A kormány lazította a liftek kötelező ellenőrzését, hogy ezzel is csökkenjen a rezsi

gazdaság
2015 november 11., 07:56
comments 108

Titokban csapott oda a magas rezsinek a kormány, amikor egy rendeletben újraszabályozta a liftek kötelező ellenőrzésének a szabályait. A lényeg: kevesebbszer kell átvizsgálni a felvonókat. A kevesebb vizsgálat pedig kisebb közös költséget jelent. És persze nagyobb kockázatot is, de azt majd a társasházak megoldják valahogy.

Hivatalosan azért nyúltak hozzá a szabályozáshoz, mert nem sikerült tökéletesen a tavalyi módosítás. A hvg.hu viszont megszerezte a kormányrendelet előterjesztését. A Nemzetgazdasági Minisztérium nem nyilvános munkaanyaga egyértelművé teszi, hogy itt bizony rezsiharcról van szó. Elérni kívánt közpolitikai célként jelöli meg, hogy a felvonót üzemeltetők, vagyis elősorban a társasházak kiadásainak a „rezsicsökkentésre irányuló kormányzati célokkal összhangban” kell mérséklődnie. 

Eddig évi három-négy alkalommal kellett ellenőrizni a lifteket. Mostantól a 20 évesnél fiatalabb felvonókra elég évente egyszer ránézni, ráadásul a fővizsgálat utáni évben elég egy lazább kontroll. A 20 évesnél idősebb lifteknél évente két vizsgálat lesz az eddig négy helyett. Megszűnik a karbantartás ellenőrzésének kötelezettsége is. 

Azt a kormány munkaanyaga is kockázatként említi, hogy a biztonságnál az „ellenőrzési ciklusidők meghosszabbodásával jelentős mértékben nő a liftet üzemeltetők közvetlen felelőssége”. „Veszély”-nek ugyanakkor azt tartják, „ha elmarad a módosítás”. Mert akkor „az egyik legszélesebb érintett társadalmi csoportot jelentő társasházi üzemeltetők elesnek a kiadáscsökkentés lehetőségétől”.

A Lakásszövetkezetek és Társasházak Országos Szövetsége némileg más véleményen van. Október végén egy kifejezetten aggódó hangvételű tájékoztatót tettek közé. Eszerint az ellenőrzések számának „drasztikusan visszaesésével” a felvonók műszaki biztonsága csökkenni fog, és „a kedvezőbb költségviszonyok adta előnyöket a várható kockázati tényezők jóval meghaladják”. 

A szervezet szerint a gyakorlat azt mutatja, hogy főként a kisebb társasházaknál a tulajdonosok „jogszabályban előírt kötelezettség nélkül nem tekintik fontosnak a felvonók biztonsági szintjének megőrzését, javítását”.

Farkas Tamás, a szervezet elnöke a hvg-nek nyilatkozva veszélyesnek mondta, hogy az új kormányrendelet szerint mostantól nem kell kötelező műszaki felülvizsgálatot végezni, mielőtt egy balesetveszély miatt leállított liftet újraindítanak. Eddig a szabály az volt, csak akkor lehet újra üzembe helyezni a felvonót, ha ellenőrizték a javítást.

De a kormány várhatóan nem áll meg itt, ugyanis már megtette az első lépéseket a liftek ellenőrzésének államosítására. A piacon most három nagy cég végzi ezt.

A Magyar Közlönyben megjelent már egy kormányhatározat a felvonók nonprofittá tételének kormányzati feladatairól. Ez már hatósági árat szeretne a csökkentett számú ellenőrzéseknél. Auzt pedig Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter feladatává teszi, hogy a nemzetgazdasági és az igazságügyi miniszterrel együtt találja ki, hogyan lehetne a kötelező liftellenőrzéseket bevonni az Első Nemzeti Közműszolgáltató Zrt.-be, amennyiben ez lehetséges „célszerűen” és „az európai versenyjogi előírásokkal összhangban”.

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.