Fidesz-közeli tévék, lapok és a közmédia jártak jól a "működő reformokról" szóló kampánnyal

Média
2016 február 04., 12:11
comments 116

Fidesz-közeli médiacégek és a közmédia csatornái részesültek legnagyobb részben a kormány tavalyi, 600 millió forint értékű kampányának költéseiből, amit a működő magyar reformok népszerűsítése céljából készíttetett a Miniszterelnöki Kabinetiroda (MK). Ez Rogán Antal minisztériumának válaszából derül ki, amit a 444 közérdekű adatigénylésére válaszul küldött a hivatal.

photo_camera Forrás: mrm.kormany.hu

Ami szembetűnő, bár szintén nem meglepő, hogy a korábban alaposan kitömött, Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó lapok és adók teljesen kimaradtak a körből. Médiatípusok szerint következőképpen oszlott meg a költés:

  • TV-kampányok: nettó 192 millió forint.
  • Rádiós szpotok: nettó 70 millió forint.
  • Online médiavásárlás: nettó 30,9 millió forint.
  • Újsághirdetések: nettó 152,3 millió forint.
  • Közterületi hirdetések: nettó 150 millió forint (ezekről nem közölt részletesebb adatokat az MK).

A kormányzati befolyásolás leglátványosabban a tévés kampányoknál érzékelhető: a tévék közül

kizárólag Fidesz-barát csatornák és a közmédia

kapott megbízásokat. A lista szerint a két és fél hónapig tartó kampány idején 3003 tévészpot ment le különböző csatornákon. Ennek több mint fele, 1528 reklám a TV2-csoport valamelyik adóján (TV2, Super TV2, FEM3, Pro4) futott - ez alapján hozzávetőleg 100 millió forint bevételt kapott ebből az időközben Andy Vajna vonzáskörzetébe került csatornacsalád.

photo_camera Részlet a Kabinetiroda válaszából. A csatornák neve mellett a megjelent szpotok száma olvasható.


A másik nagy kereskedelmi tévé, az RTL és szatellitcsatornáin egyáltalán nem mentek ezek a filmek, jutott viszont belőlük Széles Gábor tévéjének, az Echo TV-nek, ahol 640 szpotot nyomtak le július közepétől szeptember végéig - ez arányosan nagyjából 40 millió forintos bevételnek felelhet meg. Szép összeg ahhoz képest, hogy a teljes lakosságot nézve az Echo TV nézettsége a 0,5 százalékos szintet sem közelíti meg.

Fentieken kívül csak a közmédián futottak ilyen reklámok. 835 szpotot vetítettek le az M1-en, a Duna TV-n, és az M4-en, ami kábé 60 millió forintba kerülhetett. Az egyes médiumokra vonatkozó pontos számokat nem árult el az MK, mert azok üzleti titoknak minősülnek.

Az online sajtóban futott hirdetések jelentős része is a Fidesszel baráti oldalaknál landolt.

A 31 millióból jelentős rész jutott Ómolnár Miklós, egykori Story-főszerkesztő májusban indított bulvárújságjának, a ripost.hu-nak. Ők több reklámmegtekintést (800 ezer) számoltak el az MK felé, mint a legnagyobb bulvárlapok (borsonline, blikk.hu) és a legnagyobb sportoldal (nso.hu) együttvéve (740 ezer). A ripost nem is méreti magát a legfontosabb online mérőoldalon, a Gemiuson, utóbbi lapok viszont a legolvasottabbak közé tartoznak.

photo_camera Részlet a Kabinetiroda válaszából.

A ripost.hu-ról a médiapiacon sokan úgy tartják, hogy Habony Árpád biztatására jött létre, és az új bulvárújság át is vette a Fidesz által diktált kommunikációs vonalat: már ősszel arról írtak, hogy Soros György pénzeli az európai bevándorlást, újabban pedig a pedagógustüntetések mögött láttatják a magyar származású milliárdost.

Végig futott a kampány a pestisracok.hu portálon is, amit Huth Gergely vezet. A kiadó Gerilla Press korábban kapott megbízást a Belügyminisztériumtól is, és - ahogy az kiderült az atlatszo.hu adatigényléséből is - 2013 és 2015 között a Fidesz-frakcióval is szerződésben álltak.

Két hétig mentek a működő reformok a később Magyar Időkre keresztelt, Liszkay Gábor (volt Magyar Nemzet főszerkesztő) vezette Napi Gazdaság honlapján és a gondola.hu konzervatív portálon is, ezen túl pedig csak a közmédia honlapjai (mediaklikk.hu, hirado.hu, telesport.hu) kaptak ilyen megrendelést, illetve jutott pénz egy nagyobb volumenű Facebook-kampányra is.

photo_camera Forrás: mrm.kormany.hu

A nyomtatott lapok piacán főleg a vidéki megyei, illetve pesti kerületi lapok kaptak megrendeléseket, de itt is jutott azért a kormánybarát újságoknak is, így volt hirdetés a Napi Gazdaságon, a Habony tulajdonába tartozó Lokálban, de természetesen a Simicska-portfóliót (Magyar Nemzet, Heti Válasz, Metropol) messziről elkerülték ezek a reklámok.

A rádiós költéseknél is csak az a szembetűnő, hogy Simicskáéknál nem mentek a reformokról szóló fizetett hirdetések. 382 szpot szólalt meg a Juventus Rádión, 232 az Inforádión, míg a közcsatornának minősülő Kossuthon 216, a Petőfin 224. Eközben tucatnyi kisebb rádión futott a kampány, miközben egyetlen szpot sem futott a Simicska érdekeltségébe történő Class FM-en, pedig ez a legnagyobb elérésű országos rádió - 2,8 millió embert ér el, ami majdnem duplája a második leghallgatottabb Kossuth számainak. Természetesen nem lehetett hallani kormányzati reformokról szól hirdetés Simicska másik rádióadóján, a Lánchíd Rádión sem.

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére a közelmúltban a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg felületeinken. Ebben közösségként együttes a felelősségünk, a mienk kiemelt. Amíg újragondoljuk a teendőinket, nem minden cikkünk alatt lehet kommentelni. Egyszersmind kérjük és köszönjük, ha nem csak szabályzatunk betűjének, de a szellemének betartása felett is segítetek őrködni.

Ha kommentelnél, ahhoz Közösség vagy Belső Kör csomagra van szükséged. Ha csak olvasnád a többiek hozzászólásait, ahhoz nem kell előfizetés.

  1. Ha még nincs, regisztrálj 444 profilt
  2. Fizess elő a Közösség vagy a Belső kör csomagunkra
  3. Az előfizetésnél használt email címmel regisztrálj a Disqusra és azzal lépj be a cikkek alatt