Nem vagyunk messze attól, hogy a tiltakozó taxisok mindjárt Uber-logóval szaladgáljanak

Ha a kormány úgy döntene, hogy holnaptól betiltja az Ubernek azt a szolgáltatását, amin keresztül magánszemélyek is könnyen tudtak fuvart szerezni maguknak, a cég még nem omlana össze. Más országokban már lefutották a szabályozókkal és az őket utáló taxisokkal ezeket a köröket, és köszönik szépen, terjeszkednek tovább. 

Pár évvel ezelőtt nagyjából ugyanez a háború zajlott le a taxisok és az Uber között Németországban is, mint most a Bajcsy-Zsilinszky úton. Ha nem is voltak olyan szórakoztató arcok, mint az Erzsébet téri taxisblokádnál, de a német fuvarcégek is nagyjából ugyanazokat a panaszokat hozták fel a kaliforniai cég ellen. Vagyis, a jogosulatlan előnyszerzés, az überesek kibújtak a személyszállításra vonatkozó szabályok alól, nem rendes autókkal mennek. 

Már azt hitték, hogy legyőzték az Ubert...

A német taxisok a frankfurti tartományi bíróságon tavaly márciusban nyertek a céggel szemben, és a bíróság egész Németország területén betiltotta az UberPop alkalmazását. Ez volt az az alkalmazás, amelynek segítségével az is tudott utasokat felvenni, akinek nem volt erre engedélye.

A perben, amit a Német Taxiszövetség indított a cég ellen, az Uber azzal védekezett, hogy a szolgáltatásuk teljesen törvényes, mert ők csak közvetítőként lépnek fel az autósok és az utasok között, ezért rájuk nem kötelezőek a taxisokra vonatkozó szabályok. Ennek ellenére a bíróság mégis úgy döntött, hogy az Uber az üzleti modelljével megsérti a személyszállításról szóló törvényt. Így csak az fuvarozhat, akinek megvan rá az engedélye. 

Fotó: AFP/dpa/Florian Gaertner

A taxisok nem örülhettek sokáig, mivel a cég már májusban azzal a jelszóval tért vissza a piacra, hogy már kifejezetten kereste az együttműködést a korábban ellenségként kezelt taxicégekkel. Az addig foglalkoztatott 1600 sofőrjeiknek pedig lazán kifizették az engedély megszerzésének költségeit. A német városokban a betiltott uberPop helyett ráerősítettek az uberX nevű szolgáltatásokra, amin keresztül már csak olyan hivatásos sofőrök dolgozhatnak, akiknek van engedélyük.

...aztán másnap már ők is az Ubernek dolgoztak

A cég németországi ügyvezetője szerint őszre a 8000 berlini taxis közül több mint ezren csatlakoztak hozzájuk. Ez a gyakorlatban azt jelentette, hogy ha egy taxishoz valaki Uberen keresztül jelentkezik be, akkor azt átlagos fuvardíjnál 20 százalékkal olcsóbban kell szállítaniuk, bukják a borravalót, ráadásul az alkalmazást használó sofőröknek még a cég logóját is az autójukra tenniük. 

Így a német taxisoknak annyit sikerült elérniük, hogy néhány hónappal a per után már ők maguk reklámozták az Ubert, aminek hosszabb távon mégiscsak az a célja, hogy megszabaduljon a sofőröktől.

Fotó: AFP/dpa/Stefan Jaitner

 Az Uber a nagyobb kihasználtsággal magyarázta, hogy ennyivel alá tudnak menni az átlagos fuvardíjaknak. Míg egy hagyományos taxis után akkor is ki kell fizetni a minimálbért, a készenléti díjat és hasonlókat, amikor nem szállított utasokat, csak órákon keresztül drosztolt a reptéren, addig az ő szolgáltatásukkal az autók folyamatosan mozgásban vannak, óránként több fuvart is le tudnak bonyolítani. 

Arról már nem is beszélve, hogy a nagyvárosokba érkező turisták ugyanazzal a jól megszokott alkalmazással tudnak maguknak autót szerezni, mintha otthon vagy a világ bármelyik nagyvárosában lennének. 

Az Uberrel leszerződő taxisok még mindig jobban járnak, mintha más vinné helyettük az utasokat, de ezzel maguk járulnak hozzá ahhoz, hogy a szolgáltatás szépen lassan átvegye a személyszállítási piacot. Az Uber abban bízik, hogy idővel az ő javukra fogják változtatni a személyszállításról szóló törvényt, ami szerintük még a 60-as évekből származik, amikor még sem internet, sem okostelefonok, sem műholdas navigáció nem volt. És amennyivel több taxist sikerül leszerződtetniük, annyival kevesebben fognak majd látványos akciókat szervezni ellenük. 

Ennek most a magyar kormány is adhat egy nagy lökést

A júniusban hozott taxirendelettel a a magyar kormány hasonló megoldást kínált a taxisok és az Uber vitájára, mint ami az uberPop betiltása után Németországban kialakult. Ez majd csak 2018-tól lép életbe, de az Uber magyarországi vezetője már korábban bejelentette, hogy ebben az esetben nálunk is bevezeti azt a szolgáltatást, amellyel a hivatásos sofőröket céloznák meg. 

A kormányzati kommunikációért felelős államtitkár szerdai bejelentése alapján a kormány ennél jóval korábban szeretne olyan szabályokat alkotni, amelyek minden szereplőnek egyenlő feltételeket biztosítanak. Tuzson Bence szankciókat és szigorításokat emlegetett, mert az államnak nagy bevételkiesést jelent, hogy az uberes sofőrök nem fizetnek adót. 

Ugyanakkor a német taxisok példáján jól látszik, hogy ha ezzel a lendülettel a kormány már most megtiltaná az Ubernek, hogy az appon keresztül magánszemélyek is vállalhassanak utasszállítást, akkor a cégnek már megvan a gyakorlata arra, hogy a most még ellenük tiltakozó taxisok rövid időn belül az ő logójukkal járjanak a városban. Egyből üdvözölték is a kormány álláspontját.