagy-Britanniában átfogó laboratóriumi tesztek indultak.
  • Olaszországban 1000 dízelmotorral szerelt autó helyszíni, szúrópróbaszerű ellenőrzését kell elvégezni a közlekedési miniszter javaslata alapján.
  • Franciaországban is hasonló, utcai vizsgálatokat helyeztek kilátásba.
  • Dél-Koreában a Környezetvédelmi Minisztérium Jettákat, Golfokat, Audi A3-asokat vizsgál meg, de kilátásba helyezték, hogy több német autómárka dízelmotorral szerelt járműveit is tesztelik majd.
  • Kanada százezer Volkswagent vizsgáltat meg.

A Volkswagen szerint 11 millió autót hoztak forgalomba az úgynevezett "hatástalanító" vezérléssel, ezek közül 2,8 millió fut Németországban. Visszahívást, javítást egyelőre nem rendeltek el. A gyár részvényei a botrány óta harminc százalékot estek.

photo_camera AFP PHOTO / GREG BAKER

A bilit az amerikai környezetvédelmi hatóság, az EPA borította ki még két hete, mikor bejelentették, hogy a német gyár az elmúlt hat évben úgy hozta forgalomba a dízelmotorral szerelt autóit, hogy azok csak a teszteken teljesítették a nitrogén-dioxid határérték alatti kibocsátását. Normál üzemben a határérték többszöröse hagyta el az autókat. Az ok egyszerű: a kisebb károsanyag-kibocsátás forszírozása azzal jár, hogy a motor jobban melegszik, gyorsabban elhasználódik és az autó menettulajdonságai (forgatónyomaték, gyorsulás) is romlanak, amit már a tulajdonosok is észrevesznek.

A szoftveres csalás pedig nem egy bonyolult ügy: az autók felismerték, ha a teszthez megkívánt motorhőmérséklettel, a teszteken rutinná vált ciklusokban forgatják őket, miközben nincsen kormánymozgás.

Megkeresésünkre Audi arról számolt be, hogy a konszern Euro6-os normákat teljesítő autói megfelelnek minden károsanyag kibocsátási előírásoknak. Az Euro5-ös  V6 TDI és V8 TDI motorok szintén problémamentesek, az érintett EA 189 1.6 TDI  vagy 2.0 TDI, Euro 5 szabvány szerinti motorok

"vizsgálata még folyik."

(via BBC)

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.