Dirk Gerkens földbe döngölné az RTL-t

  • Andy Vajna Dirk Gerkensre bízta a TV2 vezetését.
  • Az RTL tavasszal kirúgott igazgatója elégtételt akar venni egykori munkaadóján.
  • Gerkenst annyira fűti a visszavágás vágya, hogy azt se bánja, ha főellenségből a kormányközeli média kulcsfigurája lesz. 
  • Az új menedzser az ATmedia sales house felvásárlásán is dolgozik, ami a TV2 csatornacsalád mellett a közmédia hirdetési felületeit is értékesítheti majd.  
Dirk Gerkens, az RTL Klub egykori vezérigazgatója.

Andy Vajna és a német-spanyol Dirk Gerkens már szinte naponta feltűnik a TV2 Róna utcai székházban, egyre gyakrabban látni őket együtt szivarozni az udvaron. Nem foglalkoznak a jogi tusakodással, amit jogászaik és Simicska Lajos emberei a TV2 tulajdonlásáért folytatnak, elszántan építik új televíziójukat. 

Gerkens átállása óriási átrendeződést hozhat a magyar tévés piacon. 

Az RTL Klub vezérigazgatójaként Gerkens tizennégy éven keresztül volt a hazai tévés ipar meghatározó alakja, a Marketing és Média magazin 2014-ig sorozatban hétszer választotta meg a média legbefolyásosabb szereplőjének. Márciusban viharos körülmények között távozott az RTL-től; az elmúlt fél évet Dubajban töltötte, majd nagy meglepetésre október közepén Andy Vajna őt mutatta be a TV2 új vezérigazgatójaként. Gerkens interjúiban szakmai feladatként beszél a TV2-ről, de ismerői, és piaci szereplők egyöntetűen állítják, hogy 

fő motivációja a bosszú,

és minden vágya, hogy a TV2-vel néhány év alatt lenyomja az RTL-t. A két kertévé 18 éve vetekedik az első helyért, de ez eddig meglehetősen egyoldalú küzdelem volt. Gerkens, aki egy évtizeden át a győztes csapatot vezette, mostantól mindent meg fog tenni, hogy megfordítsa a meccset.

Milliárdosok játéka 

Dirk Gerkens 1997-ben, az RTL Klub megalapításakor érkezett Magyarországra. Első  éveiben főtanácsadóként dolgozott a belga Jean-Charles De Keyser igazgató keze alatt; fő feladata az üzleti tervek kidolgozása, és a hirdetői kör kialakítása volt. 

Tizennégy éve, 2001-ben vette át az RTL Klub irányítását,

miután az akkor vezetőt, Piller Andrást az ominózus Frei Tamás-interjú után - amiben a riporter arról faggatott egy kamubérgyilkost, mennyiért vadászná le Orbán Viktort - menesztették. Gerkens idején került be a menedzsmentbe a tévét ma vezető Vidus Gabriella, és Kolosi Péter programigazgató is, de vezetése idején a céget valójában mindvégig a Gerkens-Rákosi Tamás-Róbert Ákos trió irányította.

Rákosi Tamás. Forrás: www.mmonline.hu

Rákosi Tamás, a Rako óvszer gyártójaként elhíresült üzletember kezdettől az egyik legbefolyásosabb figurája lett a társaságnak. Gerkenshez hasonlóan ő is Belgiumban nevelkedett és rögtön közeli viszonyba került a tévé első, belga igazgatójával is. Előbb kivásárolta a Raiffeisen 6 százalékos részesedését, majd 2004-ben közös holdingot hozott létre a társaságban tulajdonos Matávval (későbbi Magyar Telekommal). Miközben résztulajdonos lett, Rákosi cége, az IKO a tévé elsőszámű beszállítójaként gyártotta a műsorokat az RTL-nek. Legnagyobb dobása mégis az volt, hogy Romániában ő hozta létre azokat a kábeltévéket, amiket később a magyar kábelportfóliójának kiépítésén dolgozó RTL Group felvásárolt. Amikor Rákosi 2011-ben eladta a csomagot az anyacégnek, irgalmatlan nagyot kaszált: 

a tévé 31 százalékos részesedéséért, és a kábeltévéportfólióért az RTL Group hozzávetőleg 160 millió eurót fizetett ki. 

Rákosi, Gerkens legfőbb harcos- és üzlettársa, mára a leggazdagabbak közé emelkedett, 78 milliárdos vagyonával ő a 10. legtehetősebb magyar. Formálisan sosem volt az RTL-menedzsment tagja, de mindvégig megkerülhetetlen maradt. Üzleti kérdésekben ő volt a vezérigazgató legfőbb támasza, Róbert Ákos pedig, aki hivatalosan az igazgató helyetteseként dolgozott, a politikai kapcsolatok ápolásáért volt felelős. 

A dolgok 2012 elején kezdtek megváltozni, miután csere történt az RTL Group élén: az igazgató Gerhard Zeiler helyét Guillaume de Posch és Anke Schäferkordt vették át. Az új vezetés a válság után szigorúbb pénzügyi politikára állt át;  átláthatóbb gazdálkodást akartak, és nem nézték jó szemmel a dráguló műsorkészítési költségeket. Gerkens már több mint tíz éve volt a magyar RTL vezetője, ami nem szokványos gyakorlat. A tőzsdei cégek ennél sűrűbben cserélgetik leánycégek vezetését, mert előbb-utóbb minden vezetés körül kialakulhatnak olyan helyi érdekkörök, amelyek az anyacég rovására tevékenykednek. Hiába a jó üzleti eredmények, az igazgató helyzete lassan bizonytalanná vált.

Az RTL Klub részéről Gerkenssel kapcsolatosan senki nem nyilatkozhat, az RTL Group pedig nem akarta kommentálni a menesztés körülményeit. A magyar menedzsment környékén mindenesetre úgy tartják, 

a kormánnyal folytatott harc nem hogy rövidítette, hanem éppenséggel meghosszabbította Gerkens mandátumát.

A kormány 2013-ban és 2014-ben végig ádáz küzdelmet folytatott az RTL-lel a reklámadó miatt; akkora vágás volt ez a tévének, hogy azt az Nagytétényi úti székházban egyszerűen csak RTL-adónak hívták. A híradók bekeményedtek, Gerkensből 2014 végére pedig közellenség lett; állítása szerint családját is azért kellett külföldre költöztetnie, mert fenyegetéseket kapott. Aztán valami történt.

Andreas Rudas. Fotó: hvg.hu / Stiller Ákos

Az RTL Klubnak tavaly 4,5 milliárdot kellett fizetnie különadóként, de idén februárban a törvényt módosították, és végül egysávos adót vetettek ki a 100 milliónál nagyobb kereskedelmi bevételű médiacégekre. Az új 5,3 százalékos sáv szerint az RTL-nek mostantól csak 1,25 milliárd forint reklámadót kell betenni az államkasszába. Több forrásból tudni, hogy a Miniszterelnökséget vezető Lázár János miniszter, és az RTL Group európai divízióját vezető Andreas Rudas többször egyeztetett ezekben a hetekben Németországban, és az egyeztetéseken felmerülhetett az is, hogy az enyhítés fejében a harcos Gerkens távozik a csatorna éléről. De hogy ez volt a törvénymódosítás fő oka, azt biztosan nem tudni. A reklámadó átvariálásának volt ugyanis egy másik fontos szempontja: ezzel a kormány óriási csapást mért Simicska Lajos médiaportfóliójára, ami közvetlen előzménye volt a februári gecizős interjúknak

Kapcsolati tőke

Az RTL-közeli magyarázat szerint a reklámadó-küzdelem kellős közepén nem akartak vezetőt cserélni, a probléma megoldódásával viszont elérkezettnek látták idejét a menesztésnek. Gerkens viszont úgy élte meg a menesztést, hogy az RTL vezetése beáldozta őt, és 

egyszerűen nem ért meg évi 3 milliárdot az RTL-nek.

Rudasék megpróbálták más posztokkal kiengesztelni Gerkenst - az RTL Group felajánlotta neki az afrikai-ázsiai divízió vezetését - de ő nem akart maradni a csoportnál. A pénzben sem sikerült megegyezniük, és Gerkens haragban vált el a menedzsmenttől is, amiért nem voltak felé lojálisak. Gerkens és Kolosi Péter, valamint utódja, Vidus Gabriella között teljesen megszakadt a kapcsolat. A válás annyira csúnya lett, hogy utolsó napján Gerkenst

 biztonságiakkal kellett kivezetni az RTL-székházból.

Róbert Ákos már korábban, 2014. szeptemberében az RTL bécsi központjához távozott, de Gerkens leváltásával Rákosi helyzete is megváltozott a tévénél. Korábban több műsort tender nélkül gyárthatott az IKO, de a menesztés után ez a kivételes helyzet megszűnt. 

Gerkens és Vajna az első közös TV2-s sajtótájékoztatón. 

A kirúgott vezető perbe is fogta az RTL Klubot, de ezt kérdésünkre tévés társaság nem akarta kommentálni. Az RTL Group végül nem érvényesítette a Gerkens szerződésében foglalt versenytilalmi záradékot; vagy nem akartak emiatt is fizetni a távozó CEO-nak, vagy úgy ítélték meg, hogy Gerkens mindenképp megtalálja a módját, ha a TV2-be vágyik.  

Vajna és Gerkens régóta ismerik egymást, ezért nehéz belőni, mikor fordult komolyra a puhatolózás, de nyár elején már hallani lehetett közeledésről. Vajna, aki elsősorban politikai megrendelést teljesít a vétellel, egy pillanatra sem akart belefolyni az operatív munkába. Nem tudja, hogyan épül fel egy tévés cég Magyarországon, ő a tárgyalások alatt elsősorban az üzlet pénzügyi hátterével foglalkozott.  

A nyár óta zajló fideszes médiabirodalmi építkezés sikere Habony Árpád főtanácsadó felelőssége. Neki nagy szüksége volt valakire, aki képes gyorsan összerántani a társaság vezetését, mert Orbán Viktor tőle vár jelentéseket a médiaépítkezés alakulásáról. 

Habony nyár végén egyeztetett Gerkenssel, aki korábban nagy ellensége volt ugyan a kormánynak, de politikai kapcsolatai korábban sem voltak egyoldalúak.

Már RTL-vezérként is néha asztalhoz ült Rogán Antal akkori frakcióvezetővel, aki közismerten jó barátságot ápol a filmügyi biztossal és Habonnyal is.

A kép két szélén Andy Vajna és Habony Árpád.

Ezekből a hetekből származik az a Habony-kijelentés, hogy "akár az ördöggel is megállapodik", ha talál végre egy jó vezetőt a tévé élére. Az új menedzsert elsősorban a visszavágás, és az üzleti siker motiválja az új kihívásban, a hírműsorok összetétele, az üzlet politikai jellege kevésbé mozgatja. Habonyék számára a legfontosabb szempont közben az, hogy politikailag kézben tartsák a tévét, és hogy az állami reklámok és politikai üzenetek hatékonyan átjöjjenek a képernyőn. A két fél nem keresztezi egymás útját, sőt. Forrásunk szerint, aki rálátott a felek közti egyeztetésekre, 

"Gerkens egyfajta zsoldosként tűnt fel a tárgyalásokon, aki korábban sem szabadságharcosként küzdött a kormány ellen, csak hűen teljesítette a munkaadója elvárásait. Kölcsönösen elismerik egymást Árpáddal."   

Régi-új csapat 

Gerkens engedékenységéhez kellett persze, hogy abszolút szabad kezet kapjon a vállalatnál. A TV2-nél eddig a Show and Game, a Paprika Latino és a Hajdu Péter vezette Frizbi Entertainment (FE) Kft. gyártócégek voltak a legjobb helyzetben, de ezen a téren változás lesz. A Show and Game-et a piac mindig is Simicska Lajos nevével kötötte össze, úgyhogy az ő idejük már csak ezért is lejárni látszik, és a Paprika Latino is körön kívülre kerülhet. A jövőben 

Hajdu Péter és Rákosi Tamás lesznek a legfontosabb gyártók a TV2-nél.

Hajdu Péter még időben összehaverkodott Habony Árpáddal, és megőrizheti pozícióját a TV2-nél. 

A Frizbi gyártotta eddig Hajdu Péter azonos nevű showműsorát, az Aktívot, és a nemrég indult Összezárva Friderikusszal című produkciót is. Hajdu már évekkel ezelőtt elkezdett helyezkedni Habonyéknál, miután nyilvánvalóvá vált számára, hogy előbb-utóbb a főtanácsadó valamilyen formában irányítást nyer a tévé felett. A showman megőrizheti műsorait, de 

a nagyobb volumenű programok mostantól az IKO-nál készülnek majd, 

amit továbbra is Rákosi fő bizalmi embere, Wisinger János vezet. Egyes forrásaink azt sem zárták ki, hogy Wisinger valamilyen formában a menedzsment körül is szerepet kap majd, ami szintén Rákosi befolyását jelezné. Pap Gitka, az RTL korábbi kábelcsatorna-portfóliójának igazgatója is a TV2-t erősíti majd, aki szintén Rákosi bizalmi embereként ismert. Az ő feladata lehet az új csatornák beolvasztása a TV2-csoportba. Gerkens ragaszkodott hozzá, hogy új munkahelyén is Rákosival dolgozzon. 

Az új menedzsment még csak most áll össze, ezért erről egyelőre csak pletykák keringenek a Róna utcában. Jelenleg a programigaztói posztot Shadia Nugud, a Viacom International korábbi kreatív igazgatója tölti be, aki februárban érkezett a tévéhez, de kicsi az esély, hogy a helyén maradjon. Nugud azután jött a csatornához, hogy távozott az akkori hír- és programigazgató, György Bence, aki később több, a Tényekben dolgozó kollégájával együtt megalapította a faktor.hu hírportált. Az ő visszatéréséről is keringenek hírek, és esélyein biztos nem ront, hogy jó kapcsolatot ápol Vajnával. György kérdésünkre csak annyit kívánt mondani, hogy nem áll tárgyalásban a vezetőséggel. Az aktuális hírműsorokat egyelőre Azurák Csaba szerkeszti, és úgy tudjuk, Gerkens elégedett a munkájával. 

A nagy dobás 

A TV2 csoport jelenleg négy csatornából áll: ezek a TV2, Super TV2, Pro4, FEM3. Gerkensék újabb csatornák felvásárlásán dolgoznak, erről beszélt az Origónak adott múlt heti interjújában is, de nem nevesítette őket. Amit viszont biztosan tudunk, hogy az új menedzser egy nagy saleshouse bekebelezésén is dolgozik. 

Gerkensék már megkezdték a tárgyalásokat a lengyel tulajdonban lévő ATmediával, amely a legtöbb csatorna hirdetési idejét értékesíti jelenleg a magyar tévés piacon.

Jelenleg az ATmediahoz tartoznak az AMC Magyarország nézett csatornái, mint a Spektrum, a Sport TV csatornái, vagy a TV Paprika is, de jelenleg rajtuk keresztül árulja reklámidejét a Viasat-csoport és több rajzfilmcsatorna is. 

www.atmedia.hu

Az elképzelés szerint a jövőben a TV2 csoport portfóliójának hirdetési perceit is az ATmedia értékesíti majd, Gerkensék pedig bevásárolják magukat a vállalatba. Ezzel kapcsolatban kerestük Lukács Csabát, az ATmedia ügyvezetőjét, de ő az ügylet korai fázisára való tekintettel nem akarta kommentálni a felvetést. Ami igazán érdekes, az az, hogy információink szerint az üzlet lebonyolódását követően

Gerkensék kereskedhetnek majd a közmédia csatornáinak – M1, M2, M4, Duna TV – hirdetési idejeivel is.

Az MTVA eddig maga értékesítette a reklámidejét, de tavaly decemberben kiírtak egy erre vonatkozó tendert, aminek azonban mai napig nem lett érvényes győztese. Ha az üzlet létrejön, és végeredményben ténylegesen az ATmedia kereskedhet majd a közmédiumok hirdetési kereteivel is, azzal hatalmas átrendeződés indulhat meg a piacon. Az így létrejövő portfólió együttesen már akkora lefedettséget garantálhatna az ATmedianak, hogy az bátran felveheti a versenyt az RTL csatornáinak reklámidejével kereskedő R-Time-al is. Egy ilyen üzletnek a TV2 körül kialakult kusza jogi helyzet miatt különös jelentősége lehet. Ez ugyanis erős üzenet lenne a hirdetők irányába, hogy nem csak érdemes, de egyenesen ajánlott az ő csatornáikon hirdetni. 

Gerkens már az irodáját is elfoglalta a főhadiszálláson, és jövő héten akár már formálisan is átveheti a cég irányítását Simon Zsolt vezérigazgatótól.