Hét EU-s ország energetikáért felelős minisztere egy közös levélben bepanaszolta az Északi Áramlat 2-t az Európai Bizottságnál.
Az Északi Áramlat 2 egy Oroszországból Németországba tartó gázvezetékpár lenne, aminek megépítéséről idén nyáron állapodott meg az orosz állami Gazprom és több nyugat-európai cég.
A terv ellen tiltakozó hét ország: Észtország, Lengyelország, Lettország, Litvánia, Magyarország, Szlovákia és Románia. A Bruxinfo értesülése szerint sokáig úgy volt, hogy Csehország és Bulgária is aláírják, végül ez a két kormány kihátrált. Bojko Boriszov bolgár miniszterelnök vasárnap azt mondta Brüsszelben, hogy azért nem írják alá a levelet, mert nem őt győzték meg, hogy kárt okozna még egy gázvezeték.
A keletiek közös fellépése egyrészt teljesen racionális, hiszen a Nord Stream 2 az oroszokon és a németeken kívül minden más gázfogyasztónak rossz lenne ebben a térségben. Másrészt érdekes diplomáciai lépést is jelent: a németek és az oroszok közé szorult államok az elmúlt években sosem bátorkodtak odacsapni egyszerre mindkét nagy országnak. Főleg így közösen nem.
Ha a Nord Stream 2 megépülne, akkor a németek és az oroszok ellenőrizhetnék Európa keleti felének szinte teljes gázellátását. Ezzel párhuzamosan megszűnne Ukrajna legfontosabb eszköze, amivel féken tudja tartani valamennyire az oroszokat. A Nord Stream 2-vel ugyanis nem lenne többet szükség az ukrán tranzitra.
Az EU-ba Oroszország felől jelenleg a következő nemzetközi vezetékeken át jön gáz (fontossági sorrendben):
Oroszország már tíz éve azt akarja elérni, hogy a teljes export bő harmadát kitevő ukrán tranzitot lecserélhesse. Ezzel Ukrajna elvesztené kitüntetett szerepét, amivel az orosz tranzitért pénzt kérhet, és lényegében zsarolhatja az oroszokat a tranzit leállításával.
Mivel az európai földgázkereslet éve óta csökken, ezért gazdasági racionalitása nem sok van egy új, drága tenger alatti vezetéknek. A már meglévő Északi Áramlat 1 is félig üres, egyszerűen nem kell több gáz most Európának. A meglévő vezetékpár mellé még egy párat építeni (az áramlatok párban épülnek, az Északi Áramlat 2 a harmadik és a negyedik tenger alatti vezetéket jelentené) sokkal inkább politikai szempontból értelmes, és nem gazdaságiból. És az egyik legfontosabb ilyen politikai szempont orosz részről Ukrajna kicsinálása.
Német szempontból gazdasági és politikai értelme is lehet az új Északi Áramlatnak. Ha a németek lehetnek az orosz gáz kapujának őrzői, akkor azzal nagyon fontos stratégiai szerep jutna nekik. Ráadásul az biztos lenne, hogy ők mindig annyi gázt vehetnének, amennyit csak akarnak, hiszen a többi országnak csak a maradékból jutna. Ez német szempontból azért izgalmas, mert fokozatosan bezárják az összes atomerőművet Németországban, és az sorra épülő szél- és naperőművek termelési ingadozásait a rugalmas gázerőművekkel lehet a legkönnyebben ellensúlyozni.
Ha az Északi Áramlatok teljesen kiváltják az ukrán tranzitot, akkor az nem csak a kijevi kormánynak lesz rossz. Szlovákia is elesne a tranzitért felszámított díjtól. A lengyelországi Jamal jelentősége is tovább csökkenne. A régióban mindenkinek több lépcsőben, bonyolultabban kellene gázt vennie és szállítania, mint eddig. Az EU azon stratégiai irányelvével is szembe megy, ami új beszerzési források és új útvonalak létesítését javasolja a tagállamoknak.
A tiltakozó kormányoknak egyik érve, hogy ha az Európai Bizottság megtiltotta a Déli Áramlat megépítését, akkor fel kell lépnie az Északi Áramlattal szemben is. A Déli Áramlat Bulgária – Szerbia – Magyarország – Ausztria útvonalon ment volna, szintén orosz gázzal, de az EU leállíttatta, mert a Gazprom nem volt hajlandó betartani azt a szabályt, hogy nem lehet ugyanaz a cég a vezeték, és a benne lévő gáz tulajdonosa is.
Az Északi Áramlat esetén a helyzet azért lehet más, mert a vezeték nem EU-s területen fut, hanem nemzetközi vizek alatt. Legalábbis az építtetők ebben bíznak, hiszen a Gazprom itt is igényt tart arra, hogy mindkét szerepben tulajdonos maradhasson. A Déli Áramlatban érdekelt országok szerint ez kettős mérce.
A hetek mostani levelében is utalnak erre a problémára: "Ha nem sikerül elérni az EU-jogszabályok következetes alkalmazását, az alá fogja ásni a bizalmat és a tagállamok elkötelezettségét az energia uniós projekt mellett"– szerepel a Bruxinfo szerint a szövegben.
A hét miniszter a levelét Maros Sefcovicnak, a bizottság energetiáért felelős, szlovák alelnökének címezték. Sefcovic már jelezte, hogy nagyon alaposan megvizsgálják majd a vezeték engedélyezését, és aggodalmait közölte a német kancellár-helyettessel is.
A szlovákok különösen aggódnak az Északi Áramlat 2 miatt, Robert Fico szlovák miniszterelnök már szeptemberben így fogalmazott:
"Hónapokig tárgyaltunk az Európai Bizottsággal arról, hogy milyen fontos, hogy Ukrajna továbbra is tranzitország maradjon. Erre hirtelen jön egy közlemény arról, hogy a Gazprom megállapodott nyugat-európai cégekkel egy új Északi Áramlatról. Hülyét csinálnak belőlünk. Elárultak egy EU-s tagállamot, Szlovákiát, és szembe mennek az Európai Tanács Ukrajnával folytatott tárgyalásainak is.”
Az új lengyel kormány EU-ügyi minisztere is bejelentette november 12-én, hogy nagyon reméli, hogy az EU nem engedi majd meg az Északi Áramlat megépítését.
A terv ellen tiltakozott az USA kormánya is. „Mi értelme van annak, ha egyik kezünkkel támogatjuk Ukrajnát, de akadályozzuk a másikkal?” - tette fel például a kérdést az Északi Áramlat 2-vel kapcsolatban egy magas rangú washingtoni diplomata egy november eleji konferencián.
A sok aggódás ellenére az Északi Áramlat 2 mellett elég erős nyugati lobbi is indulhat. Az előkészületekben benne van két német óriásvállalat, a BASF és az E.On, továbbá a jórészt osztrák állami tulajdonban lévő ÖMV, a holland-brit Shell és a francia Engie (korábbi nevén GdF) is.
A bizottságnak panaszkodó levelet megíró országok azért is lobbiznak, hogy a következő, decemberi EU-csúcson is napirendre kerüljön az Északi Áramlat 2 ügye. A visegrádi négyek arra kérik Donald Tusk tanácsi elnököt, hogy az EU keleti felének energetikai kérdései is kerüljenek fel a napirendre, és várhatóan ezt arra használják majd fel, hogy beolvasson több miniszterelnök is a német kancellárnak.
A keleti tagállamok először a menekültkvóták miatt mentek neki együtt keményen a német kormánynak, ez most néhány hónapon belül a második nagyobb ügy, amikor közösen tiltakoznak a berlini politika ellen.
A német kormány ugyanakkor hivatalosan még nem adta áldását az Északi Áramlat 2-re, egyelőre csak a tervek engedélyeztetési eljárása kezdődött meg.
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.